הקבלנים: לנדאו מונע מהנדל"ן 4,000 עובדים פלסטינים

לנדאו: "אי-אפשר לקבל מצב שבו הפלסטינים מחרימים סחורות ישראליות, ואנו בתמורה מאשרים להם לעבוד בישראל"

‎‎למרות הצהרות הממשלה, טרם סופקו 4,000 עובדים פלסטינים לענף הבנייה, כך טוענים היום (ג') בהתאחדות הקבלנים. הסיבה: התנגדות פוליטית של השר לתשתיות לאומיות, עוזי לנדאו.

כזכור, לפני כשבועיים אישר הקבינט הכלכלי-חברתי את ‏הצעתו של שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, להגדיל את מכסת העובדים הפלסטינים‏ בענף הבנייה ל-4,000.‏

בהתאחדות הקבלנים מעריכים היום כי "לאור המחסור החמור בעובדים מקצועיים בענף הבנייה, צפויה בחודשים הקרובים האטה בהתחלות של פרויקטים למגורים", חרף המחסור בדיור ומחירי הדירות הגבוהים.

‏‎‎עיכוב בלוחות הזמנים

‎מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, מסר כי מהערכות מצב שבוצעו בהתאחדות יחד עם חברות הביצוע, עולה "חשש מהותי כי החברות יאלצו לדחות התחלת בנייתם של פרויקטים חדשים בתחום המגורים, בשל חוסר היכולת לבצע את הפרויקטים ללא עובדים מקצועיים". לדבריו, "חברות בתחום התשתיות הביעו חשש מהשתתפות במכרזים ממשלתיים, בשל המחסור החמור בעובדים, שימנע מהן אפשרות לעמוד בלוחות הזמנים".

כידור הוסיף כי "בעוד שהממשלה רוצה להרחיב את הפעילות גם בתחום הבנייה למגורים, על מנת להוזיל את מחירי הדירות וגם להרחיב את הפעילות בתחום פיתוח התחבורה, הרי שהמחסור בעובדים יהווה חסם מרכזי בביצוע מטרות אלה".

מבדיקה שנערכה בהתאחדות עולה, כי לכל דירה דרוש בממוצע עובד אחד המועסק בביצוע עבודות השלד ("עבודות רטובות") לשנתיים. לרוב, מדובר בעובדים זרים או פלסטינים.

כיום מועסקים בענף 6,000 עובדים זרים ו-16 אלף עובדים פלסטינים, אך קיים מחסור של כ-20 אלף עובדים על מנת לעמוד ביעד של בניית כ-40 אלף דירות חדשות בשנה.

‏לדברי כידור, "לצורך בניית דירה דרושים עוד שלושה עד חמישה עובדים 'יבשים' (בתחומי העץ, אלומיניום, גבס, אינסטלציה), שהם, על פי רוב, ישראלים". בסך הכל, מועסקים בענף 150 אלף עובדים ישראלים ו"העסקתם של העובדים הזרים היא שמאפשרת את העסקת הישראלים".

מנכ"ל ההתאחדות קרא לממשלה "לממש את החלטתה לתוספת העובדים הפלסטינים ולפעול באופן מיידי להשלמת המכסות של העובדים הזרים, בהתאם להתחלות הבנייה הנדרשות ובהתאם לפרויקטים הצפויים בתחום התשתיות".

השר לנדאו בתגובה: "לנוכח רצוננו להתנתק מן הערבים הפלסטינים, קשה להבין החלטה להתיר ל-4,000 פלסטינים נוספים להיכנס לעבוד בישראל. אי אפשר לקבל מצב שבו ברשות הפלסטינית מחרימים סחורות ישראליות ופוגעים בכלכלה ובדו-קיום, ואנו, בתמורה, מאשרים להם לעבוד בישראל. ככה לא בונים שלום".

עוד אמר השר ל"גלובס", כי האבסורד הוא ש"בעוד הם יעבדו אצלנו, ויזכו בפרנסתם מידי חקלאים וסוחרים ישראליים, הרי שבשטחי הרשות, בני משפחותיהם וחבריהם יחרימו את המוצרים שהם עצמם מיצרים ומתפרנסים מייצורם".