עונש חמור: מנהל רשות המסים לשעבר ג'קי מצא נשלח לשנה בכלא

מצא, שהודה בהסדר טיעון בהפרת אמונים ובסיוע לשוחד, הודיע כי יערער ■ ביהמ"ש: "הוא העדיף מינויים משיקולים זרים על פני פעולה תקינה. חומרת מעשיו והנזק שגרם מצדיקים מאסר"

בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה גזר היום (א') עונש חמור של שנת מאסר בפועל ושנת מאסר על-תנאי על ג'קי מצא, ראש רשות המסים לשעבר, שהורשע, לפי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, ב-5 עבירות של הפרת אמונים ובעבירה אחת של סיוע לשוחד, במסגרת פרשת המינויים ברשות המסים. מצא צפוי כעת להעיד נגד הנאשמים האחרים בפרשה.

בכך נעתר השופט זכריה כספי לבקשת התובעת בתיק, עו"ד מיכל רוזן-עוזר, לגזור על מצא עונש של מאסר משמעותי בפועל. מדובר בפעם הראשונה שבה מוטל בישראל עונש מאסר בפועל על איש ציבור שהורשע בעבירות של הפרת אמונים (וכן בעבירה אחת של סיוע לשוחד).

לדברי בית המשפט, "אי-אפשר לפטור את הנאשם בעונש של עבודות שירות. חומרת מעשיו והנזק שגרם לשירות הציבורי גוברים על הנסיבות האישיות של הנאשם. יש צורך לקבוע רף ענישה גבוה יותר לעבירות שחיתות של עובדי ציבור".

בא-כוחו של מצא, עו"ד נבות תל-צור, מסר כ בכוונתו לערער על חומרת העונש. "מצא נפגע קשה ב-4 השנים האחרונות, והוא הורשע בגין פגמים בהתנהלות - אך לא בגין שוחד או מעשי שחיתות אישית. מצא ציפה להיענש באופן מידתי ולא באופן קטלני", אמר.

מינויים פסולים

במסגרת פרשת רשות המסים הואשם והורשע מצא בכך שנכנע לתכתיביהם של אנשי העסקים, קובי בן-גור ויורם קארשי, לגבי מינויים פנימיים ברשות. בכתב האישום המקורי הואשם מצא, בין היתר, כי מינויו למנהל הרשות הושג בשוחד, באמצעות התערבותם של השניים. מכתב האישום המתוקן, שבו הודה מצא, נמחק אישום השוחד.

השופט כספי כתב כי הוא מוצא בהתנהגותו של מצא משום פגיעה קשה באמון הציבור ברשות המסים ובעובדיה. "הנאשם, ראש ארגון אכיפה, התנהג בצורה בלתי תקינה, לא מילא את עבודתו והעדיף מינויים משיקולים זרים על פני פעולה תקינה. פעם אחר פעם נסדק אמון הציבור בראש הרשות, והלכה והתרחבה דריסת הרגל של אינטרסנטים זרים בתוך הארגון", ציין.

לדברי השופט, "מעציב היה להיווכח כי מצא לא רק איפשר לגורמים זרים להתערב במינויים ברשות, אלא גם היה מוכן לספוג שיחת נזיפה מהם על כך שלא פעל די כדי לקיים את מבוקשם. יש בכך לא רק חריגה מהשורה אלא גם הנמכת קומתו של מצא עצמו כראש הרשות כמעט עד עפר והותרת הבמה לאינטרסנט להפעיל את כוחו בתוך הארגון".

בית המשפט ציין כי הודאתו של מצא בעבירות, העובדה שהתפטר מתפקידו כמנהל הרשות שבועות אחדים לאחר פתיחת החקירה, התנהלותו העניינית במהלך החקירה והמשפט ונסיבותיו האישיות - עומדות לזכותו.

עם זאת, השופט הבהיר כי "בדברו האחרון אמר מצא כי האמין שכל המינויים שהיתה לו יד ורגל בהם נעשו על-פי מיטב הבנתו המקצועית וצו מצפונו. קשה לי להשתכנע מהדברים הללו. אני מצפה מאדם איכותי כמותו להבין כבר בשעת מעשה כי במינויים שלגביהם הורשע יש משום פסול. מצפונו איננו יכול להיות שקט בהקשר אליהם", פסק.

