מילות עידוד למשקיעים המאוכזבים

אפילו 50 אלף שקל, שאיתם תתחילו להשקיע יהפכו ליותר ממיליון וחצי לאחר 25 שנים

תארו לעצמכם שמצאתם שיטה להפוך עופרת זולה לזהב. האם הייתם ששים לחשוף את הידע שלכם בפני כל אזרחי ישראל תמורת כמה אלפי שקלים? כנראה שלא. הייתם הופכים תחילה המון עופרת לזהב, מתעשרים עד השמיים, ורק אז הייתם חושפים את נוסחת הפלאים לחבריכם הקרובים, כדי שגם הם יוכלו ליהנות.

עכשיו, שאלו את עצמכם מדוע אנשים שעדיין לא התעשרו בעצמם מוכנים לגלות לכם את שיטות המסחר הייחודיות שלהם עבור סכום פעוט של כמה אלפי שקלים. היכרותנו את הטבע האנושי מחייבת אותנו לתהות מדוע אותם אנשים אינם מתרכזים בעצמם בשיטות האלה ומתעשרים.

אז הנה התשובה: איש אינו יודע את הסוד. ולא כי אין אנשים מוכשרים, אלא פשוט כי אין סוד כזה. ההיסטוריה ארוכת השנים ורבת המשקיעים והסוחרים בניירות ערך הוכיחה לנו כי לא ניתן להשיג תשואות כאלה בצורה עקבית לאורך זמן. לא משנה מה מבטיחים לכם כל מיני גורואים של השקעות.

ובכל זאת, תגידו, מבט על גדולי המשקיעים מראה שאפשר להתעשר, והרבה, מההשקעה בניירות ערך. אבל מבט על אותם משקיעים גדולים מלמד שלא מדובר בזבנג וגמרנו: וורן באפט, גדול המשקיעים של כל הזמנים, השיג תשואה שנתית ממוצעת של כ-22% לאורך שישים שנות השקעה.

פיטר לינץ', מנהל קרנות הנאמנות המצליח ביותר בעולם, השיג תשואה שנתית ממוצעת של כ-29% לאורך 14 שנות פעילות הקרן שניהל. ג'ואל גרינבלאט, אחד ממשקיעי הערך המפורסמים ביותר בעולם, הצליח להשיג תשואה פנומנלית של כ-51% בעשר השנים שבהן ניהל קרן גידור פרטית. לשם ההשוואה, שוק המניות מניב תשואה שנתית ממוצעת של כ-10%, ושוק איגרות החוב מניב אף תשואה נמוכה יותר, של כ-5%-6% בשנה.

אז איזו תשואה תוכלו אתם להשיג? כל מנהל השקעות היה מאושר לו היה יכול להניב ללקוחותיו תשואה שנתית ממוצעת (לאחר ניכוי דמי ניהול) של כאחוז בודד מעל לתשואת השוק. בהנחה שתיק השקעות של המשקיע הממוצע מורכב מכ-30% מניות וכ-70% ניירות ערך סולידיים (איגרות חוב למשל), מדובר בתשואה שנתית של כ-7%-8%.

ככל שתגדילו את השיעור המנייתי בתיק שלכם ותלמדו ברצינות כיצד לנתח חברות ולקנות מניות כאשר הן נסחרות מתחת למחיר ההוגן שלהן, יש סיכוי טוב שתצליחו להשיג תשואה גבוהה מזו. חלק קטן מכם, שייקח את העניין באמת ברצינות, אולי אפילו יצליח להתקרב לסביבת התשואות של המשקיעים המצליחים שהזכרתי קודם לכן.

במילים אחרות, לא כדאי שתחלמו על משכורת חודשית ממסחר בשוק ההון - לא ניתן להשיג תשואות גבוהות יותר מאלה שהזכרתי לעיל.

מאחר שהיו אנשים שהבטיחו לכם לשווא תשואות הרבה יותר גבוהות, יכול להיות שאתם קצת מאוכזבים. יחד עם זאת, חשוב שתבינו כי התשואות האלה גבוהות מאוד. תשואה שנתית ממוצעת של 15% משמעותה הכפלת כספכם בכל חמש שנים בערך.

לכן, אפילו סכום קטן יחסית, 50 אלף שקלים, שאיתם תתחילו להשקיע יהפכו ליותר ממיליון וחצי לאחר 25 שנות השקעה (תוספת נהדרת לפנסיה). לכן, היו מציאותיים ובעיקר סבלניים, ותצליחו להשיג רווחים נאים מאוד מהשקעתכם לאורך השנים.

ינון אריאלי אינו מחזיק אף אחת מהמניות המוזכרות. הכותב מנהל בלוג השקעות בכתובת

http://bursa4u.com