ACC ומנופים יגייסו מאות מ' ש' לחיפוש נפט

‎‎מנהלים מגעים ראשונים להנפקת החברה המשותפת שדרכה הם מחזיקים ברישיון, לצורך מימון הקידוח שמול חוף אשדוד‏ (לשעבר מד-אשדוד) ■ מניות מנופים זינקו ב-6.3%

‎‎תחום חיפושי הנפט בים התיכון התעורר בשבועות האחרונים, בעקבות הקידוח לשכבת המטרה השנייה בקידוח "לוויתן". אולם ללא קשר לתוצאות שיתקבלו מקידוח זה, בשוק ההון כבר מסתכלים קדימה לעבר קידוח נוסף, שבו עשוי להימצא נפט, הקידוח ברישיון שמן (לשעבר מד-אשדוד).

ל"גלובס" נודע כי בין בעלי הרישיון - קבוצת ‏ACC‏, מנופים פיננסים וצמד בעלי השליטה בחברה זו, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי - מתנהלים מגעים ראשונים להנפקת החברה המשותפת שדרכה הם מחזיקים ברישיון, וזאת במטרה לגייס מאות מיליוני שקלים לצורך מימון הקידוח.

ברישיון שמן, הנמצא כ-16 ק"מ מול חופי אשדוד ואשקלון בשטח של 400 דונם, בוצעו בעבר שני קידוחים, ואף נמצא בו נפט, אולם מאז אמצע שנות התשעים - אז בוצעו בשטח הרישיון שני סקרים סייסמיים, בשנים 1994 ו-1997, לא בוצעה בו פעילות.

קבוצת ‏ACC‏, הנמצאת בשליטת איש העסקים חיים ליבוביץ', היא מפעילת הרישיון, ואת החומר הסייסמי הקיים היא שלחה לעיבוד מחודש לשתי חברות מחקר אמריקניות. תוצאות מלאות של העיבוד הסייסמי הנ"ל צפויות להתקבל עד סוף החודש, וייתכן כי הן יכללו גם הערכה סטטיסטית באשר לסיכויי הימצאות מאגר נפט, כמו גם היקף רזרבות מוערך. מאז הקידוח הקודם שנערך ברישיון, אשר נתקל בבעיות טכניות, חלפו שני עשורים, וכיום קיימת יכולת הנדסית לבצע את הקידוח.

עלות של 70 מיליון דולר

ההערכה כעת היא כי הקידוח בשטח הרישיון ייעשה באמצעות אסדת ‏Jackup‏, המתאימה לקידוחים רדודים שבהם עומק המים אינו רב. עלות הקידוח כעת מוערכת ב-60-70 מיליון דולר, אולם עם קבלת תוצאות עיבוד הנתונים הסייסמיים מספר זה עשוי להשתנות, בהתאם למספר הפרוספקטים אשר בהם יהיה פוטנציאל למציאת תגלית. אם הקבוצה תחליט לבצע בשטח הרישיון יותר מקידוח אחד, עשויות עלויות האקספלורציה לטפס בעשרות מיליוני דולרים.

על רקע התקדמות הפעילות וההיערכות לקידוח, הצפוי לצאת לפועל בתחילת שנת 2012, נפגשו בתקופה האחרונה כמעט כל גופי החיתום בשוק ההון המקומי, במטרה להוביל או לקחת חלק בהנפקה שתצא בפועל בחודשים הקרובים. בשלב הזה טרם החליטו בקבוצה אם להתמזג לתוך שלד בורסאי ודרכו לבצע גיוס, או לבצע הנפקה ראשונית בשוק של חברה חדשה, אולם הנטייה היא לבחור באפשרות השנייה.

בשבוע שעבר אישרו בעלי המניות במנופים ברוב מוחלט של 99%‏, את העברת מחצית מזכויותיהם של נניקשווילי ובן זקן ברישיון לידי מנופים, כך שכעת הבעלות בשטח הרישיון מתחלקת בין ‏ACC Group‎‏ (50%), מנופים (21.25%), בן זקן ונניקשווילי (10.625% כל אחד), כאשר 7.5% מהזכויות יימצאו אצל נאמן ויחולקו בעתיד.

