גלנט והגנת המדינה

שעות רבות ביזבזו עליך המבקר והיועץ - ולא שיכנעת אותם. עכשיו אתה רץ לתקשורת?

"34 שנים אני מגן על מדינת ישראל, אני מצפה שברגע נתון אחד היא תגן עליי" - כך אמר האלוף יואב גלנט אתמול (ג') בראיון בטלוויזיה. הנה לכם, בכמה מילים פשוטות, הסיבה העיקרית ל"מעידותיהם" של בכירים - תחושת ה"מגיע לי". אני משרת את המדינה, אומר הפוליטיקאי שסרח, אני מגן על המדינה, אומר הגנרל שנתפס, אז "מגיע לי".

האם גלנט, ואחרים כמותו, שירת עשרות שנים בצבא רק כדי להגן על המדינה? או אולי כי העבודה הזאת התאימה לו - מבחינת השכר, ההטבות, המגרשים החינמיים, המדים, הדרגות, המעמד, הכבוד.

יש אנשים שהולכים לעבוד בבנק, או בעריכת דין - ויש אנשים שהולכים לעבוד בצבא. כל אחד בוחר בדרך כלל את מה שמתאים לו, כשהשיקול העיקרי אינו טובת הכלל.

אין הרבה אנשים במדינה שלא עוסקים בצורה כלשהי בהגנה עליה. יש חיילים שבזמן שירותם מחרפים את נפשם; חלק מאזרחי המדינה ממשיכים עד גיל מתקדם לשרת במילואים ולסכן את עצמם.

ההבדל בין גלנט ושכמותו לבין האחרים הוא חד וברור: גלנט וחבריו מקבלים עבור הגנת המדינה שכר גבוה, הטבות רבות, פנסיה משובחת, מגרשים בכמעט חינם לבניית בתיהם, ועומדת לרשותם פרוטקציה בכל אשר יילכו.

האם לוחם נועז בסדיר או במילואים יזכה לכך שראש מחוז במינהל יבוא להיפגש אתו ביקב בענייניו הפרטיים? קציני הקבע של צה"ל חיים יפה מאד, הגנתם על המדינה מתוגמלת היטב, בכסף, בשווה כסף, במעמד, בכבוד. הלוחמים האחרים, אלה שאינם משרתים בקבע, אינם מרוויחים בגין הגנתם על המדינה, שאינה פחותה במהות מזו של גלנט.

נניח שחייל או קצין לוחם בצבא חובה או במילואים עובר עבירה כלשהי. האם ידרוש שיניחו לו בגלל שהוא מגן על המדינה? האם יש הבדל בין קצין ששירת 34 שנים לבין לוחם שהיה בקו האש 34 שעות? האם מי שמשרת 34 שנים עדיף על חייל שנפל בקרב? מי מהם מגן על המדינה יותר? מי מהם זוכה להטבות מופלגות ומפליגות על הגנת המדינה? האם אפשר בכלל לשים תג מחיר של זכויות על הגנת המדינה?

עובד על הציבור והמראיינים

מה גם, גלנט, שהמדינה הגנה עליך ועוד איך, בכך שאיפשרה לך להגן על עצמך בפני כל הגורמים המוסמכים. איזו הגנה עוד אתה רוצה? העלמת עין? אטימת אוזניים - כאשר הבדיקות הוכיחו שלא אמרת אמת, שפעלת בדרכים לא מקובלות כדי להשתלט על קרקעות לא לך?

שעות רבות ביזבזו עליך המבקר והיועץ - ולא שיכנעת אותם. אז עכשיו אתה הולך אל המיקרופונים והמצלמות וחוזר על כל הטענות שכבר השמעת - ונדחו? כי אתה יודע שמאזיניך ומראייניך אינם בקיאים בעובדות כמו המבקר והיועץ?

אם באמת חשוב לך להגן על המדינה, זה הזמן להוכיח זאת - תניח לה, למדינה ולנו. נהגת לא כשורה, נתפסת - תפסיק להתבכיין, תן להתפנות לעניינים החשובים באמת.