אובמה החליט: ג'ין ספרלינג יהיה היועץ הכלכלי הראשי שלו

אובמה צפוי להודיע מחר על המינוי ■ ספרלינג, שמכהן עתה כיועץ לטימותי גייתנר, שימש כיועצו הכלכלי של הנשיא לשעבר קלינטון ■ עוד מינוי: וויליאם דיילי – ראש מטה הבית הלבן

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עומד להודיע מחר (ו'), כי החליט למנות את ג'ין ספרלינג כיועצו הכלכלי הראשי. הוא יחליף את לורנס סאמרס, שכיהן בתפקיד מיומו הראשון של אובמה בבית הלבן ושחוזר עתה ללמד באוניברסיטת הארווארד.

התואר הרשמי של ספרלינג יהיה ראש המועצה הכלכלית הלאומית, תפקיד שאותו מילא מ-1997 עד תחילת 2001 בממשלו של ביל קלינטון. בפועל, הוא יהיה יד ימינו של אובמה בשרטוט תוואי המדיניות שתנסה לתת דחיפה לצמיחה הכלכלית האנמית ולצמצם את שיעור האבטלה.

ספרלינג מכהן עתה כיועץ לשר האוצר, טימותי גייתנר והיה מעורב בתהליכי קבלת החלטות של מדיניות כלכלית, לרבות הארכת הטבות המס של הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, לשנתיים נוספות, וקודם לכן ניסוח החוק למתן הלוואות לעסקים קטנים.

אובמה יודיע על מינוי ספרלינג במיקום בלתי שגרתי: מפעל לייצור חלונות בלנדאובר, מרילנד. אובמה, כנשיאים שקדמו לו, מרבה לבקר במפעלי תעשייה כדי להדגיש את מחויבותו לפיתוח הכלכלה, אך נדירים המקרים שבהם מכריז נשיא על מינוי לתפקיד בכיר מחוץ לבית הלבן.

וויליאם דיילי יחליף את רם עמנואל

עוד בסבב במינויים, היום הודיע דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, על מינויו של וויליאם דיילי כראש מטה הבית הלבן. דיילי כיהן כשר המסחר בממשלו של קלינטון והוא עתיד להחליף את רם עמנואל, שעזב את התפקיד כדי להתמודד על ראשות עיריית שיקאגו.

אנליסטים אומרים, כי שני המינויים מצביעים על כוונת הממשל לנוע למרכז הסרגל הפוליטי בעקבות התבוסה שספגו הדמוקרטים בבחירות לקונגרס בנובמבר אשתקד. ההערכות הן, שהבית הלבן יפגין גמישות ונכונות לפשרות במגעים עם מחוקקים רפובליקניים, שמהווים עתה רוב בבית-הנבחרים ושהגדילו את מספרם בסנט (אם כי שם הם מוסיפים להיות במיעוט).

יצויין כי לשכת המסחר של ארה"ב, שניהלה קמפיינים נגד מיזמי חקיקה של אובמה, ובראש ובראשונה נגד החוק לרפורמות בבריאות, ברכה על מינויו של דיילי, שאותו הגדירה כ"אדם בעל מעמד עם ניסיון יוצא דופן בממשל, בעסקים, במו"מי סחר ובסוגיות גלובליות". מעניינת לא פחות היא העובדה, שארגון ליברלי מוביל, פרוגרסיב צ'יינג קאמפיין קומיטי, הביע דאגה ממינוי דיילי וטען שהוא דוחף את המפלגה הדמוקרטית לאמץ אג'נדה תאגידית.

ספרלינג צבר ניסיון עשיר בתפקוד ממשלי מול רוב רפובליקני בקונגרס כאשר כיהן כיועצו הכלכלי של קלינטון. למעשה, יש קווים מקבילים רבים בין מצבו של אובמה לבין מצבו של קלינטון במחצית השניה של שנות ה-90. כאז כן עתה, נאלץ נשיא דמוקרטי פופולרי להתמודד עם רוב רפובליקני על גבעת הקפיטול.

כמה ארגונים ליברליים הביעו דאגה גם ממינויו של ספרלינג בגלל עבודת ייעוץ שעשה בשביל גולדמן זקס, אם כי הפרוייקט שבו עסק נועד להיטיב עם מעוטי הכנסה. ספרלינג קיבל מגולדמן כ-888 אלף דולר ב-2008 תמורת סיוע בהשקת מיזם חברתי שכונה "10,00 נשים". המטרה היא להציא 100 מיליון דולר, בחמש שנים, כדי להעניק חינוך מנהיגותי ועסקי לנשים נטולות הזדמנויות ברחבי תבל.

לעומת זאת, גורמים שעבדו עם ספרלינג, שצוטטו בלוס אנג'לס טיימס, אומרים כי אין לו שום מחויבות לוול סטריט. לדבריהם, שם ספר שכתב ב-2005 מתאר אותו בצורה הטובה ביותר: "פרוגרסיבי בעד צמיחה כלכלית".