ברזיל נלחמת באינפלציה: העלתה ריבית לראשונה מאז יולי

הבנק פרסם הודעה בת משפט אחד שנאמר בה שהוא מתחיל "תהליך של התאמה" בריביות שביחד עם "זהירות מקרו-כלכלית" יאט את האינפלציה ליעד של 4.5%

הבנק המרכזי של ברזיל העלה אתמול את ריבית הבסיס שלו לראשונה מאז יולי 2010, ואותת שהוא יסתמך גם על צעדים מנהליים לריסון צמיחת האשראי כדי לרסן את האינפלציההמהירה ביותר בשנתיים האחרונות במשק המקומי.

המועצה המוניטרית, שהתכנסה לראשונה בראשותו של אלכסנדר טומביני, הנגיד החדש של ברזיל, הצביעה אתמול פה אחד להעלות את ריבית הבסיס שהבנק המרכזי גובה מהבנקים המסחריים על הלוואות ב-50 מאיות אחוז ל-11.25%. הבנק פרסם הודעה בת משפט אחד שנאמר בה שהוא מתחיל "תהליך של התאמה" בריביות שביחד עם "זהירות מקרו-כלכלית" יאט את האינפלציה ליעד של 4.5%.

"הבנק המרכזי ניצב בפני הגבלות בשימוש במדיניות ריבית בלבד", אמר מרסלו סלומון, הכלכלן הראשי לברזיל בבנק ברקליס בניו יורק. "הוא אינו מתכוון להשתמש רק בהעלאות ריבית נגד האינפלציה על רקע האי ודאות העולמית והצורך של הממשלה לבלום את ייסוף הריאל".

ציפיות האינפלציה בברזיל עלו מאז שהבנק המרכזי פרסם את דו"ח האינפלציה הרבעוני שלו ב-22 בדצמבר, ופעילי שוק צופים כעת שטומביני יעלה את הריבית הבסיסית של הבנק המרכזי עד ל-13.25% השנה. מנגד, הבנק המרכזי והממשלה מודאגים מייסוף הריאל, ולכן הם לא יעלו את הריבית מעבר ל-12.25% השנה, העריך בנק ברקליס. הריאל רשם ב-3 בחודש זה שיא של 28 חודשים מול הדולר.

צעדים מנהליים

טומביני עשוי להודיע גם על צעדים מנהליים כמו העלאת דרישות ההון והיתרות מהבנקים המקומיים כדי לרסן את עליות המחירים לצרכן בכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, העריך סלומון מברקליס.

וירג'יליו קסטרו קוניה מבנק אוף אמריקה בסאו פאולו העריך אתמול שהודעת הבנק המרכזי "צריכה להתפרש כ'יונית' בשווקים, כי מועצת המנהלים של הבנק המרכזי רואה במדיניות הריבית רק חלק ממדיניות כוללת לריסון האינפלציה".

הבנק המרכזי העלה בדצמבר את דרישות ההון והיתרות שלו מהבנקים כדי להאט את צמיחת ההלוואות במדינה, ובכך הוא הוציא מהמחזור המוניטרי לפחות 61 מיליארד ריאל (36.5 מיליארד דולר). הבנק מעריך שהמהלך הזה היה שווה ערך להעלאת ריבית הבסיס ב-0.5% עד 1%, מסר מקור יודע דבר.

המחירים לצרכן בכלכלת ברזיל, שהיקפה השנתי 1.57 טריליון דולר, עלו מעבר לציפיות הכלכלנים בדצמבר, והאינפלציה השנתית עלתה ל-5.91% - הקצב המהיר ביותר שנרשם בסוף שנה מאז 2004, שבה הסתכמה האינפלציה ב-7.6%.

האינפלציה תישאר "בערך 4.5%" בשנתיים הבאות אם קובעי המדיניות יעלו את עלות הכסף ב-1.5 נקודות אחוז ל-12.25% ב-2011 והריאל יישאר יציב, העריך קרלוס המילטון, מנהל יחידת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי, אחרי פרסום דו"ח האינפלציה בדצמבר.