יפן מצטרפת לסין: "נרכוש כ-20% מקרן החילוץ האירופאית"

שר האוצר היפני יושיהיקו נודה: "יפן, כמדינה מובילה בעולם, צריכה ויכולה להצטרף לתוכנית של האיחוד לעזור לאירלנד ולמדינות נוספות"

יפן הודיעה היום כי תצטרף לסין ותרכוש אגרות חוב בקרן האירופאית המיוחדת שתוקם לצורץ חילוץ מדינות במשבר החברות באיחוד. "יפן, כמדינה מובילה בעולם, צריכה ויכולה להצטרף לתוכנית של האיחוד לעזור לאירלנד ולמדינות נוספות להתאושש מהמשבר. בכוונתינו לרכוש כ-20% מהקרן שתוקם", אמר שר האוצר היפני יושיהיקו נודה.

לפי נתונים של בלומברג יתרות המט"ח של יפן מסתכמות בכ-1.04 טריליון דולר ואלה של סין בכ-2.85 טריליון דולר (לפי פרסום מהיום בסין).

בינתיים, הבנק המרכזי באירופה מגלה מעורבות וביצע אתמול מהלך של רכישה אגרסיבית של אג"ח שהונפקו ע"י ממשלות הסובלות מרמת חוב גבוהה, על רקע החשש כי משבר החוב מתרחב בפורטוגל. מהלך זה הוריד את תשואות האג"ח של פורטוגל מתחת ל-7%. ככל הנראה הבנק המרכזי באירופה רכש אג"ח של פורטוגל, יוון ואירלנד.

לפני המהלך נמשכו אתמול ירידות השערים במסחר באגרות החוב של פורטוגל, על רקע הלחץ על השלטון המדינה לבקש עזרה פיננסית. במקביל, נמשך הלחץ גם על אגרות החוב של ספרד ואיטליה והפער מול האג"ח הגרמניות ל-10 שנים התרחב לרמתו הגבוהה ביותר מה-1 בדצמבר.

כל 3 המדינות יפנו לשוקי האג"ח בהמשך השבוע בנסיונות גיוס חוב חדשים (פורטוגל תנסה לגייס מחר (ד') כ-1.25 מיליארד דולר) - ממשלות באירופה מתכננות לגייס כ-43 מיליארד אירו השבוע, והעצבנות בשווקים גוברת.

על רקע החששות הגוברים באירופה מפורטוגל ועל רקע הדיווח כי גרמניה וצרפת לוחצות על פורטוגל לקבל סיוע מהאיחוד האירופי, יצאה אתמול קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בהכחשה ומבהירה כי גרמניה אינה לוחצת על פורטוגל לקבל על עצמה סיוע מהאיחוד האירופי. "פורטוגל לא ביקשה סיוע ואנחנו לא נלחץ עליה לקבל סיוע", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים בביקורה במלטה. "לעולם לא נפעיל לחץ על מדינה לצעוד בדרך מסויימת, ידוע לנו שהסיוע הוא אופציה אך מדינות אלה חופשיות לבקש הזהות אם היא זקוקה לה", הוסיפה מרקל.

בסיכום דבריה הבהירה מרקל כי "מדינה בעצמה צריכה להגיש בקשה לעזרה" דבריה של אנגלה מרקל מגיעים על רקע הפרסום כי גרמניה וצרפת לוחצות על פורטוגל לקבל סיוע כספי בינלאומי במהירות כדי למנוע התרחבות של משבר החובות הריבוניים באירופה למדינות גדולות יותר, כך דיווח השבועון הגרמני "דר שפיגל" בגיליון שפורסם בשבת.