קבלו את 14 המגמות שעשו את ענף הרכב הישראלי ב-2010

2010 היתה השנה שבה ענף הרכב עשה "קאמבק" רציני, והפך לאחד מענפי השיווק המרכזיים במשק

1.המגמה הצרכנית המבטיחה ביותר: ליסינג לפרטיים

כעשור מנסים משווקים, יבואנים וגופי מימון לשכנע שאוטוטו לקוחות בארץ ירכשו "מכונית בלי מזומן". השנה רשם הליסינג לפרטיים (מעין גרסה "לייט" לליסינג תפעולי) זינוק רבתי. נראה, שזו רק הכנה ל-2011. אז מה אם זה מבוסס על פערים מלאכותיים בין המחיר לצרכן למחיר האמיתי, כולם רוצים אוטו מהניילונים.

2.הרגולציה המוצלחת: המס הירוק

מי היה מאמין, שתקנות "המיסוי הירוק" יצליחו לשנות כל-כך מהר את הרגלי הצריכה בשוק הרכב. בתוך שנה אחת בלבד צמח כאן פלח חדש של מכוניות "מיני עירוניות" זעירות במחירי ריצפה, שהאטרקטיביות שלהן מתבססת במידה רבה על התמריצים "הירוקים" של האוצר. ולא זו בלבד, אלא שהמיסוי הירוק החזיר לתמונה את תיבת ההילוכים הידנית.

3.הרגולציה הכושלת: היבוא המקביל

עפ"י הצהרות משרד התחבורה, 2010 הייתה אמורה להיות "שנת היבוא המקביל" עם עשרות "יבואנים מקבילים" חדשים, שיביאו מכוניות חדשות לא דרך היצרנים ויתחרו ביבואנים הבלעדיים, תוך שהם מורידים את המחירים. אנו מסיימים את השנה ללא אף יבואן מקביל ועם סימן שאלה גדול לגבי הצטרפות כאלה ב-2011.

4.המהלך העסקי המעניין: המעבר של אופל

בדיוק כשחשבנו ששום דבר מעניין לא יקרה השנה מאחורי הקלעים של ענף הרכב, בא שלמה שמלצר וחטף את הזיכיון הרדום של "אופל" מידיה של UMI, תוך שהוא מכריז על כוונתו להפוך אותה לכוח מוביל. בשנה הבאה נראה אם ואיך זה יקרה.

5.קמפיין האינטרנט המוצלח ביותר: ניסן ג'וק

רגע לפני שעזב לנהל את המותג אופל, הגה אילן טל, מנהל המכירות של קבוצת קרסו, רעיון שובר מוסכמות: להשיק את רכב הפנאי החדש "ניסן ג'וק" בקמפיין מכירות על טהרת הפרסום באינטרנט. הקמפיין זכה להצלחה מהירה ומרשימה: בלי נוכחות באולמות התצוגה, יצר הקמפיין באזז שהביא בריצה מאות קונים. העיצוב המקורי בשילוב עם מחיר מעניין (בטווח של משפחתיות מאובזרות) פגשו באינטרנט בדיוק את הקהל הנכון.

6. המכונית היקרה ביותר: מרצדס SLS

2.2 מיליון שקל. זהו מחירה של מרצדס SLS בעלת הדלתות המתרוממות בישראל. יש לה מראה אקזוטי, ביצועים אקזוטיים ויכולות כביש, שאין סיכוי שאי-פעם יהיה ניתן לנצל אפילו 50% מהן בישראל. אבל, שני לקוחות המירו עבורה השנה את רכבם וקיבלו את המפתחות.

7. ה"קאמבק" המרשים ביותר: סיאט

כמה מועמדים מתחרים על התואר. קיה המשיכה את התנופה המרשימה של 2009 עם קרוב ל-1,000 מכירות. סוזוקי הפכה ממותג נישה לכוח-שיווקי שמדורג בחמישייה הראשונה. אלפא-רומיאו חזרה מהכפור בזכות שיווק אגרסיבי ודגמים מעניינים. אבל התואר נופל בחלקה של סיאט מותג כמעט נשכח, שכבר אין ספור ניסו להרים אותו מהקרקעית. השנה הוא רשם זינוק של מאות אחוזים וחזר מהנישה ל"מיינסטרים".

