"המטבעות האירופיים יציגו את הביצועים החזקים ביותר"

זאת הערכתו של פול רובינסון, אסטרטג מט"ח ראשי בברקליס קפיטל אירופה, ל-2011 ■ בראיון ל"גלובס" הוא טוען כי פורטוגל מסמלת את סוף השלב הגרוע ביותר במשבר

שנה וחצי האחרונות בשוק ההון אופיינו בתנודתיות גבוהה, בעיקר על רקע משבר החוב הריבוני באירופה - אירוע שהתגלגל לעבר השנה. "הלחץ הנוכחי מתמקד בפורטוגל, וסביר שהיא תקבל חילוץ כלשהו, ובהקדם. אך לאחר מכן צפויה דעיכה מסוימת במשבר החוב. פורטוגל מסמנת מבחינה זו את סוף השלב הגרוע ביותר במשבר מדינות השוליים". כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" פול רובינסון, אסטרטג מט"ח ראשי בברקליס קפיטל אירופה.

פרט למשבר החוב, לדעתו של רובינסון עומדים בפני שוק המט"ח ארבעה אירועי מפתח נוספים. הראשון שבהם, המשך ההבראה הכלכלית בהובלת העולם המתעורר. "המגמה הזו תתמוך במטבעות של המדינות המתעוררות ובמטבעות של מדינות ה-G10 המושפעים מהמחזוריות הכלכלית". האירוע השני: לחץ המחירים הגובר, ועודף כושר הייצור העולמי שיצטמצם, ובייחוד באסיה. לדברי רובינסון, "מחירי הסחורות צפויים להמשיך לעלות ולתמוך במטבעות של היצואניות שלהן".

בעניין הריביות: לחצי האינפלציה הגוברים צפויים להוביל לריביות גבוהות יותר, אך תגובות הבנקים המרכזיים יהיו שונות. רובינסון אומר כי "הבנקים המרכזיים של ארה"ב, יפן, ובמידה פחותה יותר מרחב האירו, יהדקו את המדיניות בקצב איטי יותר - מה שיוביל לביצוע חסר של המטבעות שלהם". והנקודה האחרונה שעליה מצביע רובינסון: "מתחים בינלאומיים צפויים להיות מרכיב קבוע בשוקי המטבע, ולהוביל לדיון מתעצם על מלחמות מטבעות. זה מהווה סכנה לכמה מהמטבעות שנראים אטרקטיביים, במיוחד מנקודת מבט של ביצועים כלכליים, והדוגמה הטובה ביותר היא הריאל הברזילאי. המתחים שמתמקדים בארה"ב יובילו לביצוע חסר של הדולר האמריקני".

מטבעות מומלצים ואסטרטגיות

כשנתיים לאחר פרוץ המשבר אפשר לסכם, כי הפאונד הציג את הביצועים החלשים ביותר. הוא אמנם התאושש מעט מאז, אך עדיין נסחר ברמה נמוכה. אך רובינסון אופטימי, וצופה למטבע האנגלי ביצועים חזקים במהלך 2011 ממספר סיבות. "הפאונד נסחר בתת שווי; הבנק המרכזי באנגליה צפוי להדק מוניטארית מוקדם יותר מהבנקים המרכזיים הגדולים האחרים בעולם; והבעיות המבניות של בריטניה מטופלות.

"בשלושת החודשים הבאים צפוי הפאונד להגיע לרמה של 1.60 דולר, וב-12 החודשים הבאים ל-1.82 דולר. אחר כך צפוי פיחות מסוים, אך בטווח הארוך הפאונד צפוי להיסחר בטווח של 1.50-1.70 דולר".

רובינסון מעריך עוד, כי "המטבעות שיציגו את הביצועים החזקים ב-2011 יהיו המטבעות האירופיים, לא כולל הפרנק השווייצרי. זה יקרה כאשר יתייצב משבר החוב באירופה". ביצועים טובים נוספים הוא צופה באופן כללי למטבעות העולם המתעורר. מנגד הוא סבור, כי הדולר האמריקני והין היפני יציגו את הביצועים הגרועים ביותר.

- הריביות ימשיכו לתפוס מקום בשיקולים של פעילי השוק?

"ללא ספק. שערי הריבית תמיד חשובים לסוחרי מט"ח. למעשה אנחנו חושבים שהם צפויים להיות חשובים עוד יותר בשנים הקרובות. הריביות בעולם נשארו בסך הכול נמוכות מאוד, והן יצטרכו לעלות, אך בקצב שונה בכלכלות שונות, וזה ישפיע על ערכי המטבעות".

- מהן אסטרטגיות המט"ח הפופולריות ביותר כעת?

"שתי אסטרטגיות פופולריות הן לקנות מטבעות מתעוררים אסיאניים ומטבעות של מפיקות חומרי גלם גם בשווקים מפותחים, כמו קנדה ואוסטרליה. בזמן האחרון מכירת אירו הייתה פופולרית. באופן כללי יותר, ההבראה קשורה גם לעלייה מסוימת בקרי טרייד (Carry trade) - אסטרטגיה שבה המשקיעים לווים במטבעות של ריביות נמוכות, וקונים נכסים במדינות של ריביות גבוהות".

ההשלכות של התערבות פישר

כבית השקעות פעיל בשוק המט"ח, עוקבים בברקליס קפיטל מקרוב אחר הנעשה בזירה המקומית, ובפרט אחר פעילותו הישירה בשוק של נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר. "ההתערבות של פישר הולמת, בהתחשב בכך שהחלופה הסבירה היא ייסוף חד של השקל על רקע עודף גדול במאזן התשלומים השוטף". כך מציין בפנינו קון צ'ו, אנליסט מט"ח בכיר בבית ההשקעות, המתמחה בשוק הישראלי.

צ'ו מציין עוד כי האינפלציה בארץ נמוכה - מה שאומר שהעלות המקרו-כלכלית של ההתערבות נמוכה גם כן. "בצומת הנוכחי, כאשר התערבויות בשוקי המטבע הופכות לנורמה ברוב השווקים הקטנים, היה יכול להיות מסוכן במקצת אילו בנק ישראל לא היה מתערב".

עם זאת, צ'ו מציין כי קיימים סיכונים שקשורים להתערבות בשוק מטבע, שבנק ישראל יצטרך להתחשב בהם. "ההתערבויות מפחיתות את התנודתיות באופן שעלול לגרום בטעות לחלק מהמגזר הפרטי שלא לגדר את חשיפתו למט"ח. שנית, העלייה ביתרות המט"ח, יחד עם העלייה בריבית המקומית, מגדיל את העלויות של בנק ישראל. וישנו גם הסיכון שההתערבות תיתפס כמגבלה על העלאת ריבית בישראל, וזה יהיה בעייתי".

צ'ו מדגיש כי כושר הייצור העודף במשק נעלם, ומחירי הדיור עדיין עולים במהירות - שתי התפתחויות שמחייבות הידוק מוניטארי. "אנחנו מניחים שהשקל צפוי להתחזק רק מעט מכאן ואילך, לעבר שער של 3.50 שקל לדולר בסוף 2011. אם כי יש סיכון לייסוף חד יותר - אולי עד 3.40 לדולר".