מצרים: השלטונות סגרו את משרדי אל-ג'זירה

(עדכונים שוטפים) - נוכחות מסיבית של הצבא המצרי ברחבי קהיר – הפעם בנשקים שלופים, במטרה להשליט סדר ולהילחם בבוזזים ■ עד כה נהרגו יותר מ-100 בני אדם

רשת אל ג'זירה מדווחת, כי כוחות צבא מתחילים להיכנס לשארם א-שייח שבחצי האי סיני, כניסה של כוחות צבאיים לאזור הזה עומדת בניגוד להסכמי קמפ דיוויד שנחתמו עם ישראל.

מצרים בוערת: ההפגנות האלימות ברחבי המדינה שככו מעט הבוקר, בעיקר בשל ההתפרסות המסיבית של כוחות הצבא ברחבי קהיר.

עדכון ההתפתחויות האחרונות:

- הממשל במצרים הורה לסגור את משרדי רשת אל ג'זירה במדינה, כיוון שהוא רואה ברשת אחראית להתססת ההמונים.

- ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתייחסות ראשונה למהומות במצרים: "אנו עוקבים בדריכות אחר האירועים, קיימתי שיחות עם שר הביטחון ברק, שר החוץ ליברמן ומזכירת המדינה האמריקנית קלינטון. חובתנו לגלות אחריות ואיפוק".

- ראש הממשלה המצרי הנכנס הורה להשבית את פעולת הבנקים מחשש לביזה ולהקפיא את פעולת הבורסה, שהפסידה בימים האחרונים יותר מ-10 מיליארד דולר.

- משעות הבוקר מסוקים רבים מסיירים בשמי הבירה ומסייעים לשמור על הסדר, במטרה להחזיר את הביטחון ולהיאבק בכל ניסיון גניבה או שוד של הבוזזים הרבים במדינה.

- 25 מפגינים נורו הלילה למוות, לאחר שניסו לפרוץ לשתי תחנות משטרה.

- לדברי עדי ראייה נהרגו שמונה בני אדם כשאסירים ניסו להימלט מבית כלא בבירה.

- אזרחים הקימו קבוצות חמושות באלות, סכינים ורובים כדי להתעמת עם צעירים שגונבים מכל הבא ליד.

- גורם בכיר סיפר כי אנשי עסקים רבים המקורבים לנשיא נטשו את המדינה יחד עם בני משפחתם ועזבו לדובאי על מטוסים פרטיים.

לפני כן, ההפגנות האלימות ברחבי המדינה נמשכות למרות התפרסות כוחות הצבא וניסיונותיו של הנשיא מובארק להרגיע את הרוחות. לפחות 17 מפגינים נורו הלילה למוות, על פי הדיווחים, לאחר שניסו לפרוץ לשתי תחנות משטרה. לדברי עדי ראייה נהרגו שמונה בני אדם נוספים כשאסירים ניסו להימלט מבית כלא בבירה.

עד כה, על פי ההערכות, נהרגו ברחבי מצרים יותר מ-100 בני אדם בעימותים האלימים, בהם גם אנשי כוחות הביטחון. מספר הפצועים נאמד ביותר מאלפיים. החשש הוא שמספר הקורבנות גבוה הרבה יותר. במקביל מודאגים מאוד התושבים מהאנרכיה ברחובות והחליטו לבצר את בתיהם בניסיון להתגונן משודדים ומביזות. אחרי שהמשטרה נעלמה מהרחובות בקהיר והוחלפה על ידי כוחות צבא, הקימו אזרחים קבוצות החמושות באלות, סכינים ורובים כדי להתעמת עם צעירים שגונבים מכל הבא ליד.

שמועות: מובארק ברח לשארם

והיכן באמת נמצא האיש שעומד בלב הסערה? בשארם א-שייח' מדווחים תושבים כי מובארק מתחבא בבית החורף שלו אחרי שנמלט מהמהומות בקהיר.

