ההסתדרות דורשת פיצויים לטייסי ישראייר שיפוטרו

עוד היא מציעה: קיצוץ בשכר לצמצום מספר המפוטרים ■ יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "טייסים ותיקים עולים הרבה כסף"

בעקבות כוונתה של חברת התעופה ישראייר לפטר 8 מתוך 50 טייסי החברה, הבהירה לאחרונה ההסתדרות כי לא תסכים לפיטורים, אלא אם הם יכללו פיצויים מוגדלים של 250%-300% לפחות. כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי לאחר הכרזת סכסוך העבודה בחברה, לפני כשבועיים, הסכימה הנהלת ישראייר לצמצם את מספר המפוטרים לששה, ולהקפיא כל מהלך בעניין עד למיצוי ההידברות בין הצדדים.

ביום ראשון האחרון התקיימה פגישה בין נציגי הטייסים לבין חיים גבריאלי, מנכ"ל קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, בעל השליטה בחברה. בפגישה השתתף גם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, שהבהיר כי הוא מכיר במצבה הקשה של החברה וכי הטייסים וההסתדרות מוכנים לתת כתף להבראתה וגם לשלם מחיר.

"טייסים ותיקים עולים הרבה מאוד כסף, ואם החברה תשכיל להציע להם פיצויים מוגדלים באמת, היא תבצע התייעלות רצינית לטווח ארוך", הסביר אדרי בשיחה עם "גלובס". לדבריו, יש מספר טייסים מעל גיל 55, אבל הם לא יסכימו לפיצויים של 200%. בגיל כזה חברת תעופה אחרת לא תקלוט אותם, כך שפרישה בעיתוי הזה חייבת להיות בתנאים משתלמים לדבריו.

"בסוף זו חברה ישראלית ואנחנו כאן כדי לעזור לה, אבל לא יכול להיות שיזרקו טייסים ותיקים בלי נחיתה רכה", הוא מבהיר. בשבוע הבא צפויה פגישה נוספת, ועל פי הערכות תושג הסכמה בין הצדדים לאור היחסים הטובים בין ראשי ההסתדרות לראשי אי.די.בי. יצוין כי ההסתדרות דורשת שכל הסכם עם הטייסים ייעשה במסגרת הסכם עבודה קיבוצי, ובכך יעברו לראשונה טייסי החברה ליחסי עבודה קיבוציים במקום חוזים אישיים.

ביקורת על הניהול

הטייסים של ישראייר ביקרו את העובדה שקבוצת אי.די.בי לא השכילה לבצע בעבר סינרגיה בין ישראייר לבין עסקי התיירות של הקבוצה - דבר שארקיע, המתחרה, עושה מזמן. הטייסים טענו כי כעת הם אלה שנאלצים לשלם את המחיר, כאשר הדרישה המקורית של ההנהלה היא פיטורים לצד קיצוצי שכר. לטענתם, תנאי העסקתם ממילא נחותים משמעותית בהשוואה לאלה הנהוגים באל-על. בישראייר דחו את הטענה הזו, והבהירו כי ההחלטה לפטר טייסים התקבלה לאחר שנקלטו מטוסים חדשים בחברה ובוצעו התאמות חדשות בכוח האדם.

יצוין כי רק בשבוע שעבר פיטרה ישראייר 18 מתוך 30 עובדי קרקע בסניף שלה באילת.

מישראייר נמסר בתגובה: "מבלי להתייחס לפרטים שצוינו בעיתון, בימים אלו מתנהל מו"מ ישיר עם הטייסים. את המו"מ אנחנו מנהלים באופן ישיר מולם ולא מעל דפי העיתונות".