6. החוצפה הגדולה של השנה: מצלמות הרדאר

בלי מחקרים מקדימים ובלי תקינה ראויה, החליטו כמה משרדי ממשלה להוציא מאות מיליוני שקלים מכספי משלם המסים על רשת של מצלמות-מהירות יקרות ומתוחכמות ומוקד בקרה נלווה. המטרה המוצהרת: הפחתה של תאונות הדרכים. הלא מוצהרת: חליבת מאות מיליוני שקלים בשנה מכיסם של נהגים.

8. הקמפיין המבוזבז של השנה: מצלמות הרדאר

בלי מחקרים מקדימים ובלי תקינה ראויה, החליטו כמה משרדי ממשלה להוציא מאות מיליוני שקלים מכספי משלם המסים על רשת של מצלמות-מהירות יקרות ומתוחכמות ומוקד בקרה נלווה. המטרה המוצהרת: הפחתה של תאונות הדרכים. הלא מוצהרת: חליבת מאות מיליוני שקלים בשנה מכיסם של נהגים.

9.הקמפיין המבוזבז של השנה: פרסום הפליטה

לפני שנתיים הגה מישהו בכנסת רעיון מבריק: בואו נאלץ את יבואני הרכב בחוק להקדיש נתח נאה מכל פרסומת לפרסום נתוני הפליטה של כלי הרכב. החוק התקבל. אבל אם מישהו היה בודק בשטח, קרוב לוודאי שהיה מגלה כי הציבור מתעלם מהמידע הזה באופן כמעט גורף.

10.שבירת הסטיגמה: נפח המנוע

השנה נמכרו כאן כמויות מרשימות של מכוניות גדולות עם מנועים בעלי נפח קטן, שבעבר לא הייתה להם דריסת רגל. קבוצת פולקסווגן, למשל, דחפה לשוק הרבה מכוניות עם מנועים מוגדשים בנפח 1.4 ואפילו 1.2 ליטר. יצרנים כמו אלפא-רומיאו הצליחו למכור מכוניות ספורטיביות עם מנועי 1.4 ליטר, ובקטגוריית 1 הליטר, שבעבר הייתה "טאבו" , נרשמו השנה אלפי מכירות. זה רק קצה הקרחון.

11. הנישה המתוקשרת: הרכב החשמלי

במדד מספר המילים הכתובות המנצח הגדול ביותר הוא הרכב החשמלי. ב-2010 הוא זכה ליותר כותרות, ציטוטים, פרשנויות, טוקבקים ואמוציות מכל קטגוריה אחרת. בפועל, לא הוצעה למכירה ב-2010 ולו מכונית אחת וגם הצפי לשנה הבאה הוא, במקרה הטוב, מכירה של יחידות בודדות.

12. הבועה הפוליטית: הרכב הטורקי

זוכרים את "פרשת מרמרה"? אחרי הפרשה העגומה והעוינות המופגנת מצד ארדואן נרשם בישראל גל של תגובות נזעמות, שקראו להחרים את תוצרת טורקיה. לישראלים זיכרון קצר. בסיכום 11 החודשים הראשונים של השנה נמכרו בישראל 20,698 כלי רכב - זינוק של לא פחות מ-81% לעומת השנה שעברה.

13. הקטגוריה המאכזבת: דיזל

2010 הייתה שנה של פריצות דרך מרשימות בתחום מנועי הדיזל. יצרני אירופה ואסיה השיקו מנועי 2 ליטר עם הספקים שמתקרבים ל-200 כ"ס ונתוני צריכת דלק ופליטה של מכוניות 1,600 בנזין קטנות. אחרים הציגו מנועי 1.2 ליטר דיזל, עם צריכה ופליטה נקיות יותר משל היברידיות. ובישראל? נאדה. שילוב של מיסוי סולר אגרסיבי, ודעות קדומות של הציבור להתעלמות גורפת מהדיזלים, פרט לכמה נישות זעירות.

14. מהלכי המכירות היעילים ביותר: ימי המכירות

במקום השני נמצאים מבצעי ההנחות ל"מועדוני לקוחות" דוגמת "חבר" ו"הוט", שייצרו ליבואנים עשרות אלפי מכירות. במקום הראשון נמצאים "ימי המכירות המיוחדים". הלקוחות התרגלו לחכות אליהם, ולכן היבואנים חיפשו השנה כל תירוץ לקיים ימים כאלה ולהציע בהם "מחירים בלתי חוזרים".