לדברי המקומיים, אנשי צבא חמושים מאבטחים את שביל הגישה הארוך למעונו של הנשיא, בו הוא מתארח לעתים קרובות, ומרחיקים את כל כלי הרכב המתקרבים לאזור. "אני חושב שהוא כאן כי בקהיר יהרגו אותו", אמר אחד התושבים ל'טלגרף' הבריטי, "בשארם לא יפגעו בו - יש כאן פחות מדי אנשים ויותר מדי משטרה". מלבד למובארק, גם האליטה במצרים חוששת לגורלה. גורם בכיר סיפר כי אנשי עסקים רבים המקורבים לנשיא נטשו את המדינה יחד עם בני משפחתם ועזבו לדובאי על מטוסים פרטיים. לעומתם נאלצים אלפים שמבקשים לברוח מהמדינה להמתין כיוון שרוב הטיסות בוטלו או נדחו.

למרות העוצר הכללי שהוטל, עדיין פוקדים את הרחובות במספר מוקדים בקהיר, באלכנסדריה ובמחוזות אחרים רבבות מפגינים הקוראים להחלפת המשטר. עדי ראייה סיפרו על שימוש באש חיה כנגד המתפרעים. בחלק מהמקומות הצבא יורה על בוזזים, כולל בשכונה בה ממוקמת שגרירות ישראל.

הלילה (מוצ"ש) התרבו הדיווחים ממצרים על מעשי ביזה ברחובות. העוצר במדינה נשמר במדה מסוימת עם הכניסה לשעות הלילה, אולם היום (א') צפויה להתחדש מחאת ההמונים נגד משטרו של נשיא מצרים, חוסני מובארק.

נשיא ארה"ב, חוסיין ברק אובמה, כינס אתמול צוות מיוחד לדיון מיוחד במצב במצרים. המסר האמריקני שיצא מהתייעצות זו קורא למובארק לא להסתפק בהצהרות על רפורמה, אלא להוכיח שינוי מהותי ומהיר בשטח.

מצרים ומשטר מובארק נחשבים בני ברית חשובים לארה"ב, שאף מעניקה למצרים סיוע בסך 1.2 מיליארד דולר בשנה, רובו סיוע צבאי. בכיר בממשל אובמה אף "צייץ" היום בטוויטר כי "מובארק לא יכול עוד להסתפק בערבוב הקלפים מחדש".

מצרים רותחת

גם לאחר פיזור הממשלה אמש על ידי הנשיא חוסני מובראק, המפגינים הציפו את הרחובות ובמקביל השלטון החריף את המאבק במפגינים ומניין ההרוגים עלה באופן דרסטי, בהשוואה לימים האחרונים. שלטונו של מובארק עדיין נתון בסכנה, וכך זה נראה בשטח: למעלה מ-100 בני אדם נהרגו וכ-2,000 פצועים עד כה בעימותים אלימים ברחבי המדינה - בעיקר בקהיר, אלכסנדריה וסואץ.

בשעה 16:00 נכנס לתוקף העוצר הצבאי ברחובות מצרים, אך ההפגנות עדיין ממשיכות במלוא עוזן. רשת הטלוויזיה המצרית הזהירה כי כוחות הביטחון "ינקטו ביד קשה" כלפי מי שיפר את העוצר. למרות זאת, לא נראה כי המפגינים אכפת מהאזהרות. מאות אלפים מפגינים כעת ברחובות מצרים.

שר הביטחון אהוד ברק כינס אתמול (שבת) בקריה התייעצות ביטחונית חריגה עם כל צמרת מערכת הביטחון - הרמטכ"ל אשכנזי, ראש השב"כ דיסקין, ראש המוסד החדש תמיר פרדו וראש אמ"ן החדש אלוף אביב כוכבי. זה מצב חריג ביותר מבחינת ישראל, משום שהשלום עם מצרים עומד בסכנה.

בישראל עוקבים אחר המתרחש במצרים בחשש רב, בעיקר מפני שהצבא המצרי הוא אחד החזקים במזרח התיכון, והוא מצוייד במיטב הנשק האמריקני החדיש ביותר, כולל מטוסי F-15 ו-F-16, טנקים מתוצרת ארה"ב, טילי קרקע-קרקע ועוד. במידה וכל הנשק הזה ייפול לידיים הלא נכונות - לישראל תהיה בעיה גדולה מאד. בשלב זה, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ברק הנחו את הצמרת הפוליטית והבטחונית שלא לדבר ולא להתבטא כלל בנושא המהומות במצרים, משום שכל התבטאות עלולה לסכן את היחסים הרגישים גם כך עם מצרים.

