האשראי הבנקאי של קבוצות הרכישה זינק ב-17% ברבעון

הגיע ל-10 מיליארד שקל ברבעון השלישי, לעומת 8.6 מיליארד שקל ברבעון השני של 2010 ■ המפקח על הבנקים: אשראי לקבוצת רכישה יסווג כאשראי לנדל"ן ולא למשכנתאות

למרות ניסיונות בנק ישראל להגביל את קבוצות הרכישה, האשראי הבנקאי לקבוצות הרכישה רק עולה. מבדיקת "גלובס" עולה כי ברבעון השלישי צמח האשראי לקבוצות רכישה ב-17%, והגיע ל-10 מיליארד שקל בסוף הרבעון, בהשוואה ל-8.6 מיליארד שקל בתום הרבעון השני.

30% מהאשראי (2.95 מיליארד שקל) הוא אשראי מאזני שניתן בפועל, כ-70% (7.1 מיליארד שקל) הוא אשראי חוץ מאזני - כלומר התחייבות שנתן הבנק לתת אשראי, אך הלקוח עדיין לא מימש אותה. בד"כ, ככל שמתקדם פרויקט בנייה, היקף האשראי החוץ מאזני קטן והאשראי המאזני גדל. במערכת הבנקאית מעריכים כי שיעור המימון הממוצע של קבוצות רכישה הוא 70%, כך שניתן לגזור מסך האשראי כי קבוצות הרכישה בונות פרויקטים ב-15 מיליארד שקל.

על פי הנחיית המפקח על הבנקים, אשראי לקבוצת רכישה (יותר מ-10 יחידות דיור) יסווג החל ב-1 ביולי כאשראי לנדל"ן, ולא כאשראי למשכנתאות. ההחלטה נועדה לגרום לבנקים להקטין את האשראי לקבוצות הרכישה, ולייקר את עלות המימון שלהן. משמעות ההנחיה היא כי הקצאת ההון של הבנק מול האשראי היא 100% מהאשראי, ולא 35% כנהוג במשכנתאות על פי כללי באזל 2. עם זאת, לאחר סיום פרויקט (בדרך כלל מוגדר במועד קבלת טופס 4) רשאי הבנק לסווג מחדש את האשראי כאשראי משכנתאות.

אשראי בעייתי

מהדו"חות עולה כי ברבעון השלישי נהפך מזרחי טפחות לשחקן הגדול ביותר בתחום קבוצות הרכישה. היקף האשראי במזרחי טפחות קפץ תוך רבעון ב-40%, והגיע ל-2.6 מיליארד שקל - מתוכו 951 מיליון שקל אשראי מאזני, והיתרה אשראי חוץ מאזני. כתוצאה מהנחיית בנק ישראל ספג מזרחי טפחות ירידה של 0.17% בהלימות ההון. עוד מדווח הבנק כי סיווג 5 מיליון שקל מהאשראי לקבוצות רכישה כאשראי בעייתי.

הבנק השני בגודלו בתחום הוא בנק לאומי, הפועל דרך בנק לאומי למשכנתאות. היקף האשראי של לאומי עלה ברבעון ב-15%, והגיע ל-2.1 מיליארד שקל, כאשר מתוכם 709 מיליון שקל ניתנו כאשראי בפועל והיתרה אשראי חוץ מאזני. השחקן השלישי בגודלו בשוק הוא בנק הפועלים, שהחל להיכנס לתחום רק בשנה האחרונה. האשראי המאזני של הפועלים הוא 330 מיליון שקל, והאשראי הכולל הוא 1.4 מיליארד שקל; זאת, בדומה לרבעון הקודם.

למקום הרביעי עלה בנק אגוד, בניהולו של חיים פרייליכמן שבעברו כיהן כמנכ"ל בנק אדנים ובנק טפחות. אז היה פרייליכמן מהבנקאים הראשונים שהעניקו אשראי לקבוצות רכישה. היקף האשראי הכולל שנותן אגוד עלה ברבעון ב-22%, והגיע בסוף הרבעון השלישי ל-1.37 מיליארד שקל - מתוכו 349 מיליון שקל אשראי מאזני. בדו"חות הבנק מופיע אמנם אשראי חוץ מאזני בהיקף של 1.7 מיליארד שקל, ואולם 800 מיליון שקל מוגדרים "אישור עקרוני", ורק מיליארד שקל הם באמת אשראי חוץ מאזני. כתוצאה מהאשראי לקבוצות רכישה נפגעה הלימות ההון של הבנק ב-0.3%.

לבנק הבינלאומי אשראי לקבוצות רכישה בסך 1.25 מיליארד שקל, מתוכו אשראי מאזני של 166 מיליון שקל. לדיסקונט אשראי של 907 מיליון שקל ללא שינוי מרבעון קודם. דיסקונט מדווח כי סיווג 6 מיליון שקל מהאשראי לקבוצות רכישה כאשראי בעייתי. בבנק ירושלים עומד האשראי לקבוצות רכישה על 388 מיליון שקל, עלייה של 63% ברבעון. עקב כך ירדה הלימות ההון של הבנק ב-0.3%.

אשראי לקבוצות רכישה
 אשראי לקבוצות רכישה