רשות החשמל אישרה את הסדרת מתקני סולאר גדולים

תעריף רכישת החשמל מיצרני מתקנים בעלי הספק של עד 60 מגוואט יהיה 1.08 שקלים לקוט"ש ותעריף הרכישה ממתקנים שהספקם מעל 60 מגוואט יעמוד על 99 אגורות לקוט"ש

מליאת רשות החשמל אישרה בישיבתה היום (ב') את ההסדרה התעריפית למתקני PV גדולים ולמתקנים סולאר-תרמיים. בכך סיימה רשות החשמל את הסדרת תחום ייצור החשמל מאנרגיה סולארית. הסדרת המתקנים הגדולים באה כשנתיים לאחר שהוסדרה הקמתם של מתקני PV סולאריים ביתיים ועסקיים קטנים (בהספק של עד 50 קילוואט) ושנה לאחר הסדרת הקמתם של מתקני PV סולאריים בינוניים (בעלי הספק של עד 5 מגוואט).

על-פי המתווה שאושר יעמוד תעריף רכישת החשמל מיצרני מתקנים בעלי הספק של עד 60 מגוואט על 1.08 שקלים לקוט"ש ותעריף הרכישה ממתקנים שהספקם מעל 60 מגוואט יעמוד על 99 אגורות לקוט"ש.

ההסדרה התעריפית לפי החלטה זו תחול עד להשגת כמות מותקנת של 600 מגוואט במצטבר בפריסה ארצית או עד יום 31.12.2017, לפי המוקדם מביניהם. מתוך כמות מותקנת זו תוקצה מכסה של 100 מגוואט לטובת זוכים במסגרת מכרזי קרקע ייעודיים שיפורסמו על ידי מנהל מקרקעי ישראל ובכפוף להחלטת ממשלה מתאימה. הכוונה מאחורי תנאי זה היא למכרז הצפוי להתפרסם באזור בקעת תמנע שבערבה, שבמסגרתו מתוכננת הקמת תחנה בהספק של 60 מגוואט.

החלטה זו היא אבן דרך נוספת בעבודת הרשות לקידום ועידוד השימוש באנרגיות מתחדשות במסגרת השגת יעדי הממשלה והחלטותיה, ובכלל זה קביעת תעריפים למתקנים בטכנולוגיה סולארית.

התעריפים שנקבעו בהחלטה זו מכירים בעלויות הכוללות לתפעול והקמה של תחנות אלו כולל שימוש בדלקים פוסיליים הנדרשים לצורך תפעולה השוטף וכחלק ממבנה התמריץ הכספי הכולל המגולם בהצעת התעריף. ראוי לציין כי הקביעה מתבססת על ניסיון שהצטבר במתקנים שונים בעולם.

ההסדר התעריפי שנקבע במסגרת החלטה זו מבטיח ליצרן בטכנולוגיה סולארית תעריף לתקופה של 20 שנה. התעריפים מתבססים על בחינה שנעשתה על ידי הצוות המקצועי ברשות, לפני ולאחר השימוע, של עלויות הקמת מתקנים סולאר תרמיים בטכנולוגיית שוקת פרבולית, בהספקים של 50 MW ו- 100 MW, המשתמשות במערכת קירור מים.

מאחר שההסדרה הנוכחית הינה תלוית כמות (עד ל-600 MW), הרשות תעניק אישור תעריף מותנה לבעלי רישיונות אך ורק בסמוך לסגירה הפיננסית ולתקופה מוגבלת, וזאת מתוך מטרה למנוע ניצול לרעה של אישור התעריף ועל מנת לבסס הליך שוויוני לקבלת אישורי תעריף.

מינהל מקרקעי ישראל פועל לשיווק קרקעות לטובת מתקנים סולאריים כדוגמת מכרז תמנע. על מנת ליצור וודאות וממשות במכרז למגישי ההצעות, קובעת הרשות מנגנון לשמירת כמות תעריפית לטובת מכרזים.

על מנת לאפשר גיוון של טכנולוגיות ובמטרה לאזן בין זמני ההקמה של מתקנים פוטו וולטאים ומתקנים סולארים קבעה הרשות מנגנון המאפשר שילוב של מינימום 200 MW בטכנולוגיה סולאר תרמית.

עודד אגמון, ראש אגף ההסדרה ברשות החשמל, מוסר כי: "הסדרה זו משלימה שורה של הסדרות של הרשות המאפשרות שילוב של מתקנים סולאריים קטנים, בינוניים וגדולים. התעריף שנקבע מתמרץ מתקנים שיעשו שימוש מועט בדלק פוסילי ובכך גדלה תרומתם הסביבתית. הרשות רואה חשיבות רבה בגיוון הטכנולוגיות שישתלבו במערך הייצור ובהתאם לכך, נקבע מנגנון המאפשר שילוב מינימלי של 200 מגוואט לטובת טכנולוגיה סולאר-תרמית. על מנת ליישם הסדרה זו, תחל הרשות במתן רשיונות ליזמים בהתאם לעקרונות ההסדרה".