מקמילאן רכשה את השליטה בביודטה בכ-8 מ' ד'

יוני גרוס, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ ביודטה: "היו לנו מכירות מהיום הראשון שמימנו את הפעילות שלנו; מקמילאן הבינה טוב יותר את המוצר שלנו מקרנות ההון סיכון"

השליטה בחברת הסטארט-אפ הישראלית BioData, שעוסקת בניהול פעילות במעבדות מחקר, נמכרה למוציאה לאור Macmillan Publishers.

ל"גלובס" נודע כי היקף העסקה הוא 5-10 מיליון דולר תמורת יותר מ-50% מהמניות, כלומר - שווי חברה של עד 20 מיליון דולר. בביודטה סירבו להתייחס לפרטים.

העסקה בוצעה במסגרת מהלך של מקמילאן, אחת מחברות ההוצאה לאור הגדולות בעולם, להתרחב מתחום התוכן המדעי לתחומים נוספים. החברה רכשה לשם כך שלושה סטארט-אפים, אחד מהם הוא ביודטה, ואיגדה אותם תחת מיזם בשם Digital Science.

את ביודטה הקים ב-2007 יוני גרוס, המנכ"ל, והיא מומנה עד היום רק על-ידי גיוס קטן של כספי חברים ומשפחה.

"היו לנו מכירות מהיום הראשון", אומר גרוס בראיון ל"גלובס". "לא הקמנו את החברה עד שידענו שיש לנו מוצר שאנחנו יכולים למכור".

השוק העיקרי של החברה הוא ישראל, אך יש לה גם מעט פעילות בחו"ל. עם לקוחות החברה נמנים כמה אלפי מעבדות, שבהן מאות אלפי סטודנטים שמשתמשים בתוכנה.

"נגן מוזיקה חכם יותר מהכלים במעבדות"

מקמילאן היא מו"לית פעילה מאוד בתחום המדעי, ומפרסמת בין היתר את כתבי העת Nature ו-Scientific American. מלבד זאת יש לה פעילות בתחום ההוצאה לאור של ספרי לימוד, ספרי קריאה ("עליזה בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול, וכן ספרים של תומס הרדי, וויליאם בטלר ייטס, הנרי ג'יימס ואחרים; בשנים האחרונות הוציאה את "התיקונים" מאת ג'ונתן פרנזן, "המשחק של אנדר" מאת אורסון סקוט קארד, ו"שיחות עם עצמי" של נלסון מנדלה עם הקדמה של הנשיא אובמה), ספרות אקדמית ואתרי מידע אקדמיים.

את מיזם דיגיטל סיינס של מקמילאן מוביל טימו הניי, לשעבר מנהל המו"לות באתר nature.com. לדבריו, "העולם הופך לדיגיטלי, אך ההתייעלות הזו עדיין אינה מורגשת מספיק במעבדות. כיום קיימים כלים לניהול אוסף התמונות והמוזיקה האישי שלנו, למשל, שהם טובים בהרבה מהכלים שיש למעבדות המובילות לניהול מידע מדעי מקצועי. את זה אנחנו רוצים לשנות".

ביודטה התאימה לאסטרטגיה. "המטרה שלנו היא לאפשר לחוקרים לתעד את הניסויים ואת תוצאותיהם במדויק, בלי הכשרה מורכבת או השקעת זמן מרובה", אומר גרוס. "המערכת מבטיחה רצף מחקרי, הבנת הקשרים בין גורמים שונים במחקר, העלאת כל מסמכי המחקר, הדגימות והניסויים וניהול מלאי חומרים ודגימות".

"מקמילאן מדברת בשפה שלנו"

גרוס מביא כדוגמה את הסיטואציה הבאה: "סטודנטים עוברים בין מעבדות כדבר שבשגרה, והמערכת שלנו מאפשרת להמשיך לעקוב אחרי הניסויים שביצע סטודנט שכבר עזב. כך למשל, במעבדה בינונית-גדולה יש כ-70 אלף מבחנות שאינן מתועדות בשום תוכנה דיגיטלית. במקום להתקשר לסטודנט שנמצא עכשיו בצד השני של העולם ולשאול 'אתה זוכר אולי איפה שמת את המבחנה לפני ארבע שנים?', אצלנו המיקום של כל מבחנה בכל ניסוי מתועד באופן ממוחשב".

שתי חברות נוספות שנרכשו כחלק מהקמת מיזם דיגיטל סיינס הן Surechem ו-Symplectic. הראשונה פיתחה תוכנה לכריית מידע מתוך טקסטים מדעיים, בעיקר בתחום הכימיה; והשנייה פיתחה תוכנה שהיא מעין מערכת לתכנון משאבי ארגון (ERP) למכוני מחקר.

מקמילאן גילתה את ביודטה במהלך מו"מ עם סימפלקטיק, שבעצמה בדקה באותו הזמן אפשרות לשיתוף פעולה עם ביודטה. "המו"מ עם דיגיטל סיינס לא תמיד היה פשוט, כי הם חברה גדולה ומסודרת ואנחנו סטארט-אפ ישראלי קטן", אומר גרוס, "אולם האווירה הייתה נעימה. הם מדברים בשפה שלנו ויודעים כמונו מה החוקרים צריכים. היה לנו הרבה יותר קל להסביר את המוצר שלנו להם מאשר לקרנות ההון סיכון, למשל". החברה בחנה גיוס מהון סיכון, אך לפני שהצליחה לבצע מהלך כזה, החל הדיון עם מקמילאן על מכירת השליטה.

גרוס היה דוקטורנט לביולוגיה כאשר בנה את הגרסה הראשונה של המוצר כדי לנהל את ניסוייו בקלות. "אני יודע על בשרי מה המשמעות של חיפוש המבחנות בקור של 80 מעלות מתחת לאפס", הוא נזכר. "אולי אני טוב כטכנולוג יותר מאשר כחוקר. עדיין, אני אוהב את אנשי המעבדה ואני מרגיש אחד מהם. זה גם הכוח של המוצר".

מה הוביל את המעבדות לרכוש את התוכנה שלכם?

גרוס: "מנהלי המעבדות אוהבים את האפשרות לראות בכל רגע את ההתקדמות של הסטודנטים ועובדי המעבדה בניסויים. זה אפשרי, כי הכול מתועד. מעבר לכך, ההתייעלות שמאפשרת התוכנה יכולה לחסוך הרבה כסף, וכולם יודעים עד כמה קשה התחרות על המענקים".

המוצר נוטל חלק מהמידע של הסטודנט ומעביר אותו למנהל המעבדה. צפוי שינוי ביחסי הכוחות במעבדה?

"זה נכון רק במידה מסוימת. התוכנה בעיקר מייעלת את העבודה וחוסכת זמן, כסף ועצבים לכולם".