טרישה: לא לסמוך שה-ECB יחלץ את הממשלות ממשבר

נשיא הבנק האירופי קרא לממשלות להגביר את המאמצים להדק את התקנות הפיסקליות ■ "האחריות למדיניות המוניטרית לא יכולה להוות תחליף לחוסר האחריות של הממשלות"

ז'אן-קלוד טרישה, נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), הזהיר ממשלות לא לסמוך על כך שה-ECB יחלץ את אירופה ממשבר האג"ח, וקרא לממשלות להגביר את המאמצים להדק את התקנות הפיסקליות.

"האחריות למדיניות המוניטרית אינה יכולה להוות תחליף לחוסר האחריות של הממשלות", אמר שלשום (ו') טרישה לחברי פרלמנט גרמני בוילדבד קרוית, בוואריה, על פי מסמך שסיפק ה-ECB. "אירופה אינה יכולה להרשות לעצמה להיעצר באמצע הדרך, עלינו להיות שאפתניים יותר".

שרי האוצר האירופים הבטיחו להחמיר את תקנות הגירעון התקציבי, בניסיון להכיל את משבר האשראי של האזור, אך לא נענו לדרישת ה-ECB לכונן עונשים אוטומטיים יותר.

"עלינו להיות גמישים יותר ביישום הסנקציות במקרה של הפרת התקנות", אמר טרישה. "בהגבלת שיקול הדעת נחזק את עוצמת אמנת היציבות והצמיחה. חייב להיות קוד התנהגות מחייב לכל הצדדים הנוגעים בדבר".

בדצמבר האריך ה-ECB את צעדי נזילות החירום לבנקים עד סוף הרבעון השני, לאחר שחבילת הסיוע לאירלנד לא שכנעה את המשקיעים שהממשלות יצליחו להקטין את הגירעונות התקציביים ולמנוע את התפרקות גוש האירו. כמו כן הרחיב ה-ECB את רכישות האג"ח של ממשלות מדינות הלאום לאחר שהשעה את התוכנית לשלושה שבועות באוקטובר. טרישה אמר שתוכנית הרכישות "נמשכת".

שלשום (ו') רכש ה-ECB אג"ח של ממשלת פורטוגל, אמרו שני מקורות יודעי דבר. מרבית הרכישות הייתה של אג"ח קצרות טווח, אמר אחד המקורות שביקש לשמור על עילום שם מכיוון שהעסקאות הן חסויות.

במאי החליט ה-ECB לרכוש אג"ח ממשלתיות כדי להשלים את מימון תוכנית ההצלה בת 750 מיליארד האירו (974 מיליארד דולר) למדינות שכורעות תחת נטל חובותיהן.

ההחלטה לרכוש אג"ח ממשלתיות "בהחלט לא נועדה לממן מדינות חברות שכורעות תחת נטל חובותיהן, אלא לטפל בכשל תפקודי חמור של השווקים", אמר טרישה. "ברצוני להדגיש בכל תוקף שמדיניותנו המוניטרית לכשעצמה נועדה לספק יציבות מחירים בטווח הבינוני".