פגיעה באמון

במסגרת גזר הדין סקר השופט את מכלול נסיבות הרשעתו של מצא. בין היתר התייחס השופט לקידומה הפסול של עובדת הרשות, גלית שמחון, חברתו הקרובה של בן-גור, וכתב כי הוא "משקף התנהלות קלוקלת של מצא, שהבטיח, עוד בטרם מונה לראש רשות המסים, לגורם חיצוני, פעיל ואינטרסנטי, לקדם בתפקידה עובדת שאותו גורם חפץ ביקרה".

בהמשך, ציין השופט, עודכן מצא על כך שבן-גור מבקש להיטיב את תנאי עבודתה של שמחון, בת-חסותו. "אין ספק כי זו פעילות בלתי תקינה של הנאשם... גם אם אין כאן פגיעה בטוהר המידות, במובן של חריגה למען עצמו או לכיסו, עדיין עניין לנו בהתנהגות שאיננה ישרה ואף איננה הוגנת", קבע.

השופט התייחס גם להתחייבות שהעניק מצא לקארשי למנות את יגאל סער לתפקיד סמנכ"ל החקירות ברשות, שלא יצאה לפועל לבסוף. "זהו ביטוי חריף במיוחד של הליכה לקראת גורם זר. גם אם מנסה מצא לחזור בו מההתחייבות, הרי שבסופו של דבר, גם בשל לחץ שהופנה כלפיו מצד מנהלת לשכתו של שר האוצר, אחותו של קארשי (שולה זקן), הוא שב לסורו, מקיים פגישה עם קארשי ובן-גור, כדי לגבש עימם פשרה במינוי עובדים לשני תפקידים בכירים (סער לנציג הרשות בניו-יורק, ויהודה נסרדישי כנציג הרשות בוועדת המכרזים, כדי שיפעל למינויו של סער - ח.מ.) ", נפסק. "אי-אפשר להפריז בגודל הפגיעות בערכים המוגנים של הפרת האמונים. מוצאים אנו בהתנהלות זו משום פגיעה קשה באמון הציבור ברשות ובעובדיה".

"מפליא בבוטות"

לגבי הרשעתו של מצא בסיוע לשוחד, קבע השופט כי "הוא מפליא בבוטות שלו". לדבריו, "מצא ישב במסעדה כדי לדון עם גורם זר (בן-גור - ח.מ) לגבי מינויים. מדהים כיצד ראש רשות המסים מסייע לתת שוחד לעובדת הסרה למרותו (אורנה בכר לסגנית פקיד שומה תל-אביב 1 - ח.מ), כאשר נותן השוחד פועל למינויה. מדובר בפגיעה חריפה בטוהר המידות. הנאשם הפקיע את עצמו מהסמכות המוסרית לפעול, כשהוא מסייע לתת שוחד לעובדת שלו".

הפרקליטות: עונש ראוי, מסר חשוב ומרתיע

בפרקליטות הביעו שביעות-רצון מגזר הדין. עו"ד יוחאי בן-שמואל מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות אמר כי ג'קי מצא פגע באמון הציבור וגרם להשחתת המערכת, ולכן העונש שקיבל ראוי.

עו"ד יוסי אלון הוסיף כי "גזר הדין מעביר מסר חשוב ומרתיע, שעבירות של הפרת אמונים הן קשות".

מקורבי מצא: עונש לא מידתי

עו"ד מאיר קפוטה, ידידו של מצא ולשעבר הממונה על הכנסות המדינה, מסר כי גזר הדין הוא טרגדיה וגורם מועקה גדולה לכל מי שמכיר את מצא ותחושה שלא נעשה כאן צדק.

"מצא הוא אדם ישר ואינו מושחת, והאיש כבר נענש. מה שהוא עשה היה מתוך נאיביות וחוסר מודעות, אך אין ספק כי לא היתה כאן פעולה מודעת אלא תקלה. צריך היה להגיע לתוצאה שתאפשר לו לשקם את חייו ולא ללכת על ייקוב הדין את ההר", אמר קפוטה.

רו"ח ראובן שיף, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון ומקורבו של מצא, מסר כי "קביעת התקדים של הפרת אמונים על גבו של ג'קי אינה מידתית ומחמירה איתו באופן קיצוני".