ספין דוקטור

חברות הספין אוף שכדאי לכם להכניס לתיק ההשקעות

כבר כתבתי לא פעם על היתרונות הרבים הטמונים בהשקעה במניות של חברות ספין אוף, חברות שהופרדו מהחברה האם וחולקו כמעין דיבידנד למחזיקי המניות של החברה האם.

בין הסיבות העיקריות לכך אפשר למנות את הרצון של מקבלי מניות הדיבידנד הללו להיפטר מהן, את אפשרויות הצמיחה הרבות יותר שעומדות בפני החברה לאחר הפרידה מכבלי החברה האם, ואת האנונימיות הכמעט מוחלטת שלהן כלפי אנליסטים וכלפי מרבית המשקיעים בשוק.

ואכן, מחקרים הראו כי מניית ספין אוף ממוצעת מנצחת את השוק, ובהפרש משמעותי, במהלך שלוש השנים שלאחר היפרדותה מהחברה האם.

במסמך ההיפרדות (Form 10) תוכלו למצוא את כל מה שאתם צריכים בשביל לברר אם מניית ספין אוף כלשהי ראויה להשקעה. אולם, אם אין לכם הרצון לנתח מניות בודדות, תוכלו עדיין ליהנות מהיתרונות של מניות הספין אוף באמצעות רכישת תעודת הסל האמריקנית Guggenheim Spin Off (שסימונה CSD), המחזיקה בין 25 ל-30 מניות ספין אוף.

בין ההחזקות הנוכחיות של התעודה אפשר למצוא מניות ספין אוף מוכרות, כמו יצרנית הסיגריות הענקית פיליפ מוריס, חברת הכבלים Time Warner , וגם מניות ספין אוף קטנטנות ואנונימיות כמו יצרנית התרופות CPEX Pharmaceuticals.

אילו הייתם קונים את התעודה לפני שנתיים הייתם נהנים מתשואה של 100% ללא כל מאמץ, בעוד שהשוק האמריקני (למשל מדד ה-500 S&P) עלה "רק" בשיעור של כ-50%. החיסרון של התעודה הוא שהיא מחזיקה גם במניות ספין אוף שאפילו בדיקה שטחית הייתה מבהירה לכם שכדאי להתרחק מהן, אולם גם אז רשימת ההחזקות של התעודה יכולה להיות מקור נהדר לרעיונות השקעה למניות ספין אוף.

מבין ההחזקות הנוכחיות יש אחת שאני עוקב אחריה כבר תקופה ארוכה - חברת ביצוע קידוחי גז ונפט לעומקים רדודים, Seahawk Drilling) HAWK), שהופרדה מהחברה האם, Pride International , באוגוסט 2009.

אם אתם מחפשים סיפור על חברה רווחית סטנדרטית, לא תמצאו אותו כאן. מחירי הגז, שהיו בשפל באותה תקופה וצמצמו מאוד את מספר הפרויקטים בענף, ממשיכים להיות נמוכים יחסית, ומקשים על החברה לצמוח.

יחד עם זאת, בניגוד למרבית מקרי הספין אוף שבהם החברה המופרדת גוררת איתה חובות כבדים של החברה המאוחדת, Seahawk יצאה לעצמאות ללא חובות, ואפילו קיבלה מתנת פרידה נדיבה של כמה עשרות מיליוני דולרים.

למרות הירידה בהכנסות והמעבר להפסד, ההתנהלות היעילה שלה מאז הפרידה מהחברה האם הובילה אותה לשמור על מאזן חזק עם קופת מזומנים דשנה ועם מעט חובות.

הנקודה שהופכת את החברה למעניינת היא צי של אסדות קידוח הנמצאות ברשותה ושוות כמעט 400 מיליון דולר. בעת כתיבת שורות אלה נסחרת החברה בשווי שוק של כ-91 מיליון דולר, כלומר פחות מרבע משווי הנכסים הנקי של החברה.

הנהלת החברה הצהירה כבר יותר מפעם אחת כי לא תשלול מכירה של נכסים על מנת ליצור ערך למחזיקי המניות. מכירה של אפילו כמה אסדות בודדות, שעומדות ללא שימוש, תכניס לקופתה עשרות מיליוני דולרים. ולאור מצבה הכספי האיתן, המזומנים העודפים האלה עשויים להיות מחולקים כדיבידנד שמן. לכן, על אף שאיני רואה את החברה פורחת, המניה נראית הזדמנות השקעה מעניינת.

גילוי נאות: הכותב אינו מחזיק אף אחת מהמניות המוזכרות.