יותר מ-100 הרוגים

בינתיים במצרים, הצבא הפריד בין עשרות אלפי מפגינים, שמפרים את העוצר, לבין כוחות משטרה מול משרד הפנים בקהיר. "זה ממש לא נראה כאילו יש עוצר ברחובות", אמר אחד המפגינים. "אנשים נמצאים פה בכל פינה וממשיכים להפגין", הוסיף. כזכור, עוצר מוטל על הרחובות החל מהשעה 16:00 ועד ל-7:00 למחרת, זאת במטרה לצמצם את ההפגנות. הצבא ערוך גם הוא עם כלי רכב משוריינים בנקודות אסטרטגיות ברחבי המדינה.

בסביבות השעה 17:00, יצאה הטלוויזיה המצרית במשדר מיוחד, והכריזה על מינויו של עומר סולימאן, ראש המודיעין הכללי המצרי, לתפקיד של סגן נשיא מצרים. לפי דיווח באל-ג'זירה, שני הבנים של מובארק, עלאא וג'מאל, ומשפחותיהם הגיעו לבריטניה.

לפי הרשת, מניין ההרוגים עד כה במהומות במצרים הגיע ל-100. לפי סוכנות הידיעות רויטרס מספר הנפגעים מהמהומות בימים האחרונים הגיע ל-1,030 איש. לא ברור כמה מהם שוטרים וכמה מפגינים. עוד דווח כי כוחות המשטרה פתחו באש חיה לעבר מפגינים בעיר סואץ וכי מפגינים העלו באש עשרות מוקדי משטרה ברחבי מצרים. בעיר אלאוקסור, המפגינים העלו באש את משרדי מפגלת השלטון וטנקים נכנסו לעיר.

הבנק המרכזי של מצרים הודיע כי הבנקים יוותרו סגורים מחר מחשש לביזה. בשעות הצהריים מנסים אלפי מפגינים לפרוץ למשרד החוץ בקהיר, כאשר מנגד כוחות משטרה יורים לעברם. כוחות צבא עומדים בתווך בין המפגינים והשוטרים.

משעות אחרי הצהריים, מתקיימות הפגנות תמיכה ענקיות בירדן ובלבנון. מנהיג האחים המוסלמים בירדן: "סוף משטרי הרודנים באזור הגיע".

"כאוס במדינה"

בינתיים, הטלוויזיה המצרית הודיעה היום כי הממשלה, בראשות אחמד נאזיף, הגישה רשמית את התפטרותה הכוללת, בהתאם לדרישת מובארק עליה הכריז אמש. מלך סעודיה הביע היום את תמיכתו בנשיא מובארק, וגינה את "מעשי הפורענות במצרים".

לפי דיווח של אל-ג'זירה, משרד החוץ בישראל הודיע על כוונתו להחזיר את כל הדיפלומטיים ממצרים, בעקבות מצב החירום - אך הדגיש על כוונתו להשאיר את השגריר שם.

הרשת דיווחה עוד כי אנשי עסקים ובכירים מצריים עוזבים את המדינה במטוסים פרטיים, כאשר רשת התעופה המצרית הודיעה על הקפאת טיסותיה עקב מצב החירום. "מצב של כאוס שורר במדינה. אנשים מדווחים על ביזה", דווח באל-ג'זירה.

רשת הטלוויזיה אל-ערביה דיווחה כי מפעל ענק של פלדה בסואץ, שמעסיק מאות פועלים, הכריז על שביתה פתוחה עד נפלית המשטר. פרשנים מהעולם הערבים מציינים כי מדובר בתפנית חשובה ועוד שלב חשוב של מאבק העם המצרי נגד הממשל.

בשעות הבוקר דווח כי התגלו באלכסנדריה כ-20 גופות מפגינים שנהרגו בהפגנות הסוערות אתמול. השלטון מנסה הבוקר להרגיע את הרוחות. בהדרגה חוזרת רשת הטלפוניה לעבוד בבירה קהיר. גורם רפואי דיווח לרשת אל ג'זירה כי מבין גופות ההרוגים אמש, יש 2 גופות לילדים בני שבע ו-10.

