ישי צפוי להתנגד להקצבת 800 מ' ש' להיערכות העורף

זאת לנוכח העובדה שדרישתו לתקצב ולהעביר את רשות פס"ח (פינוי, סעד, חללים) ממשרדו למשרד הביטחון או למשרד לביטחון פנים לא התקבלה

ביום ראשון הקרוב יתבקשו השרים להצביע על הצעת החלטה של משרד ראש הממשלה המקצה 800 מיליון שקל להיערכות העורף למקרי חירום ואסונות. מי שצפוי להתנגד לה הוא דווקא שר הפנים, אלי ישי, לנוכח העובדה שדרישתו לתקצב ולהעביר את רשות פס"ח (פינוי, סעד, חללים) ממשרדו למשרד הביטחון או למשרד לביטחון פנים לא התקבלה במשרד ראש הממשלה. בבקשתו הסתמך ישי על הביקורת שמתח מבקר המדינה כבר אחרי מלחמת לבנון השניה וקבע כי יש להעביר את פס"ח לאחד משני המשרדים.

רשות פס"ח מופקדת על פינוי תושבים ממקום מגוריהם למקום זמני, כתוצאה מפגיעות אויב וסיכונים אחרים, ומעניקה שירותי רווחה, סעד ונפש במקרה אסון. בנוסף, אחראית הרשות על ריכוזם של החללים למקום שבו תעשנה פעולות "זיהוי משלימות" ועל ההכנות לקבורה.

ממכתב שהועבר משר הפנים לראש הממשלה ולמשרדי הביטחון, האוצר, המשפטים וביטחון הפנים ושהגיע לידי "גלובס", עולה כי רשות פס"ח אינה נכללת בהצעת המחליטים ואינה זוכה לכל סיוע תקציבי. "בעבודת מטה שנערכה במשרדי הובהר כי רשות פס"ח הינה מרכיב מרכזי בהערכות לתרחישי חירום. רשות פס"ח אינה ערוכה לתת מענה לתרחישי הייחוס וזאת עקב מחסור חמור בתקציבים, כוח אדם וציוד במהלך שנים ארוכות . מיקומו של מערך פס"ח כחלק מתפיסת החירום, בניין הכוח ותפיסת ההפעלה הינו במשרד הביטחון , כארגון המתכלל את נושאי החירום וכגוף האחראי על פיקוד העורך ורח"ל", נכתב.

עוד הדגישו גורמים במשרד הפנים כי גם בהתאם ללקחי מלחמת לבנון השנייה נכון לכלול את העברת פס"ח למשרד הביטחון. רשות פס"ח מתוקצבת כיום במיליוני שקלים בודדים ואילו ההיקף התקציבי הראוי לה, על פי אותם הגורמים, נאמד ב- 100 מיליון שקל.

אתמול, לאחר פניית גלובס, הודיע משרד ראש הממשלה כי הרשות תתוקצב, אולם לא תעבור לאחריות משרד אחר, כפי שישי ביקש.

על פי ההחלטה שיתבקשו השרים לאשר, יוקצו 350 מליון שקלים להיערכות לרעידות אדמה ולשחזור יכולות הכיבוי של פיקוד העורף. ההקצאה תשמש גם להקמת מרכזי חירום ברשויות המקומיות, הקמת מערכת תקשורת לגופי החירום ורכישת ציוד לפינוי של 400 אלף אזרחים.

בנוסף יוקצו 350 מיליון שקל למערך הכבאות ולהקמת מערך כיבוי אווירי. 100 מיליון שקל ישמשו כתוספת במידת הצורך למקרי חירום לאותן מטרות.

על פי ההחלטה תעבור האחריות על מערך הכיבוי ממשרד הפנים למשרד לביטחון פנים ותקודם במקביל החקיקה בנושא.

תוקם מנהלת, בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, להקמת מערך הכבאות הארצי עד סוף 2012. המנהלת תקדם את חקיקת חוק הכבאות הארצי עד אוקטובר 2011, ותעסוק בהידברות עם איגודי הכבאות והכבאים.

כזכור, אישר צוות המנכ"לים לנושא זה הקצאה של 80 מליון שקלים לסיוע מוניציפאלי לישובים שנפגעו בשריפה וכן סיוע בשכר דירה למשפחות שביתן נשרף. כמו כן, אישרה הממשלה ביום א' האחרון העברת 15 מליון שקלים לשיקום ושדרוג תשתיות ביישובים באזור השריפה.

רועי לחמנוביץ, יועץ התקשורת של שר הפנים, אלי ישי, סירב להתייחס לדברים.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "במסגרת ההחלטה יוקצו לפס"ח משאבים ספציפיים בשיעור של עשרות מיליוני שקלים".