העלאת הריבית החלישה הדולר היציג ב-0.2% ל-3.618 ש'

פישר התערב בשוק: רכש עשרות מיליוני דולרים ■ האירו היציג התחזק ב-0.25% ל-4.928 שקלים ■ מיטב: הריבית תעלה בפעם הבאה רק בסוף אפריל

בנק ישראל חזר לשוק המטבעות. הבוקר (ג') רכש בנק ישראל עשרות מיליוני דולרים במהלך המסחר המטבעות בשוק המקומי, מה שלא מנע מהדולר להמשיך לאבד גובה, לאחר הודעת בנק ישראל מאתמול על העלאת הריבית, שהייתה צפויה למדי.

עם קביעת השערים היציגים ביום פקיעת האופציות על הדולר והאירו בבורסה, הדולר היציג איבד 0.193% ונקבע ב-3.618 שקלים, לאחר שמוקדם יותר צנח ל-3.60 שקלים. לעומת זאת האירו היציג סגר יום תנודתי בהתחזקות של 0.25% ונקבע ברמה של 4.928 שקלים. נציין כי האופציות על הדולר פקעו על בסיס השער היציג שנקבע ע"י בנק ישראל. האופציות על שער האירו נקבעו על-פי שער זה והשער המצטלב בין הדולר והאירו, כפי שנדגם במערכות המידע של "בלומברג" זמן קצר לפי השער היציג, ובמקרה שלנו שער זה גוזר לאופציות על האירו שער של 4.9161 שקלים - שער שונה מהשער היציג.

דו"ח קרן המטבע על כלכלת ישראל ב-2010 , שהתפרסם הבוקר, קורא לבנק ישראל לנקוט זהירות נוכח העליות בשוק הנדל"ן. "ההתפתחויות בשוק הדיור מאששות סימנים אחרים שהמדיניות (של בנק ישראל) היא מקלה", קובעים כלכלני הקרן.

בנק ישראל הודיע אתמול (ב') כצפוי על העלאת הריבית במשק לחודש פברואר ב-0.25% לרמה של 2.25%. זאת לאחר 4 חודשים בהם הותיר נגיד הבנק, סטנלי פישר, את הריבית של כנה. בבנק ישראל מציינים כי ההחלטה "עקבית עם התהליך ההדרגתי של החזרת הריבית לרמה 'נורמאלית' שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתמוך בהמשך הצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית".

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, מעריך כי העלאת הריבית הבאה (בשיעור של 0.25%) תתרחש בעוד 3 חודשים, בשלהי אפריל, בהחלטת הריבית לחודש מאי. בסוף 2011 תגיע הריבית ל-3%.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אומר הבוקר בתגובה להעלאת הריבית כי השינוי הגדול ביותר בהודעת הריבית החדשה, בהשוואה להודעת הריבית הקודמת, קשור בריביות הנמוכות במשקים המפותחים, שבהודעה הקודמת מנעו העלאת ריבית ואילו בהודעה החדשה הוצבו בקרן זווית והפכו משניות בהשוואה לריביות במשקים שקצב התרחבותם מהיר, יחסית - ריביות שמוסיפות לעלות.

בנוסף, "בנק ישראל קובע שחובת הנזילות שהנהיג סייעה לפיחות השקל ולכן תקטין את השלכת התרחבות ההפרש בין הריבית בארץ לריביות במשקים המפותחים. נקודה זו חשובה מאוד, שכן בנק ישראל יכול היה להותיר את הריבית ללא שינוי ולומר שבכך הוא תומך בפיחות שכבר הושג בשקל, אך לא עשה זאת". מנחם מעריך שהריבית תוסיף לעלות, בצורה הדרגתית ולסירוגין, במנות דומות, כל עוד לא תירשם הרעה בגורמי הסיכון שבנק ישראל הזכיר.

אמיר כהנוביץ', כלכלן מאקרו בכלל פיננסים, מציין כי הצלחות המהלכים האחרונים של בנק ישראל יקלו עליו להמשיך במגמת העלאת הריבית, אך פערי הריביות מול הפד יהיו עדיין גורם מעכב עיקרי. "בשורה התחתונה אנו מעריכים כי בהחלטת הריבית הבאה תישאר הריבית ללא שינוי על 2.25%, אך קיימת סבירות גבוהה שהוא יעז לעלות ריבית פעם נוספת בקצב מהיר מבעבר, ויעלה שוב כבר את ריבית אפריל".

בעולם, יפן הותירה היום את הריבית על 0%-0.1% בהודעת הריבית נכתב כי "כלכלת יפן מראה סימנים של הבראה אך ההבראה איטית". עוד צופים כי הכלכלה תתרחב ב-3.3% בהשוואה לתחזית קודמת להתרחבות ב-2.1%. מדד המחירים לצרכן באוסטרליה עלה ב-0.4% ברבעון האחרון לעומת עלייה ב-0.7% ברבעון הקודם. המדד עלה בקצב נמוך יותר מהערכות המוקדמות לעלייה של 0.7%.

[לאתר המט"ח]