המגרש הביתי של חיים רביבו

ההימור של רביבו על החיבור עם מי שצמח לצדו התברר כמהלך העסקי הכי מוצלח שלו

בסרטה המונומנטלי של אופירה אסייג "האמת של רביבו", מצולם כדורגלן העבר חיים רביבו שהפך לאיש עסקים (בעל מניות בחברת מנופים פיננסיים), כשהוא אבוד בעיר אמריקנית זרה. השעה היא שעת לילה מאוחרת, ורביבו, שנשלח לתור אחר נכס נדל"ן מסוים לצורך בחינתו, מחפש אותו לשווא.

רבות נכתב על נסיבות הגלות של רביבו בניכר. פיתוח עסקי הנדל"ן של קבוצת מנופים באמריקה, אם להתרשם מתוצאותיה העסקיות באותה תקופה, לא הייתה אחת מהן. בשנים 2008-2009 רשמה מנופים הפסד מצטבר של 185 מיליון שקל, חלק גדול ממנו כתוצאה מהשקעות שביצעה בשוק הנדל"ן האמריקני קודם לנסיעתו החפוזה. השקעות נוספות לא בוצעו שם.

חיזוק לקביעה זו, ניתן היה למצוא בדבריו של ג'קי בן-זקן, שותפו של רביבו במנופים, שהתייחס בראיון שהעניק לאחרונה ל"גלובס", להשקעות הנדל"ן הכושלות שביצעה החברה בניכר: "אני לוקח מעולם הכדורגל את יתרון הביתיות. אם מציעים לך לשחק מול קבוצה יריבה בבית או בחוץ, ברור שתרצה לקחת את היריב למגרש הביתי שלך. אני הבנתי שמבחינת נדל"ן, ישראל זה הבית שלי, ופה יש לי את היתרונות היחסיים".

מה בדיוק תורם רביבו בצד העסקי?

גם שוק המניות, עושה רושם, גילה את היתרונות הטמונים במנופים: בשנה האחרונה הניבו מניות החברה תשואה של כ-70% למשקיעים, הרבה תודות לסדרה של מהלכים פיננסיים אגרסיביים, שכללו הקצאת מניות לבעלי עניין (תמורת מזומן ונכסים); אך גם בזכות הפוטנציאל הטמון בהשבחת עסקיה, הן בתחום הנדל"ן בישראל (קניון ארנה בהרצליה, סטאר סנטר באשדוד, ואחרים), והן עקב כניסתה הצפויה לתחום הלוהט של חיפושי נפט במימי הים התיכון.

וכך, למרות תוצאות עסקיות רחוקות מלהלהיב, נסחרת כיום מנופים בשווי של קרוב ל-1.3 מיליארד שקל - כפליים מההון העצמי החשבונאי שלה, וגבוה יותר מהשווי שבו נסחרות קבוצות עסקיות מבוססות ומצליחות, דוגמת אלביט הדמיה של מוטי זיסר או יואל של קובי מימון.

באשר לרביבו, עדיין לא ידוע מה תרם כדורגלן העבר למנופים בצד העסקי. ברור הרבה יותר מה תרם לו החיבור העסקי-חברי עם ג'קי בן-זקן, שהתייחס באותו ראיון גם לקשר ביניהם: "התחלנו מכלום. אחת העסקאות הראשונות הייתה עסקת נדל"ן, שחיים היה צריך להשקיע בה 50 אלף דולר. העסקה הרוויחה כסף מהר מאוד, וראינו כי טוב. אני מאמין שאם אתה עושה משהו עם שותף וזה מצליח, אז למה לשנות - ולכן דאגתי שחיים יהיה שותף. השיקול היה חברי. לא עסקי".

באחרונה דווח על חתול שחור שעבר בין השניים, ועל ההחלטה שלהם להפריד את העסקים המשותפים. גם כך, ההימור של רביבו על המגרש הביתי, קרי החיבור עם מי שצמח לצדו ברובע ח' האפור של העיר אשדוד - הרחק מבירות הכדורגל של אירופה, שבהן העביר קריירה ספורטיבית מפוארת - התברר כמהלך המוצלח ביותר שעשה במישור העסקי.

הערך הנוכחי שאליו נסקה מניית מנופים, מקנה למניות שמחזיק רביבו בחברה (כ-7% מההון) שווי של קרוב ל-90 מיליון שקל. סכום ההופך את הכדורגלן, שליהטט על המגרש טוב יותר מכל איש עסקים אחר בישראל, לאיש עסקים מהעשירים ביותר שהצמיח מקרבו ענף הכדורגל המקומי.