הדולר היציג שמר על יציבות; האירו נפל ב-0.6% ל-4.73 ש'

הדולר היציג נקבע ב-3.548 שקלים ■ בעולם נחלש האירו כנגד הדולר ב-0.55% ונסחר ב-1.33 דולר ■ בניו-יורק לא יתקיים היום מסחר

הדולר נסחר היום (ב') ביציבות מול השקל, ובעת קביעת השערים היציגים ע"י בנק ישראל נחלש המטבע האמריקני שיעור של 0.056% ונקבע ברמה של 3.548 שקלים. מנגד, המשיך שערו של האירו לרדת והשער היציג נחלש ב-0.591% ונקבע ב-4.7282 שקלים. בעולם נחלש האירו כנגד הדולר ב-0.55% ונסחר ברמה של 1.33 דולרים לאירו. נזכיר כי בניו-יורק לא יתקיים היום מסחר.

בבנק ירושלים מציינים, בסקירה השבועית, כי מדד מחירים שפורסם ביום ו' היה גבוה יותר מהצפוי ובעצם אישר לקהילה הפיננסית כי בנק ישראל יעלה את הריבית המוניטארית בתאריך. "מכאן ניתן להסיק בביטחון יחסי כי השקל יחל להתחזק בימים הקרובים".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי האירוע המרכזי השבוע יהיה ללא ספק פרסום נתוני התמ"ג ומדד המחירים לצרכן בסין בלילה שבין רביעי לחמישי. "חרף המיתון הגלובלי ושקיעתן של כלכלות המפתח המערביות, המשק הסיני ממשיך לדהור קדימה ולהציג שיעורי צמיחה דו-ספרתיים. למעשה, ההתאוששות העולמית נשענת במידה רבה על הצמיחה של סין ויתר השווקים המתעוררים".

לאור זאת, אומרים בפוקסקום, נתוני הצמיחה והאינפלציה שיתפרסמו השבוע יהיו בעלי חשיבות מכרעת לתחזית הצמיחה העולמית ולמגמות המסחר בשווקים. דוח התמ"ג לרבעון הרביעי אמור להצביע על גידול שנתי בשיעור של 9.4%. מנגד, מדד המחירים לצרכן, אשר זינק בנובמבר לשיא של 5.1%, אמור לרדת ל-4.5%. שני הדוחות הכלכליים הללו מבטאים את האתגר הגדול של הרשויות בסין בשנת 2011: כיצד לרסן את האינפלציה המשתוללת מבלי לסכן את המשך הצמיחה הגבוהה של המשק.

בחודשים האחרונים נוקטות הרשויות שורה של צעדים מרסנים, ובכלל זה העלאות ריבית והעלאת דרישות ההון מהבנקים, ובשווקים העולמיים חוששים כי מדיניות בלתי מבוקרת תסיט את המשק הסיני ממסלולו. על פי הבנק העולמי, הצמיחה בשנת 2011 צפויה לרדת מתחת לסף 9% ולעמוד על 8.7%, וב-2012 על 8.4%. "נתון חיובי השבוע לבטח יזניק את מחירי הסחורות, ובעיקר את מחיר הנפט, וגם ישפר את הסנטימנט בשוקי העולם. מאידך, נתון מאכזב צפוי להכביד על מגמות המסחר העולמיות ולהביא לירידה במחירי הסחורות ולהרעה בתחזית הצמיחה העולמית כולה".

בזירת המאקרו האירופאית, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מפריכה את התקוות להחלטות מהירות בנוגע להגדלת קרן הסיוע לגוש האירו למרות הלחץ הגובר מצד מדינות שונות באירופה. שלשום (שבת) אמרה מרקל כי כל החלטה על אמצעי סיוע לגוש האירו יהיה חלק מאסטרטגיה כוללת שמטרתה לייצב את המצב באירופה. "אם הדיון הוא על חבילת סיוע נוספת, חשוב מאוד שנפתח אסטרטגיה כוללת לטיפול במצב שתכלול תאום הדוק יותר בין המדינות", אמרה מרקל בכנס במינץ וציינה כי אין זה מספיק פשוט להוסיף כסף לקרן.

נזכיר, כי גרמניה ממשיכה לסרב להגדיל את קרן הסיוע, שהיקפה המקורי עמד על 750 מיליארד אירו אולם נותרו בה כעת 440 מיליארד אירו (591.7 מיליארד דולר) זמינים להעברה. עם זאת מרקל מוכנה לדון בדרכים כך שהקרן תנוצל במלואה. מתוך 440 מיליארד אירו בקרן הסיוע, רק כ-250 מיליארד אירו בלבד זמינים באופן מיידי להעברה למדינות אירופה שנקלעו למשבר חוב, בשל תהליכי ההעברה המסובכים.

[לאתר המט"ח]