קידוח "שחר" יוצא לדרך: פוטנציאל ל-260 מיליון חביות נפט

הקידוח מתוכנן ברבעון השני השנה והוא יהיה קידוח עמוק למטרות נפט ■ גינקו שצפויה להתמזג לאוריאלי מחזיקה 100% מהזכויות ברשיון ועשויה להקצות 50% למשקיעים אחרים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז הדרום אישרה את ביצוע קידוח "שחר 1". הקידוח מתוכנן ברבעון השני השנה והוא יהיה קידוח עמוק למטרות נפט. לחברת גינקו, שלה 100% מזכויות ההשתתפות ברשיון שחר שתי חוות דעת חיוביות על כמות הנפט בשטח הרשיון: חוות דעת של ד"ר חיים פליגלמן המעריכה את כמות הנפט הניתנת להפקה ב-260 מיליון חביות וחוות דעת של חברת היעוץ סימקו פטרוליום מאנגליה שהעריכה את כמות הנפט בטווח של בין 9 ל-138 מיליון חביות בשכבת המטרה העיקרית בקידוח.

נציין כי על פי המחיר הנוכחי בו נסחרת כיום חבית נפט שעומד על כ-90 דולר, הרי ששוויין הנאיבי של 260 מיליון חביות על פי ההערכות הגבוהות או 41 מיליון חביות לפי ההערכות הממוצעות בהערכה הסולידית יותר, נע בין 23.4 מיליארד ד' ל-3.69 מיליארד דולר. גם עם המחיר שיקבלו החברות יחתך בחצי בעקבות עלויות הפיתוח, ההפקה, המיסוי התמלוגים, הזיקוק, עלויות המכירה והוצאות אחרות שצפויות להירשם בקידוח מסוג זה - בכל מקרה מדובר באישור לקידוח עם פוטנציאל ענק.

רשיון "שחר" משתרע על שטח של כ-389,000 דונם דרומית לצומת הערבה בשולי בקע ים המלח. קידוח "שחר 1" מתוכנן לעומק של כ-3,300 מטר בעלות של כ-9 מיליון דולר. כקבלן הקידוח צפויה לשמש חברת לפידות . חברת גינקו בעלת רשיון שחר נמצאת בהליך מתקדם לקראת מיזוג עם חברת אוריאלי הנסחרת בבורסה, לאחר שבשבוע שעבר על הסכם המיזוג עם בעלי השליטה באוריאלי.

ד"ר חיים פליגלמן משמש כיועץ בהנדסת נפט לתאגידים וחברות ובין היתר משמש כיועץ לחברת אבנר במאגרי הגז בים. בחוות דעתו מציין ד"ר פליגלמן כי בפרוספקט שחר ישנן שתי מטרות קידוח: שכבת חצבה ושכבת עמורה תחתון המורכבות בעיקר מאבן חול נקבובית. הערכת רזרבות הנפט נעשתה עבור כל אחת מהשכבות בנפרד בשיטה נפחית ודטרמיניסטית וללא התחשבות במקדמי הסיכון.

פירוט הנתונים מצביע על 983 מיליון חביות בשכבת חצבה מזה 197 מיליון חביות הניתנות להפקה ו-317 מיליון חביות בשכבת עמורה תחתון מזה 63 מיליון חביות הניתנות להפקה.

חוות הדעת של ד"ר פליגלמן מחזקת את הערכת הרזרבות בפרוספקט שחר כפי שהוערכה בנפרד על ידי חברת היעוץ סימקו פטרוליום מאנגליה. סימקו פטרוליום העריכה את רזרבות הנפט בשכבת חצבה ב-41 מיליון חביות במקרה האמצעי. טווח רזרבות הנפט הוערך בין 9 מיליון חביות במינימום ל-138 מיליון חביות במקסימום עם שיעור הסתברות של 12%. טווח הרזרבות בשכבת עמורה תחתון הוערך בין 5 מיליון חביות ל-96 מיליון חביות עם 26 מיליון חביות במקרה האמצעי, אך עם שיעור הסתברות נמוך של 2% בלבד ולפיכך לא הומלץ לשמש כשכבת מטרה.

לאחרונה פנו כמה חברות וקבוצות משקיעים הפועלים בתחומי הנפט והגז לגינקו בהצעה להשתתף בהשקעה ברשיון "שחר". גינקו בוחנת את ההצעות ובכוונתה להקצות עד 50% מהרשיון למשקיעים, בכפוף לאישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות.

השלד הבורסאי אוריאלי נמצא בשליטת יו"ר חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, רונן צלניר, ושותפיו אבי טולדנו ואילן ניר דיווח ב-21 בדצמבר לבורסה כי התקשר בהסכם עם גינקו חיפושי נפט, שבשליטת רמי קרמין ויאיר קרני, לפיו החברה תרכוש את מלוא הון המניות וזכויות ההצבעה של גינקו בדרך של החלפת מניות ובתמורה להקצאת מניות של החברה שתהוונה כ-90% מהון המניות המונפק והנפרע ומזכויות ההצבעה בחברה.

נכסי הנפט של גינקו כוללים כיום שני רישיונות בבעלות מלאה באזור ים המלח, "לובה" ו"שחר", ונוסף לכך מחזיקה החברה יחד עם השותפות המוגבלת זרח מחצית מרישיון "אורלי", שנמצא אף הוא באזור ים המלח, ומחצית מהיתר החיפושים הימי "גוליבר".

הניסיון של גינקו להפוך לחברה בורסאית נובע מהצורך לגייס כסף אשר ישמש למימון פעילות החיפושים, כאשר על הכוונת עומד ביצוע הקידוח ברישיון "שחר", הנמצא מדרום לצומת הערבה.