גייטנר מזהיר: "ארה"ב תפרוץ את תקרת החוב כבר במרץ"

תקרת החוב האמריקני עומדת על 14.3 טריליון דולר ■ שר האוצר האמריקני, גייטנר, האיץ בקונגרס לפעול להגדלת החוב לפני סוף הרבעון הראשון

"ארה"ב עלולה לפרוץ את תקרת החוב החוקית ולהגדיל את החוב כבר ב-31 במרץ", כך אמר היום (ה') שר האוצר האמריקני, טימותי גייטנר. שר האוצר האמריקני ציין כי יהיו לכך השלכות שליליות אלא אם הקונגרס יפעל ויגדיל את תקרת ההלוואות שיכולה הממשלה לקחת.

במכתב ששיגר גייטנר למנהיג הרוב בסנאט, ארי ריד, כתב כי קשה לדעת מתי בדיוק יעלה החוב העומד כרגע על 14.3 טריליון דולר אך האיץ בקונגרס לפעול לפני סוף הרבעון הראשון. משרד האוצר מעריך כי ארה"ב תפרוץ את תקרת החוב ב-31 למרץ עד ה-16 במאי השנה.

גייטנר הזהיר כי כישלון הקונגרס בהעלאת תקרת החוב, תכניס את התחייבותיה של ארה"ב לברירת מחדל וזאת בפעם הראשונה בהיסטוריה. גייטנר ציין כי יהיו לכך השלכות שליליות גדולות יותר אפילו מהשפעה השלילית של המשבר הפיננסי בין השנים 2008-2009.

גייטנר הצהיר כי משרד האוצר יכול לנקוט בצעדים יוצאי דופן כמו מניעת מכירות ניירות ערך ע"י המדינה, אך בשלב זה הוא נמנע מנקיטת צעדים אלה.

כזכור, וושינגטון מתמודדת עם חוב פיננסי אדיר בהיקף של 14 טריליון דולר, הממשל צריך ללוות עוד טריליון דולר בשנה על מנת לעמוד בתשלומים הנדרשים למימון הגירעון התקציבי. הערכות הן כי לקונגרס לא תהיה ברירה אלא להעלות את תקרת החוב, אך הרפובליקנים כבר הצהירו כי לא יעשו זאת ללא החלטות משמעותיות של קיצוצים בהוצאות.

החוב בארה"ב מהווה כיום כ-90% מסך התמ"ג האמריקני.