המחלוקת במתקן ההתפלה באשדוד: 4 אגורות

משרד האוצר: ההפרש - מאות מיליונים ■ מקורות: מדובר ב-33 מיליון בלבד

פער של 4 אגורות בלבד לקוב מים מפריד בין מקורות לאוצר בסכסוך סביב הקמת מתקן ההתפלה החדש באשדוד. יו"ר חברת המים הממשלתית, אלכס ויז'ניצר, גילה בדיון שנערך אתמול בוועדת הכספים של הכנסת כי מקורות מוכנה להוריד את מחיר המים המותפלים שיספק מתקן ההתפלה באשדוד ל-2.4 שקלים לקוב.

ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים מונעת את הקמת המתקן מזה כשנה, לאחר שמקורות דחתה את דרישתה להתחייב למחיר מים של 2.36 שקל לקוב. הממשלה אמורה לדון בישיבתה הקרובה בהצעת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, לבטל את הזיכיון של מקורות ולפרסם מכרז בינלאומי להקמת המתקן.

גבאי מונה על-ידי ראש הממשלה נתניהו למצוא פתרון למחלוקת המעכבת מזה שנה את הקמת המתקן. מתקן ההתפלה באשדוד, שיהיה בעל יכולת לספק מי שתייה לכמיליון בני אדם, היה אמור להתחיל לפעול כבר בסוף 2012. בדיון בוועדה אתמול מתחו חברי הכנסת ביקורת על עמדתה של ועדת המכרזים. ח"כ רונית תירוש אמרה כי תיזום חוק שיטיל אחריות אישית על פקידים שיגרמו עיכובים בלתי מוצדקים בפרויקטי תשתית חיוניים.

סגן החשב הכללי ויו"ר ועדת המכרזים, גיל שבתאי, שהשתתף בדיון אמר כי הפער בין הצעת מקורות למדינה מגיע למאות מיליוני שקלים, כשמביאים בחשבון את סך המים שיפיק המתקן לאורך תקופת זיכיון של 25 שנה.

במהלך הדיון התנהלו חילופי דברים בין שבתאי לויז'ניצר, שהאשים את האוצר כי הוא מזין את חברי הכנסת בנתונים מוטעים. לאחר הדיון שיגר ויז'ניצר מכתב ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ובו תחשיב מפורט של ההפרש בין ההצעות. מהתחשיב עולה כי פער של 4 אגורות לקוב מים שווה כ-33 מיליון שקל על פני כל תקופת הזיכיון. לפי ויז'ניצר, גם אם הפער בפועל מגיע ל-10 אג' לקוב, כטענת האוצר, הרי שסך ההפרש בין ההצעות אינו עולה על 80 מיליון שקל לאורך תקופת הזיכיון, בערכים מהוונים.