למרות הורדות הדירוג: חברת חשמל תגייס 4 מיליארד ש'

הקבינט החברתי כלכלי צפוי לאשר לחברה לבצע את הגיוס, באמצעות הנפקת איגרות חוב פרטיות לגופים מוסדיים ■ לפי הערכות שיעור הריבית שיוצע יעמוד על פריים בתוספת 2%

על אף הורדות דירוג החוב, צפוי הקבינט החברתי כלכלי לאשר לחברת החשמל ביום ראשון הקרוב גיוס של 4 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח פרטית לגופים מוסדיים. ההנפקה תצא לדרך בשבועות הקרובים בליווי של בתי ההשקעות לידר וכלל חיתום, ולפי הערכות שיעור הריבית שיוצע בה יעמוד על פריים בתוספת 2% .

האישור לגיוס החוב התעכב עד כה בגלל הסתייגויות שהעלה שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, שדרש לחייב את החברה להשקיע בפיתוח תשתית ההולכה של קווי החשמל. לנדאו הסיר את התנגדותו לאחר שסוכם כי חצי מיליארד שקל מתוך הסכום שיגויס יופנו להשקעות בהולכה, בעוד ששאר הסכום ישמש למיחזור חובות. קודם לאישורו של לנדאו אסר דירקטוריון החברה על גיוס חוב לצורך תוכניות הפיתוח, בשל מצבה הכספי הרעוע של חברת החשמל.

ריבית גבוהה יותר מנתיבי הגז

השבוע הורידה חברת דירוג האשראי S&P את דירוג החוב הבינלאומי של חברת החשמל ל-BB פלוס, שהוא דירוג השקעה ספקולטיווית. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", הורדת הדירוג בוצעה למרות ניסיונות של הרגע האחרון מצד האוצר למנוע את המהלך, ולאחר ששרי האוצר והתשתיות התחייבו כי המדינה תעניק ערבויות מדינה לחברת החשמל להבטחת גיוסי ההון הבאים שלה. במקביל, הורידה P&S מעלות את דירוג החוב המקומי של חברת החשמל ל-AA מינוס. שני הדירוגים זכו לתחזית יציבה.

כאמור, על פי ההערכות, יעמוד שיעור הריבית שתציע חברת החשמל בהנפקה הנוכחית על פריים פלוס 2%, או כ-4% צמוד מדד. מדובר בשיעור גבוה מזה שבו גייסה לאחרונה חברת נתיבי הגז (נתג"ז) הממשלתית. נתג"ז, שחברת החשמל מייצגת כ-90% משוק הלקוחות שלה, גייסה אג"ח בהיקף 300 מיליון שקל, לפי ריבית של 3.61%, במח"מ ל-8.5 שנים.