כך משמשים נהגי ישראל שפני ניסוי בנתיב המהיר בכביש 1

הנה משהו שלא ידעתם: הנתיב המהיר לת"א בכביש מס' 1 הוא ניסיון ראשון בעולם להפעלת כביש אגרה שתעריפיו משתנים ונקבעים לפי עומס תנועה

מי שינצלו את הנתיב המהיר שנפתח בשבוע שעבר בכביש ירושלים-תל אביב לא מודעים לכך, אבל אגב הנאה מכניסה מהירה למטרופולין השוקק, הם גם יהיו הצרכנים הראשונים בעולם של מערכת אגרה דינאמית וחדשנית, שתעריפיה משתנים לפי עומסי התנועה.

המערכת תציג בפני הנוסעים את תעריף האגרה המשתנה בהתאם לשעות השיא והשפל, והיא מתיימרת גם לחזות היקף תעבורה, לחשב את הביקוש (ובמלים אחרות: את המחיר הגבוה ביותר שנהג מוכן לשלם עבור נסיעה בו), תוך שקלול עלות אובדן זמן העבודה בפקקים.

את המערכת פיתחה סימנס, הספק הטכנולוגי אותו בחרה שפיר הנדסה, זכיינית הנתיב המהיר. מחיר המערכת כ-120 מיליון שקל, שיתחלקו בין השקעה בהקמתה לבין מימון התחזוקה בתקופת הזכיינות.

"זה פרויקט ראשון מסוגו ולכן מוצר מאוד מעניין מבחינתנו, גם ביחס לשווקים אחרים", אומר מרטין בודה, מנהל חטיבת הפרויקטים בסימנס תנועה, והדמות הבכירה ביותר בתחום בתאגיד, אשר הגיע לישראל השבוע כדי לצפות מקרוב בטקס פתיחת הנתיב. "יש לנו הרבה פרויקטים דומים אבל אין לנו פרויקט כזה - אפילו בארה"ב כבישי האגרה מבוססים על תעריף קבוע. אנחנו רוצים לצבור פה ניסיון לפני שנצא עם הפתרון לכל השוק", אומר בודה (57), שהעביר את 20 השנה האחרונות בנסיעות לאתרים שבהם מעורבת חטיבת התנועה של סימנס.

"אני מאמין שלמערכות מסוג זה יהיה ביקוש בערים גדולות בכל העולם, אלא שלכל עיר יש לעשות התאמה. אני סבור שהמתחרים שלנו מחכים לראות איך זה יעבוד בישראל, לפני שהם משחררים לשוק פתרונות משלהם".

- מנסיונך, במה ישראל צריכה להשקיע מבחינה אסטרטגית בתחום התחבורה?

"ישראל, כמו מדינות אחרות, צריכה להתמקד בגודש התנועה. אולי הנתיב המהיר יהווה אבן פינה לכבישי אגרה נוספים, אבל לטעמי לא תהיה ברירה אלא להפחית את כמות המכוניות הנכנסות לערים הגדולות. כמובן שבמקביל צריך גם לדאוג למערכת הסעת המונים טובה.

"המדינות הפחות מפותחות מנצלות את ההזדמנות כדי 'לקפוץ דור' מבחינה טכנולוגית ולסגור את הפער מול העולם. זה בולט למשל בפתרונות חנייה. ככלל, ממשלות משתדלות לבחור עבור מדינותיהם בטכנולוגיה הכי מתקדמת שתקציבן מאפשר".

בודה מרוצה מהפתרון של סימנס: "זו מערכת באיכות גבוהה שמזהה רכב באמצעות מצלמה ויודעת להצליב את המידע עם המאגר המידע של משרד התחבורה ומייתרת בכך את הצורך ביחידה המותקנת ברכב, הנדרשת בכביש 6. גם ההתקנות פשוטות ויש אפשרויות מתקדמות יחסית לתמיכה מרחוק. זה כל-כך קל היום, וזה ההבדל הגדול".

"נלמד ונתקן תוך כדי שימוש"

חברת אורד הציבורית נבחרה ע"י שפיר לספק הטכנולוגי שיטמיע את המערכת של סימנס. בודה משבח את השותפה הישראלית: "פעלנו מרחוק עם הנהלה אזורית. לא נדרשנו כלל לשלוח אנשי צוות משלנו".

לדברי אריאל אדורם, מנכ"ל אורד, "זו מערכת לומדת, המשתכללת תוך כדי פעילותה: צוברת נתונים ולומדת איך מתפתחת תפוסה ויכולה לנבא בהסתברות גבוהה למדי עומס צפוי. היא תלמד ותתקן עצמה תוך כדי שימוש. יש מערכת גיבויים למקרה של שיבושי מחשב, גנרטור למקרה של נפילת חשמל ואפשר גם להפעילה ידנית.

"נשפיע על כמות המכוניות על ידי כך שנעלה ונוריד את גובה האגרה, לפי עומס התנועה באותו רגע. המחיר יהיה תקף מרגע כניסת הנהג לנתיב, גם אם העומס ישתנה תוך כדי אותה נסיעה".