מובארק לא מוותר

לאחר כמעט שבוע של עימותים קשים, הגיב אמש (ו') לראשונה נשיא מצרים חוסני מובארק לדרישות להתפטרותו. בנאום מוקלט ששודר בכל כלי התקשורת הערביים, נראה מובארק תשוש ומוטרד, והודיע רשמית: דרשתי מחברי הממשלה להגיש את התפטרותם היום, ממחר תהיה ממשלה חדשה.

בנאום דרמטי, הבטיח נשיא מצרים: "הפחד לא ישלוט ברחובות. אני האחראי לביטחונה של מצרים, ואגן עליה כפי שהתחייבתי לעשות". לאחר מכן, הדגיש מובארק: "ההפגנות מהוות הוכחה לכך שקיימת דמוקרטיה וקיים חופש ביטוי במדינה. הדבר אפשרי, כל עוד הוא אינו מנוגד לחוק וללגיטימיות. כבר ממחר נציג תכניות רפורמה חדשות". לדבריו, "הממשלה הבאה תהיה מחוייבת ליישום ההנחיות, ללא שימוש באלימות".

"אני פועל למען העם המצרי", הדגיש מובארק. "ההפגנות שנערכו היום ובימים האחרונים התאפשרו הודות למצב הפוליטי במדינה. מאז ומעולם תמכתי בחופש הביטוי, כל עוד הוא נעשה במסגרת החוקה והחוק המצרי. לא אאפשר שיקרה משהו שיגרום להפרת החוק והשקט הציבורי. קייים קו דק בין חופש לאנרכיה. אני מודע לדרישותיו ושאיפותיו של העם המצרי, איני מתעלם מהן. אני פועל למענן מדי יום ביומו".

גורמי אופוזיציה הגיבו לנאומו של נשיא מצרים, זמן קצר לאחר שפנה לאומה בטלוויזיה. "זהו נאומו האחרון של מובארק", הבטיחו בכירים בארגון "האחים המוסלמים", "חלף זמנו של מובארק", הבטיחו.

מוחמד אל בראדעי רוצה להיות נשיא

מוחמד אל-בראדעי, שידוע כמתנגד עיקרי למשטרו של מובארק, נחת השבוע בקהיר במטרה לעזור להפיל את הממשל. הוא הצהיר כי שאב השראה מההפיכה בתוניסיה והציע את עצמו לתפקיד הנשיא הזמני. עם זאת, הצהיר בראדעי כי אין בכוונתו לצאת לרחובות ולהוביל את ההמונים, אלא לקחת את המושכות בהיבט הפוליטי של המהלך.

בראיון לרשת "אל ערביה", הוסיף בראדעי כי זמנו של מובארק קצוב ויש להחליפו. "הוא שירת נאמנה את העם 30 שנה", אמר על הנשיא המצרי הנוכחי, "ועכשיו זמנו לפנות את הכיסא ולהצהיר כי אין בכוונתו להתמודד לכהונה נוספת".

"ההמונים שברו את 'תרבות הפחד' שהוטמעה בהם", אמר בראדעי. "ברגע שמחסום זה נפרץ, אין דרך חזרה, אנו נהיה עדים לשינוי בקרוב", הוסיף. למרות זאת, רבים מהמפגינים חשים כי היעדרותו הממושכת של בראדעי מהמדינה הופכת אותו למועמד לא ראוי להנהיג את המאבק פוליטית.

90 אלף מפגינים התארגנו בפייסבוק ובטוויטר

מארגני ההפגנה ותומכי האופוזיציה כינו את ההפגנות הקשות ברחבי המדינה, "יום של מהפכה נגד עינויים, עוני, שחיתות ואבטלה", וקראו להמונים להגיע תוך שימוש נרחב בפייסבוק ובטוויטר. לא פחות מ-90 אלף גולשים מצרים הודיעו כי יגיעו למוקדי ההפגנה השונים, רובם מוחים על המצב הכלכלי הקשה, וחלקם על מעבר הנשיאות הצפוי לבנו של הנשיא המכהן, גמאל מובארק.

במצרים לא זוכרים מהומות כאלה מאז "מהומות הלחם" נגד סאדאת ב-1977. כוחות הביטחון המצרים נתנו בתחילה להפגנות להתנהל ללא הפרעה, אבל הבינו - אולי מאוחר מדי - שחייבים לעצור את המפגינים.