שמידט: אי-אפשר להרגיש לבד עם האינטרנט

מנכ"ל גוגל היוצא מצהיר: גוגל תעסיק השנה עוד 1,000 עובדים ■ "הסמארט-פונים הם ה-מכשיר של תקופתנו. אם יש לכם ילד, הוא או ישן או אונליין" ■ לכל הידיעות מכנס DLD - לחצו כאן!

מארגני כנס DLD במינכן דיווחו, בפרסומים לקראת האירוע, כי בשעת הנעילה ביום האחרון יופיע "מנכ"ל הפתעה". ספק אם חלמו אפילו עד התיאור יתאים היום, בנעילה, לאריק שמידט, יממה לאחר שנודע כי יפרוש מכס המנכ"ל ויוחלף על ידי לארי פייג', אחד משני המייסדים של גוגל.

שמידט אמנם פורש עם כ-430 מיליון דולר, 100 מהם הוא אף יקבל מיד, אבל ברור לחלוטין שהמהלך כולו לא לווה ביותר מדי חיוכים. זו לא הייתה שנה טובה לגוגל: על אף שהתוצאות הפיננסיות ממשיכות להיות יוצאות, החברה כושלת כמעט בכל מיזם שאפתני שהיא משיקה. בלטו לרעה, בהקשר זה, גוגל ווייב ובעיקר גוגל באזז, שהצליח להפוך את גוגל הגדולה לבדיחה בגזרת המדיה החברתית.

גוגל של שמידט ראתה השנה, בעיניים כלות, איך פייסבוק עוקפת אותה כאתר הפופולרי ביותר בעולם וכנראה גם כחברה האהובה ביותר בעולם. מאבקי הכוחות בין השתיים באים לידי ביטויים המוחשי ביותר במאבק על המוחות, על העובדים שמשנים חברות - ובמאבק הזה גוגל הפסידה השנה.

שמידט לא הוסיף לתדמית הגוגלית, הבעייתית ממילא, בסדרה של הערות סוצפתיות שהעידו עד כמה אכפת לנו מהגולשים. למי שהתלונן החדירה לפרטיות בצילומי הלוויין, האיש הקריר הזה הציע פשוט לעבור לדירה. ולמי שהתלונן על תוצאות מבישות כשהוא מחפש את שמו בגוגל, שמידט הציע להחליף שם.

בנוסף, היו חילוקי הדעות עם המסיידים, פייג' וסרגיי ברין, בנוגע לסין - שוק ענקי, הגדול בעולם, שגוגל פשוט לא מצליחה לאכול או להקיא כבר זמן רב. הוסיפו לכך את ההילה הפייסבוקאית, חברת ענק שמובלת עדיין על ידי המייסד המיתולוגי שלה - וקיבלתם מתכון לבעיטה הצדה במנכ"ל "מבוגר אחראי".

1,000 עובדים חדשים בדרך לגוגל

ב-DLD היום שמידט לא התייחס לכל זה והעדיף לדבר על טכנולוגיה, אינטרנט וחשיבותם לאנושות. עם זאת אמר שמידט בפתיחת דבריו: "אני נרגש מ-10 השנים הבאות שלי בגוגל יותר מאשר מ-10 השנים שהיו לי".

"הייתה לנו שנה מצוינת, גם באירופה", הוסיף שמידט. "אני שמח להודיע שנוסיף השנה אלף עובדים ברחבי אירופה, מאות מהם בגרמניה. הייתי רוצה לדבר על העתיד כי הכול משתנה שוב, אנחנו מתקרבים לנקודה שבה סוף סוף הטכנולוגיה תשרת אותנו, תעשה מה שאנחנו רוצים - ולא נרגיש שאנחנו כל הזמן צריכים לתקן את המחשב.

"הסמארט-פונים הם ה-מכשיר של תקופתנו. אם יש לכם ילד, הוא או ישן או אונליין. בתוך שנתיים, מכירות הסמרטפונס יעברו את מכירות המחשבים. רוב העולם יהיה אונליין דרך מכשירים סלולריים, לא דרך מחשבים. המוטו שלי הוא: מה שאתה עושה - תעשה מובייל קודם. כל מכשיר שאינו מחובר לאינטרנט היום, אינו מספיק מעניין. שנים חשבתי לעצמי: כל מה שאני צריך זה 1 מגה בייט בכל מקום שאליו אלך, זה היה בשביל לקרוא אימיילים. היום אני צריך 10 מגה בייט, למטרות של אינטראקציות וידיאו".

משמרים את ההיסטוריה

שמידט התייחס גם ל"שימור ההיסטוריה" על ידי גוגל, קרי הפיכת עולם העבר לדיגיטלי כך שהדברים יישמרו לעד.

"היום אפשר להפוך הכול לדיגיטלי", אמר שמידט. "אנחנו בגוגל מעבירים לפורמט דיגיטלי גם את מגילות ים המלח כי קיים חשש שהן פשוט ייעלמו. למשל, בסודן מיפינו את כל המדינה בצילומי לוויין וביקשנו מאנשים להגיב על הצילומים, להגיד לנו מה קורה בשטח. הדיווחים מהשטח, חלקם מגורמים צבאיים וממשלתיים, לא תמיד תואמים את הצילומים וזו חשיבות השקיפות. אם אתם נותנים רשות לגוגל ומטיילים ברחובות מינכן, הטלפון החכם שלכם יהפוך לחבר הכי טוב שלכם ויידע בדיוק מה להציע לכם. אני מדגיש את המלה 'ברשותכם', כי שום דבר כזה לא אמור לעבוד בלי הסכמתכם. אותו דבר תופס לגבי הדפדפנים, שעכשיו עם כניסת HTML 5, יכולים להפוך לכלי רב עוצמה והרבה יותר אישי.

"האינטרנט הוא המשנה הגדול ביותר בכל הזמנים - מתעשייה מבוססת מקום לתעשייה בנמצאת בכל מקום, כל הזמן, אצל כל הלקוחות בו בזמן. מידע הוא הכוח הגדול ביותר, אני בטוח שזה אחד הדברים שהכי חשובים לחברה כיום. אנחנו בתחילתו של משהו גדול הרבה יותר, אנחנו מבינים עכשיו איך לבנות עסקי ענק עם מיליוני לקוחות, אבל זו רק ההתחלה. זה עולם חדש שבו, ברשותכם כמובן, לא שוכחים כלום, כי המחשבים זוכרים הכול. האם מישהו כאן הלך לאיבוד לאחרונה? אין שום אפשרות כזו כבר. האם אפשר להיות לבד? החברים שלך מטיילים איתך. האם אפשר להיות משועמם? אם לך מה לעשות, אתה מתחבר לרשת.

"אנחנו עובדים על פרויקט שבו מחשבים ינהגו במכוניות והאנשים יצטרכו רק להשגיח עליהם. זה יציל חיים של אנשים, אני בטוח. בדורנו יורמו מיליארדי אנשים מעוני למעמד הביניים, בעיקר באסיה - בזכות מהפכת המידע. הם באים לעולמנו, ומהר, והם ילמדו אותנו דברים שלא האמנו שאנחנו לא יודעים".