מניחים תשתית לתשואה עתידית

גופים מוסדיים גדולים מחפשים תקופה ארוכה דרכים לפזר את תיקי ההשקעות שלהם

הבורסה למעלה, הכלכלה הישראלית מבוססת וחזקה, הריבית נמוכה ותומכת בהמשך האופטימיות לגבי הפעילות במשק, ושוב ישנם "עודפי נזילות".

פרויקטים של תשתית מתאימים למוסדיים הגדולים, המנהלים עשרות מיליארדי שקלים כל אחד, ככפפה ליד. מדובר בפרויקטים שמניבים תשואה ראויה לאורך זמן ושצריכים מימון ארוך-טווח.

תחום התשתיות בישראל הוא שוק מתפתח שרחוק מבשלות, הדורש עוד השקעות עתק של מיליארדי שקלים (שהביקוש להן ייווצר בשנים הבאות). לכן, צפוי שנמשיך לראות מוסדיים המחפשים התמחות בהשקעות שכאלה, כשעבור רובם המתווך המקצועי (קרנות ההשקעה נוסח זו שהקימו כלל ביטוח ופועלים שוקי הון) הופך גם עסקאות של כמה עשרות מיליוני דולרים לכדאיות.

אז מדוע מחפשים המוסדיים אפיקי השקעה אלטרנטיביים עם קורלציה נמוכה לשוקי ההון? התשובה היא איזון בתשואות ויצירת מקורות תשואה עם תזרים קבוע לאורך זמן. ולא פחות מכך - רצון להקטין את התלות האדירה בשוק ההון המקומי.

אותו שוק נמצא ברמות גבוהות מאוד (אולי גבוהות מדי). בשוק הקונצרני הריביות נמוכות להפליא, ומשקפות סיכון נמוך למדי (כאילו לא היה משבר גדול לפני שנים ספורות).

כך גם בשוק המניות, שנתמך בין היתר גם בהיבטים "טכניים" במהותם, של ריבית נמוכה וזרימת כסף מצד המוסדיים והציבור. עד כדי כך, שהוא נמצא ברמות שלדעת רבים הפכו את שוויין של חלק מהחברות לפונקציה של ביקוש והיצע, תוך בריחה מניתוח פרטני של שווי חלק ניכר מהחברות על בסיס תוצאותיהן העסקיות.

הגופים המוסדיים הגדולים מחפשים זה תקופה ארוכה אחר דרכים לפזר את תיקי ההשקעות שלהם - הן לצורך הורדת סיכון והן לצורך יצירת עוגני תשואה/תזרים עתידיים מאוזנים יותר - ובתקופה הנוכחית על אחת כמה וכמה.

כחלק מתהליך זה הם יוצאים לחו"ל הרבה יותר מבעבר (כשחלק גבוה יחסית מהכסף החדש שזורם אליהם מנותב אל מחוץ למשק), מתמקדים ברכישות של נדל"ן מניב ומחפשים אחר השקעות בפרויקטים של תשתית - לא רק במימון אלא גם באקוויטי (מה שכבר עושים בקרן תשתיות ישראל וכעת בקרן החדשה של הפועלים וכלל ביטוח).

כמו כפפה ליד

ובכלל, זוהי שעת כושר עבור קרנות ההשקעה למיניהן (ולא רק בתחום התשתיות). נכון שהזדמנויות גדולות להשקעה והשבחה אין כבעבר, אבל התמהיל של כסף נזיל המחפש השקעות, ריביות נמוכות ובורסה חמה, כמו גם הפתיחות אצל הגופים המוסדיים לבצע השקעות אלטרנטיביות, מזמן למנהלי הקרנות הזדמנות לגייס כסף רב.

כך, למשל, נחשף ב"גלובס" לאחרונה כי קרן פימי של ישי דוידי נערכת למגה-גיוס של מיליארד דולר. עכשיו הזמן לגייס, לשבת על הכסף ולחכות להזדמנויות שיבואו עם הזמן.