"וינרוט ייצג אותי בשכר-טרחה נמוך יחסית ולא ציפה לתמורה"

כך טען חוקר בכיר במשטרה במשפטו של עו"ד יעקב וינרוט שהתחדש היום ■ ‎ההגנה העלתה לעדות לקוחות עבר של וינרוט, כדי להוכיח כי שכר-הטרחה שגבה משוקי ויטה אינו יוצא דופן

"עו"ד יעקב וינרוט ייצג אותי בתמורה למחיר שוק נמוך ולא למחיר של משרד עורכי דין ברמת משרדו, אך מעולם לא חשתי שתמורת הייצוג הזה מצפה וינרוט לקבל הקלה בטיפול בלקוחות שלו" - כך העיד ב', חוקר בכיר לשעבר במשטרת ישראל, במשפט השוחד של וינרוט ושל פקיד השומה לשעבר של גוש דן, שוקי ויטה, שהתחדש היום (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

ב' הוא אחד משורה של לקוחות עבר של משרד וינרוט שזימנה ההגנה להעיד במשפט, כדי להוכיח את טענתה כי דרך גביית שכר-הטרחה בה נהג עו"ד ד"ר וינרוט כלפי ויטה היתה נוהג מקובל במשרדו, שנבע ממניעים אידיאולוגיים ואלטרואיסטיים, ולא היה אירוע חריג שנבע ממניעים מושחתים כלשהם, כגירסת התביעה.

כזכור, נגד וינרוט הוגש כתב אישום בעבירה של מתן שוחד, בטענה כי העניק ייעוץ משפטי בשכר-טרחה סמלי לויטה בעת ששימש כפקיד שומה, ובתמורה הפחית ויטה בשומתם של לקוחותיו של וינרוט, בהם ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי.

משפטם של השניים התחדש היום, לאחר הפסקה מאולצת שנמשכה כחודש וחצי עקב שביתת פרקליטי המדינה.

ב', ששמו - כמו גם שמותיהם של יתר מלקוחות העבר של וינרוט המעידים במשפט - אסור בינתיים לפרסום מחשש לפגיעה בפרטיותם ולפגיעה בחיסיון החל בין עורך דין ללקוח, סיפר בעדותו כי החל מ-1982 סייע לו וינרוט בשורה של עניינים משפטיים, תמורת שכר-טרחה מופחת, ואמר לו כי "מי שידו משגת משלם אצלי, ומי שידו אינה משגת ישלם בהתאם למצבו".

"עזוב אותי מהשטויות האלה"

ב-ד', בעל חברה לאבטחת מידע ובעבר קצין בכיר ביחידה מובחרת בצה"ל, טיפל עו"ד וינרוט בעקבות אסון שאירע במסגרת תרגיל ש-ד' היה אחד מהאחראים עליו, שבו נהרגו 5 חיילי צה"ל. בעקבות האירוע הועמד ד' לדין בפני בית דין צבאי, ווינרוט בחר לתת לו ייצוג משפטי חינם אין כסף.

"הייתי קצין דלפון, ויעקב אמר לי שעניין שכר-הטרחה בכלל לא רלוונטי. הוא 'נפנף' אותי מהעניין הזה ואמר לי 'עזוב אותי מהשטויות האלה'. הרגשתי שיעקב מזדהה אתי, כי נגרם לי עוול וכי היה חשוב לו להוציא את הצדק לאור", העיד ד' בהתרגשות.

עדת הגנה נוספת שהעידה לטובתו של וינרוט היתה ר', שסיפרה כי בזמן שהתמחתה בפרקליטות המדינה היא נקלעה לסכסוך עם שותפיה לדירה, שטענו כי הונתה אותם, ואזי הפנו אותה בכירות הפרקליטות, עורכות הדין יוכי גנסין ואסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבג"צים לשעבר, לעו"ד וינרוט, ואמרו לה כי הוא עורך הדין שמתאים לייצג אותה, מכיוון ש"אם וינרוט מאמין בתיק - הוא ייקח אותו ויעשה זאת גם בחינם".

גם ט', איש היי-טק בהווה ולשעבר מפקד בכיר בחיל המודיעין, העיד בחקירה הראשית שניהלה עו"ד איריס ניב-סבג ממשרד שינמן-נגב-ניב, כי עו"ד וינרוט, שייצג אותו בחקירת מצ"ח ובהליך משמעתי שהתנהל נגדו בצבא, סירב לקחת ממנו כסף בעבור הייצוג, ממניעים אידיאולוגיים.

"כששאלתי על שכר-הטרחה, קיבלתי מיעקב את התשובה: 'אני החלטתי שאני לא לוקח ממך כסף, כי נעלבתי בעצמי מהתגובה של הצבא לאירוע'", סיפר ט' אסיר-התודה.

במהלך הדיון אישר השופט גלעד נויטל לתובעות, עורכות הדין שרון כהנא ויפעת שטיין, להציג כעדות הזמה מסמך מחברת פועלים שירותי נאמנות לגבי חשבונותיו של גאידמק, זאת במטרה להוכיח כי עו"ד וינרוט לא אמר באמת בעדותו.

לטענת התביעה, וינרוט העיד כי לאחר שהתחיל לייצג את גאידמק, הכניס האוליגרך לארץ 450 מיליון שקל והפקיד אותם בבנק הפועלים. ואולם בפועל לא הכניס גאידמק כספים לארץ במועד זה.

מנגד טוענת ההגנה כי כל שוינרוט אמר זה שחיים שמיר, מנכ"ל פועלים נאמנות, אמר לו שיש כספים של גאידמק בחברה לנאמנות.

בנוסף טוענת ההגנה כי בכתב האישום שהוגש נגד שמיר וגאידמק בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים, מודה המדינה בעצמה כי גאידמק ניהל חשבון בחברה לנאמנות של בנק הפועלים וכי הפקיד בו כספים.

וינרוט מיוצג על-ידי עורכי הדין ליבאי, דפנה ליבאי, דן שינמן, נוית נגב, איריס ניב-סבג, נבות תל-צור, אריאל כפרי, ירון קוסטליץ, גרשון גונטובניק ועודד גזית; ויטה מיוצג על-ידי עורכי הדין אלון רון ומורן כרמון. את המדינה מייצגים עורכי הדין שרון כהנא, יפעת שטיין ורותם שגיא מפרקליטות מיסוי וכלכלה.