מס עיזבון יחול גם על נכסי אזרחים ישראלים בארה"ב

הפטור ממס העיזבון הפדרלי האמריקני בשיעור מקסימלי של 45% על נכסי אזרחים ישראלים בארה"ב בוטל החל מהחודש

הפטור ממס העיזבון הפדרלי האמריקני בשיעור מקסימלי של 45% על נכסי אזרחים ישראלים בארה"ב בוטל החל מהחודש. מס עיזבון הוא מס המוטל על העברת נכסים שהיו בבעלות נפטר בעת פטירותו, לפני חלוקתם ליורשים. מס העיזבון האמריקני חל עד עתה על אזרחי ארה"ב בלבד, אך מהחודש יחול כאמור גם על אזרחים ישראלים.

ב-2001 התקבל בארה"ב חוק "תיאום הצמיחה הכלכלית והטבות המס", שקבע הורדה הדרגתית של שיעורי מס העיזבון המקסימליים מ-2002 עד 2009. החוק קבע כי הפטור ממס עיזבון לאזרחים שאינם אמריקנים יבוטל בסוף 2010, ושיעורי המס המקסימליים חזרו החודש לתוקפם, כפי שהיו לפני קבלת החוק.

"מס העיזבון מוטל גם על זרים בעלי נכסים מוחשיים בארה"ב ולא רק על אמריקנים. למשל, ישראלים הרוכשים נדל"ן בארה"ב, חלילה במקרה פטירה, ילדיהם ימצאו עצמם מול מס עיזבון פדרלי בשיעור שיכול להגיע עד 45% מס", מסביר עו"ד הראל לוקר, מומחה למיסוי בינלאומי במשרד עורכי הדין ש. פרידמן ושות'. "בניגוד לדעה הרווחת, מסים אלה מוטלים על זרים בעלי נכסים מוחשים בארה"ב ולא רק על אמריקנים. כך שבמקרה של פטירת בעל הנכס, ימצאו עצמם היורשים מול מס עיזבון גבוה".

לדברי לוקר, לגבי אמריקנים קיימת הקלה משמעותית שאינה קיימת לגבי זרים. כך, למשל, נקבע בחוק כי בשנים 2011-2012 יינתן להם פטור ממס עיזבון עד ל-5 מיליון דולר; ומ-2013 יינתן להם פטור ממס עיזבון עד לסכום של 3.5 מיליון דולר. לוקר מסביר לשם השוואה כי הפטור למי שאינו אזרח או תושב אמריקני הוא רק עד סכום של 60 אלף דולר.

נאמנויות זרות

לוקר מציין כי ניתן להימנע ממסים אלה, למשל באמצעות הקמת חברה או פתיחת נאמנות זרה. "חברה זרה אינה חייבת כלל במס עיזבון אמריקני כאשר בעליה נפטרים. מאידך, זה חושף את החברה למס גבוה יותר על רווחי הון בארה"ב בעת המכירה, שעומד על 35% לחברה, במקום 15% ליחיד, ועדיין בסופו של דבר אפשר לחסוך במידה והנכסים חשופים למס מקסימלי".

לדבריו, "אמריקנים רבים משתמשים בכלים אלה - הם מעבירים את נכסיהם לנאמנויות זרות. ניתן גם מראש לרשום על שם הילדים את ההשקעה בארה"ב, וכך לחסוך מס עיזבון".

ד"ר אמיר שויצקי ממשרד עורכי הדין ש. פרידמן ושות' מזכיר כי לצד מערכת המס הפדרלית, קיימת גם מערכת מס עיזבון מדינתית, שאותה יש צורך לקחת בחשבון. כך, לדוגמה, במדינת ניו-יורק שיעור מס העיזבון מגיע עד 16% ופטור עבור הורשה של נכסים בסכום של מיליון דולר, בנוסף כמובן למס הפדרלי.

הכנסות ממסי עזבון
 הכנסות ממסי עזבון