גם אנחנו נשפטנו

הכרעת הדין במשפטו של קצב היתה צריכה לכלול גם זיכויים של התקשורת ושל מזוז

הכרעת דינו של הנשיא לשעבר משה קצב כוללת, לצד ההחלטה להרשיעו בכל סעיפי האישום, גם ביקורת חריפה ובוטה נגד כלי התקשורת ונגד היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז; השופטים ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח נזפו בתקשורת על האופן שבו סיקרה את הפרשה מאז תחילתה ב-2006, ובמזוז על התבטאויותיו התקשורתיות במהלכה.

הביקורת מצד השופטים לחלוטין אינה מוצדקת, ובחלקה מופרכת ומקוממת, אבל הצרה היא שהיא גם מסוכנת; הן מפני שטענת ה"שפיטה על-ידי התקשורת" - גם אם נדחתה, כחלק מטענות ההגנה מן הצדק בשלב הכרעת הדין - היא עלולה לשוב ולהופיע בשלב הטיעונים לעונש כנימוק להקלה בעונשו של האנס; והן מפני שמסקנותיו של בית המשפט עלולות להתקבע כקביעות נורמטיביות לעתיד, דווקא בפרשה שבה ראויה התקשורת לתשואות ולא לנזיפה.

כך חרצו השופטים את דינה של העיתונות בפרשה: "חדשות לבקרים", הם כתבו, "הופיעו בעניינו של הנאשם פרסומים מכפישים, שיצאו בהכרזות דרמטיות והחלטיות... פרסומים אלה הם בעייתיים ביותר... בעניינו של הנאשם נשמעו מקצת הראיות זמן רב בטרם החל ההליך השיפוטי, וזאת במעין משפט שדה שנערך לו בבית המשפט של התקשורת".

השופטים מתייחסים לכותרות "המשטרה: הנשיא קצב אנס" (כותרת ראשית ב"ידיעות אחרונות", 16.10.2006); ו"המשטרה: קצב אנס שתי נשים כנשיא וכשר התיירות" ("מעריב", 16.10.2006). אך אילו הם היו בודקים, היו מגלים כי לא מדובר בחריצת דין תקשורתית או בהדלפה מגמתית של צוות החקירה.

יום קודם לכן, ב-15 באוקטובר, סיימה המשטרה את חקירתה והעבירה את סיכום החקירה לפרקליטות. על-פי הנחיות היועץ המשפטי, על המשטרה לפרסם הודעה לעיתונות ובה תמצית הממצאים. העיתונות, שלא במפתיע, פרסמה את המלצות המשטרה בכותרות הראשיות. מישהו חושב שראוי לפעול אחרת?

השופטים גם התרשמו עמוקות מ"הביקורת שמתחה ההגנה כלפי היועץ המשפטי לממשלה, שלגביו נטען כי מצא לנכון להביע בפומבי את דעתו האישית על אשמתו של הנאשם, עוד בטרם הוחלט על הגשת כתב אישום".

הכרעת הדין מציינת שתי דוגמאות להתבטאויות בלתי ראויות כביכול של מזוז. בראיון ב"לונדון וקירשנבאום" בערוץ 10, במהלך החקירה המשטרתית, הוא אמר: "כשמדובר בשורה לא קצרה של מתלוננות, וכשמדובר במידע שמגיע ממקורות שונים, האופציה של עלילה נראית לי די קלושה".

זו היתה תשובה מתונה לשאלתו של כתב הערוץ ברוך קרא שעימתה את מזוז עם מניפולציה תקשורתית שהפיצו קצב ואנשיו, ושלפיה המתלוננות קשרו קשר נגדו.

המקרה השני אירע ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 2, כשהיועץ ציין כי בחקירה "הסתבר לנו שיש אדם שלאורך שנים התנהג התנהגות של עבריינות מין סדרתית". הדברים באו יומיים אחרי שקצב חתם על הסדר הטיעון שבו בא לידי ביטוי אלמנט הסדרתיות.

מזוז עשה את המוטל עליו ודיווח לציבור על המהלכים האחרונים בפרשה. הוא אינו ראוי לביקורת על כך, התקשורת אינה ראויה לביקורת על כך, וקצב אינו ראוי להקלה בעונשו בשל כך.