חברת החשמל: איום בשביתה בעקבות פיצוץ מו"מ הפנסיה

חתימת ההסכם נמנעת בגלל התנגדות היועמ"ש, שקבע כי להסתדרות ולוועד העובדים בחברה אין סמכות לחתום על הסכם הפנסיה החדש בשמם של גמלאי החברה

ועד עובדי חברת החשמל הודיע הבוקר (ב') כי ישבית כליל את החברה החל מיום חמישי, אם לא יימצא פתרון לבעיה המשפטית המונעת את חתימת הסכם הפנסיה החדש.

חתימת ההסכם נמנעת בגלל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שקבע כי להסתדרות ולוועד העובדים בחברה אין סמכות לחתום על הסכם הפנסיה החדש בשמם של גמלאי החברה. האוצר מעוניין בהסכם, משום שזהו התנאי המרכזי של ועד העובדים לחידוש המו"מ על הרפורמה בחברה.

ארגוני הגמלאים, שאינם שותפים במו"מ, מתנגדים להסכם החדש, משום שהוא מנתק את ההצמדה שלהם לתנאי השכר של עובדי החברה הפעילים. בארגוני הגמלאים משוכנעים כי ניתוקם מההצמדה נועד לאפשר לעובדים הפעילים לקבל פיצויים גדולים יותר במסגרת השינוי המבני, על חשבון הגמלאים.

היועץ המשפטי לממשלה תומך בעמדתם של הגמלאים וסבור שניתן לשנות את תנאי הפנסיה שלהם רק באמצעות חקיקה. הסכם הפנסיה החדש מעניק לגמלאים פיצוי שחיקה ומצמיד את הפנסיה שלהם למדד, כמקובל בקרב עובדי המדינה.

אמש (א') נכשל ניסיון של האוצר למצוא פתרון זמני למשבר שנועד לאפשר את חידוש השיחות על השינוי המבני. האוצר הציע לחתום על הסכם ביניים, שבמסגרתו יוענקו לגמלאים מקדמות עד שיושלמו הליכי החקיקה.

ואולם, המגעים לחתימה הופסקו ברגע האחרון, בגלל דרישות שהעלו נציגי ועד העובדים. בוועד טענו בתגובה כי האוצר אשם בפיצוץ המגעים, משום שדרש שהמקדמות לגמלאים יבואו מתקציב חברת החשמל ולא מתקציב המדינה. יצוין כי בחברת החשמל נהוגה פנסיה תקציבית, הממומנת מתקציב החברה.