תהיה בריא, סטיב ג'ובס

אנחנו צריכים אותו בסביבה, כולנו, וממש לא רק בשביל מכשיר דק יותר או שווי השוק של המניה

"אני כל-כך אוהב את אפל ומקווה לחזור הכי מהר שאוכל" - כך כתב מנכ"ל החברה סטיב ג'ובס בהודעה על יציאתו לחופשת מחלה, שהוגדרה בשני מונחים סותרים: היא גם זמנית וגם אינה מוגבלת בזמן. הגדרה יפה, חייבים להודות.

אני לא יכול שלא להתגרד באי-נוחות בכל פעם שאני קורא דיונים ופרשנויות על איך ישפיע מצבו הבריאותי של סטיב ג'ובס על מצב הכיס של המשקיעים באפל. הרי מה יש לנו פה? יש לנו פה בנאדם, לעזאזל. בנאדם חולה, חולה מאוד אפילו, היוצא לקרב על חייו.

ומה עוד יש לנו פה? אנשים שהדבר היחיד שמטריד אותם זה כסף. הכסף העתידי שג'ובס יכול היה להרוויח עבורם אם לא היה חולה. אחרי הכול, עבורם מדובר בתרנגולת שביצי הזהב שלה הניבו תשואה של 1,200% בעשור האחרון.

יש בזה משהו דוחה. לא שאני מצפה ממישהו לומר פרקי תהלים, אבל טיפת נימוס בסיסי עוד לא הרגה אף אחד. אופס, בחירה לא טובה של מילים.

אבל אז אני ממהר לתקן את עצמי, ועל מנת שלא לדבר סרה באחיי בני האדם, אני אומר לעצמי שאולי זו הדרך היחידה שהם מכירים להביע בה את אהבתם ודאגתם העמוקה לאיש הזה, ג'ובס. יכול להיות, לא?

ברוב הפרשנויות הנ"ל, שהיה בהם יותר מקורטוב של הספד, הועלתה כמעין טרוניה: סטיב ג'ובס לא גידל לעצמו יורש. זה קצת מצחיק - ג'ובס לא יכול לגדל לעצמו יורש כי יש אנשים חד-פעמיים. וג'ובס, עם כל הביקורת עליו, הוא אחד מאלה. בנעליים שלו רק הוא יכול לפסוע.

ג'ובס ידוע כנואם בחסד. את הנאום הכי טוב שלו נתן ביוני 2005 באוניברסיטת סטנפורד (קישור למטה). הנאום לא הוקדש לגאדג'טים. בנאום הזה, המלא השראה והנבואי כמעט, הוא דיבר על החיים ובעיקר על המוות.

כשמביטים בו נואם, קשה שלא להבחין כמה כחש האיש ונחלש בשנים האחרונות. אתה מסתכל ומתמלא בו-זמנית בעצב ובאופטימיות.

ג'ובס מספר שם בגילוי-לב על ילדותו, על ההצלחות והכישלונות ועל גילוי הסרטן. "אף אחד לא רוצה למות. אפילו אנשים שרוצים להגיע לגן עדן לא רוצים למות כדי להגיע לשם. ועדיין, המוות הוא היעד שכולנו חולקים", אמר.

"הזמן שלנו מוגבל, בואו לא נבזבז אותו על לחיות חיים של אחרים", נאם והוסיף: "לזכור שאתה עומד למות זו הדרך הכי טובה שאני מכיר להתחמק מהמחשבה שיש לך מה להפסיד. אתה כבר עירום. אין לך שום סיבה לא ללכת אחרי הלב".

אין הרבה חברים במועדון האנשים ששינו את העולם, אבל ג'ובס הוא ללא ספק אחד מאלה. משהו ממנו נוגע בנו בכל פעם שאנחנו מתיישבים מול המחשב.

אז תהיה בריא, בנאדם, אנחנו צריכים אותך בסביבה, ולא בשביל מכשיר דק יותר או מחיר המניה. אנחנו צריכים אותך כי בלעדיך מדורי הטכנולוגיה יהיו הרבה יותר משעממים.

http://www.ted.com/talks/steve_jobs_how_to_live_before_you_die.html