בנק ישראל: צעדי הממשלה יוזילו את מחירי הדירות

הריבית צפויה לעלות עד סוף השנה ל-3.3% והאינפלציה ל-2.6% ■ "אם יהיו תנועות הון משמעותיות לתוך המשק, עם לחצי הייסוף שלצידן, צפויה להיות לכך השפעה ממתנת על הצמיחה"

החלטתו של הפורום המצומצם בבנק ישראל להותיר את הריבית בחודש ינואר על כנה ברמה של 2% התקבלה פה אחד ע"י ארבעת חברי ההנהלה הממליצים לנגיד, כך עולה מהפרוטוקולים המוניטריים של הדיונים שהתקיימו ב-26-27 בדצמבר ושפורסמו היום (ב') ע"י בנק ישראל.

מהדיון על שוק הדיור שהתקיים בפורום המורחב עולה כי מחירי הדירות עלו ב-12 החודשים האחרונים ב-18.2%, כאשר היקף המשכנתאות החדשות שניתנו בחודש נובמבר גדל בהשוואה לחודש הקודם בכ-10%, אולם רמתן נמוכה מזו שנרשמה בחודשי הקיץ. הגידול העיקרי חל במשכנתאות צמודות המדד הריבית קבועה, אף כי משכנתאות לא צמודות בריבית משתנה עדיין מהוות את עיקר המשכנתאות. העלייה בכמות המשכנתאות נרשמה למרות עלייה של הריביות על המשכנתאות שאינן צמודות בריבית משתנה ושל המשכנתאות הצמודות בריבית משתנה.

בבנק ישראל מציינים כי בדצמבר העלתה הממשלה את מס הרכישה למי שרוכש דירה שאינה דירת המגורים היחידה בשנים 2011-2012. "צעד זה צפוי להוזיל את המחירים לרוכשי הדירות הראשונות, באמצעות הקטנת הרכישות של המשקיעים", נכתב בפרוטוקולים.

במקביל החל מינואר 2011 ניתן פטור ממס שבח (20%) גם למי שמחזיק בדירה נוספת על דירת המגורים אם ימכור אותה בשנתיים הקרובות - צעד זה צפוי להגדיל את היצע הדירות למכירה.

פער התשואות בין ישראל לארה"ב הצטמצם בחדות

בבנק ישראל גם התייחסו לצימצום החד שחל במרווח בין האג"ח הלא צמודות ל-10 שנים של ממשלות ישראל וארה"ב שירד ל-1.28% על רקע עליית תשואות חדה יותר בארה"ב. לפני החלטת הריבית היתה הריבית של בנק ישראל גבוהה ב-1.75%-2% מריבית הפד' וגבוהה באחוז אחד מריבית ה-ECB.

המשתתפים בדיון ציינו שהעלאת ריבית תגביר את הלחצים לייסוף השקל, הקיימים ממילא בשוק גם בפער הריביות הנוכחי ועל כן מקשה על העלאת הריבית בעת הזו, שכן הגדלת פער הריביות צפויה להגביר את ייבוא ההון למשק שיפעל להתחזקות השקל. בנוסף הועלתה ההערכה כי שייסוף השקל בחודשים האחרונים תורם להתמתנות האינפלציה ובמידה שהלחצים לייסוף יימשכו, הם גם יתרמו למיתון האינפלציה בעתיד. כוחות אלה במידה ויפעלו, ימתנו על כן את קצב העלאת הריבית. מנגד, התאוששות מהיר של הפעילות בארה"ב תקדים העלאת הריבית שם, תצמצם את פער הריביות, ותאפשר העלאה מהירה יותר של הריבית בישראל. עוד צויין כי נתוני שוק הון האמריקני האחרונים מאותתים על ציפיות השוק להקדמה מסויימת של מועד העלאת הריבית שם.

בבנק ישראל ציינו כי האינדיקטורים שפורסמו בחודש שלפני מועד החלטת הריבית מצביעים על המשך התרחבות הפעילות הכלכלית במשק - התרחבות הנשענת בעיקר על עלייה בתצרוכת מוצרים בני קיימא ובהשקעות בנכסים קבועים. גם נתוני העבודה לרבעון השלישי מצביעים על המשך המגמה החיובית. למרות ששיעור האבטלה עלה מעט ברבעון השלישי ליומת קודמו, הרי שהעלייה נבעה מגידול בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה ובמקביל גדל גם שיעור המועסקים. בבנק ישראל מציינים את העלייה שחלה בשכר הריאלי והנומינלי, למרות הגידול בהיצע העבודה.

עוד מציינים בפרוטוקולים כי למרות שבחודשים אוקטובר ונובמבר חלה עלייה בייצוא הסחורות, באופן כללי נתוני סחר החוץ ממשיכים להפגין חולשה מסויימת על רקע צמיחה מתונה מאד של הסחר העולמי.

חטיבת המחקר: הריבית תעלה ל-3.3% עד סוף השנה

בפרוטוקולים גם פורסמה הערכת חטיבת המחקר של בנק ישראל לפיה האינפלציה ב-2011 תסתכם ב-2.6% תוך העלאה הדרגתית של הריבית לכ-3.3% ברבעון האחרון של 2011. ברבעון הרביעי של 2010 צופה בנק ישראל כי הצמיחה בתוצר תצמח ב-3.9%. המשך הגידול של התוצר נובע מהאצת הגידול של הצריכה הפרטית וההשקעות בנכסים קבועים וגידול מתון יותר ביצוא. מנגד, היבוא צפוי להישאר ללא שינוי.

הגורמים העיקריים העיקריים לכך ששיעור האינפלציה צפוי להיות גבוה ממרכז תחום היעד הם: רכיב הדיור (שכ"ד) שצפוי להמשיך לעלות בקצב מהיר יחסית, עליית הביקושים לתוצר ועליית מחירי האנרגיה והסחורות. מנגד, אינפלציה ממותנת במשקים המפותחים וייסוף שער החליפין פועלים למיתון קצב עליית המחירים. המקור העיקרי של הסיכונים לפעילות הריאלית ולאינפלציה בישראל הוא ההתרחשויות בחו"ל וההתפתחויות בשוק הדיור. כמו כן, במידה ויהיו תנועות הון משמעותיות לתוך המשק, עם לחצי הייסוף שלצידן, צפויה להיות לכך השפעה ממתנת על הצמיחה, על האינפלציה ועל קצב העלאת הריבית.