המחירים יירדו? תוספת של 4,000 עובדים פלסטינים לבניין

בנוסף, הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב תוספת של כ-1,250 עובדים פלסטינים לחקלאות, ובסה"כ 5,250 עובדים – כולם מאזור יהודה ושומרון

ראש הממשלה בנימין נתניהוהצטרף הבוקר (ד') לתמיכה בהצעת שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, להגדלת מספר העובדים הפלסטינים המאושרים מאזור יהודה ושומרון. בן אליעזר ביקש להעלות את ההצעה מספר פעמים בחודשים האחרונים, וכעת, משבשלו התנאים, ההצעה תועלה כבר ביום א' הקרוב.

לפי ההצעה, יינתן היתר מיידי ל-4,000 עובדים פלסטינים לבניין, ו-1,250 עובדים פלסטינים לחקלאות, ובסה"כ 5,250 עובדים - כולם מאזור יהודה ושומרון.

בן אליעזר מממש את החלטות הממשלה שקבעו כי על שר התעשייה המסחר והתעסוקה ועל שר הביטחון לפעול להסדרת ההקצאה של 5,000 היתרים נוספים להעסקת עובדים פלסטינים מאזור יהודה ושומרון. עד כה מומשו רק 1,000 היתרים מתוך ההקצאה הנ"ל.

בן אליעזר אמר כי "מעבר לסיוע לענפי הבניין והחקלאות, המהלך מהווה צעד אמון חשוב בינינו לבין הרשות הפלסטינית". לדברי בן אליעזר, ההצעה תאפשר מתן מענה מיידי למחסור עובדים חמור בעבודות הרטובות בענף הבניין, מה שיביא ליצירת תעסוקה לכ-10,000 עובדים ישראלים במקצועות אחרים בענף. "המהלך יביא להגדלת היצע הדירות וכתוצאה מכך צפויה ירידה במחירי הדירות".

לגבי ענף החקלאות, אמר בן אליעזר כי לנוכח מחסור קבוע בידיים עובדות בענף החקלאות וכן בעקבות הירידה החדה במכסות העובדים הזרים בחקלאות, נדרשת הגדלה של מכסת העובדים הפלסטינים לעבודה בחקלאות.

"עובדים פלסטינים, בניגוד לעובדים זרים, חוזרים לביתם בכל יום, ולכן עדיפים משמעותית מבחינתנו. במקביל לכך, משרדי מנסה להוציא כמה שיותר ישראלים להכשרות מקצועיות בתחום הבניין", סיכם שר התמ"ת.

תגובת אלדד ניצן, יו"ר כוח אדם מקצועי לבניין באיגוד לשכות המסחר: "הרעיון להחזיר לענף הבניין פלסטינאים במקום עובדים מקצועיים זרים לא יפתור את מצוקת מחירי הנדל"ן ואף יגרור בעיות. ניצן אומר כי מניסיון העבר של הקבלנים, הפלסטינאים הם כח עבודה לא יציב בשל הטלת סגרים ושעות עבודה קצרות וכי העובדים הפלסטינאים לא מקצועיים בתחום הבניה התעשייתית של המגדלים הנהוגה כיום. אנחנו שמים את גורל הנדל"ן הישראלי בידיים של הרשות הפלסטינאית. מסיבות אלה יש להביא במיידית כ-20,000 עובדים מקצועיים זרים לעבודות הרטובות. ללא עובדים אלה צפוי משך הבניה להתארך ויווצר מחסור חמור עוד יותר בדיור לזוגות צעירים".