סנגורו של משה קצב: "טענות האליבי שלו מוצקות"

ערב הכרעת הדין במשפטו של הנשיא לשעבר, אומר ל"גלובס" עו"ד אברהם לביא, מצוות סנגוריו של קצב, כי יש לו ביטחון בזיכוי: "במקרי האונס יש ראיות חזקות מאד המפריכות את ההאשמות"

"במקרים החמורים בפרשה, מקרי האונס, קיימות ראיות חיצוניות חזקות מאוד המפריכות את ההאשמות - ואנחנו חושבים שהן יתפסו משקל רב בהכרעת הדין" - כך אומר עו"ד אברהם לביא, מצוות סנגוריו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב, בראיון בלעדי ל"גלובס" ערב מתן הכרעת הדין במשפטו של קצב.

מחר (ה') בבוקר יתייצב לביא לצד קצב ויתר סנגוריו, עוה"ד אביגדור פלדמן וציון אמיר, באולם הנשיאה בבית המשפט המחוזי, כדי לשמוע את הכרעת השופטים - האם קצב אשם או זכאי בשתי עבירות האונס שבהן הואשם, וביתר עבירות המין ב-3 המתלוננות.

הקראת הכרעת הדין תתקיים בלא נוכחות הפרקליטות באולם בית המשפט, זאת לאחר שוועדת החריגים של ארגון הפרקליטים דחתה בקשה נוספת לאפשר לתובעים בתיק, עורכי הדין רונית עמיאל ונסים מירום, להיות נוכחים במעמד הכרעת הדין, בשל השביתה.

הכרעת הדין אורכה מאות עמודים, ואולם בית המשפט ימסור לפרסום רק תקציר שאורכו 25 עמודים, שהוא גם זה שיוקרא בבית המשפט. הכרעת הדין המלאה תפורסם רק לאחר שאנשי הפרקליטות יעברו עליה וישמיטו מתוכה את הפרטים שעלולים לזהות את המתלוננות, לאחר סיום השביתה.

לדברי לביא, בין הראיות המפריכות שעשויות להכריע את הכף בנוגע לאישומי האונס, יש גם טענות אליבי של קצב, כולל לוחות זמנים של סדר יומו כשר התיירות, המפריכים את האפשרות שיכול היה להימצא במקומות שבהם בוצעו מעשי האונס לכאורה. "טענות האליבי", אומר לביא, "הן טענות מוצקות, הן הוצגו בבית המשפט והן מובילות לתוצאה שאנחנו מייחלים לה".

הגנה מן הצדק

- מהן התחושות ששוררות בקרב האנשים המקיפים את קצב ערב מתן הכרעת הדין?

"התחושה היא של ביטחון, בכך שאנחנו יודעים שעל-פי הראיות שבית המשפט שמע יהיה צורך לזכות את הנשיא. כולנו תפילה שאכן כך יהיה, בעזרת השם".

- מהם תרחישי הפעולה השונים של קצב וצוותו בהתאם לתוצאות הכרעת הדין?

"אין ספק כי כל אחד מהסנגורים הוא משפטן מיומן מספיק כדי לשקול את כל האפשרויות העומדות על הפרק. אבל זה מסוג התיקים שבהם אתה לא חושב על שום דבר ולא מתכנן כלום, מלבד התוצאה הרצויה לך במקרה הזה".

- דיברת עם קצב בימים האחרונים?

"אני מדבר איתו כמעט מדי יום. אני לא חושב שיש מקום לשתף את הציבור בתחושותיו ובהרגשותיו, אבל טבעי שאדם שעבר מסכת ייסורים כל-כך קשה, שהתיק שלו התגולל בראש חוצות ושאף נשפט על-ידי הציבור, ירגיש תחושות מעורבות ערב הכרעת הדין".

- האם הרשעה בכל סעיף אישום שהוא תגרור ערעור מצדכם?

"אנחנו בשלב הזה לא עוסקים בשום ספקולציות וניחושים. נמתין להכרעת הדין ולתוצאה המיוחלת".

- מה תחוש כמשפטן אם התוצאה במשפט לא תהיה זיכוי, כפי שאתה מצפה?

"אני לא עוסק כרגע בתרחישים תיאורטיים וביכולת הניווט העתידית של התיק. אני מתרכז כרגע במה שעתיד להיות מחר. אני וחבריי לצוות ההגנה כל-כך מנוסים, אנחנו יודעים לשחק שח-מט די טוב, כפי שהוכח עד עתה. אבל לא זה הזמן לעסוק בתרחישים שמבחינתי הם כרגע תיאורטיים".

- האם טענת ההגנה מן הצדק שטענתם בסיכומים תתפוס מקום מרכזי בהכרעת הדין?

"טענת ההגנה מן הצדק שטענו בתיק קצב עדיין לא נבחנה כדבעי בתיק כל-כך מרכזי. אם בתיק קצב לא יהיה משקל לטענת ההגנה מן הצדק שטענו, אני לא יודע באיזה תיק אחר יכולה להיבחן טענה מסוג זה. במשך כמה שנים התגוללו בתקשורת עדויות של עדים כאלה ואחרים. כפי שאמר השופט בדימוס מישאל חשין, צריך להיות שופט-על כדי לשפוט במקרה הזה.

"לא היה מעולם תיק כמו התיק הזה, שבו כל עדה יכלה לקרוא מה אומרת חברתה שנים, לפני שהיא עצמה היתה צריכה לבוא להעיד בבית המשפט. אני סבור כי בית המשפט יתמודד עם הטענה, ואנחנו סבורים כי טענת ההגנה מן הצדק צריכה להתקבל".

- האם לדעתך הרכב השופטים במשפטו של הנשיא לשעבר אכן מורכב מ"שופטי-על" שיכולים לשפוט במנותק מהלוך הרוח הציבורי?

"מדובר בשופטים מקצועיים עם ניסיון רב. הם לא צריכים את החיזוקים שלי, אבל אין ספק שיש כאן בעייתיות, שהגיעה לשיא ולעוצמה שאין שנייה לה בתיק קצב. הבעיה הזו, בתקשורת בעידן המודרני, מדירה שינה מעיניו של כל אדם ששלטון החוק ועולם המשפט הם נר לרגליו".