‎‎לפי 30 מיליון דולר

‎‎עם חתימת ההסכם בין הצדדים התחייבה ‏ACC Group‏ להזרים לתאגיד החדש 3 מיליון דולר, כאשר מנופים תשקיע בתאגיד 1.5 מיליון דולר, בדומה לבן זקן ונניקשווילי יחד. אם וכאשר תצא ההנפקה לפועל, והחברה תונפק לפי שווי הגבוה מ-30 מיליון דולר, ישלמו מנופים ובעליה 2 מיליון דולר לידי חברת ‏ACC‏. בינתיים צפויים מנופים ובעליה לממן את חלקה של ‏ACC ‎‏ בהשקעה, ויעמידו לה הלוואה בהיקף של 3 מיליון דולר בריבית של פריים פלוס 3%.

ג'קי בן זקן נמצא כעת בתהליך של רכישת השליטה במנופים מידי שותפיו לשליטה בחברת ההחזקות - ‏מרקוס ובר‏ ואברהם נניקשווילי (68.94% יחד) - תמורת 712 מיליון שקל. העסקה המתוכננת משקפת את שווי השוק של ‏מנופים‏ - מיליארד שקל.

מנופים דיווחה בחודש נובמבר כי בדצמבר ייחתם מזכר הבנות (שטרם דווח על אודותיו) לעסקת ההיפרדות בין בעלי השליטה, והכוונה היא להשלים אותה בתוך חצי שנה. במקביל ניתנה למוכרים - נניקשווילי וובר - אופציית ‏call‏ לרכוש את מלוא ההחזקות של בן זקן ושותפו, כדורגלן העבר ‏חיים רביבו ‎‏(סה"כ 20.85% מההון), במקרה שבן זקן לא יצליח לבצע את הרכישה. במקרה כזה יהיה המחיר שישולם למוכרים נמוך משמעותית. היום עלו מניות מנופים בשיעור חד של 6.3%.

מקבוצת ‏ACC‏ סירבו להגיב לידיעה.

ישראמקו: המכירה למודיעין לא אושרה

‎‎בתוך כך, הודיעה אמש שותפות החיפושים ישראמקו כי מחזיקי יחידות ההשתתפות החליטו שלא לאשר את ההסכם שאותו הביאה להצבעה השותפות, בדבר מכירת 105 מזכויות רישיון "שמשון" לידי שותפות מודיעין. בהצבעה שנערכה נמנעו רוב המשתתפים (71.5%) מהכרעה, ואילו 20.25% מהמחזיקים התנגדו, כך שההצעה לא עברה.

רישיון שמשון, הנמצא ממערב לרישיון "שמן" ובמרחק של 100 קילומטר מחופי אשקלון, נמצא בידי ישראמקו (79%), נפטא חיפושים (10%) שותפות חנ"ל ים המלח (10%) וחנ"ל (1%). בסוף חודש יוני פרסמה ישראמקו את תוצאות עיבוד הסקר הסייסמי שנערך ברישיון, שלפיהן בחלק הדרומי של הרישיון קיימים חולות אשר שקעו בקניון, העשויים להכיל גז בדומה לפרוספקטים דומים אחרים שבהם נמצא גז בדלתא של הנילוס.

פוטנציאל הגז בפרוספקט שמשון מוערך ב-43 ‏BCM‏ (מיליארד מ"ק), ושיעור ההצלחה המוערך הנו 15%. לאחרונה ביקשה ישראמקו מהממונה ארכה, כדי להחליט אם לבצע קידוח בשטח הרישיון, וזו אכן ניתנה לה, וכעת צריכה ישראמקו להציג הסכם קידוח עד סוף חודש ינואר. ‏‎‎‏