בן-אליעזר: "אובמה לא מבין איזה אסון המיט על המזה"ת"

"אם תהיינה בחירות במצרים כפי שרוצים האמריקנים, אני אתפלא אם 'האחים המוסלמים' לא יזכו ברוב" ■ "המסקנות הן שצריך להיות תהליך מדיני מהיר לפני שהגביר שיושב בוושינגטון יכפה עלינו פתרון"

ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר התראיין הבוקר (ד') לגלי צה"ל, והיה לפוליטיקאי הישראלי הראשון שמותח ביקורת קשה וברורה על התנהלותו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בהפיכה במצרים ומול נשיא מצרים, חוסני מובארק.

"כאב לי לראות את נאום מובארק אתמול", אמר בן אליעזר. "ראיתי קריסה של מנהיג שעמד לצדנו ב-30 השנים האחרונות. מנהיג אמיץ, שלא בא משורות ספסלי הלימודים, אלא היה מפקד חיל האוויר. מובראק עמד בגאון בכל מה שהתחייב סאדאת והמשיך את דרכו. הוא הדגיש בפני כל מי שרצה לשמוע את החשיבות האסטרטגית של השלום בין מצרים לבין ישראל, והיות השלום הזה הוא הבסיס והמסד ביציבות במזרח התיכון".

- זיהית מנהיג שמבין מה קורה מסביבו - או שבסך הכל מנסה לדחות את הקץ?

ח"כ בנימין בן אליעזר : "הוא איש אמיץ, אני מכיר אותו הרבה שנים. אני דיברתי איתו גם פעמיים בשבוע הזה. הנאום שהוא נאם אתמול אינו הצגה. הנאום הזה הוא מדם לבו. הוא לא האמין שכך יהיה הסיום שלו, ודאי לא חלם שכך ינהג בו בני עמו".

- אבל, ברור שזה לא יסתיים בנאום ושבימים הקרובים, הוא ייאלץ לנטוש את המולדת שלו.

"נכון, ההתרשמות שלי היא שזה לא ירגיע ההמונים. כל מה שמובארק בעצם מחפש פה זה לסיים בכבוד. אני לא יכול ללכת ולתת עצה לעם המצרי, אבל אם הייתי יכול להשפיע הייתי אומר להם שיתנו לו לצאת בכבוד, שיתנו לו לסיים את תפקידו בכבוד. אני יודע כמה הוא אהב את העם המצרי, אני יודע כמה הוא פעל למענו. אני יודע כמה הוא התגאה ברפורמות כלכליות שם".

- סיום בכבוד בימים הקרובים - או בספטמבר-אוקטובר?

"אני לא נביא, אני לא יודע. תראה, הצבא עדיין עומד מאחוריו כמגן ברזל. השאלה היא אם ינסו ללכת לפנות את ההמונים בכוח. התשובה לא מעט תלויה גם בהאם הוא יחליט לקום או להישאר. דבר אחד ברור, מבחינתנו זה הפסד נטו. זה הפסד ענקי".

- אבל אולי נפתח פתח לעידן חדש, אולי אנחנו רואים שחורות.

"אנחנו לומדים גם היסטוריה. אנחנו זוכרים את הליריקה שהכניס קרטר באיראן, כאשר בא והציע לה לשווא להרים ידיים ולאפשר לחומיני להיכנס. וגם מה שקרה בעזה, כאשר האמריקאים נכנסו, פיקחו על הבחירות הדמוקרטיות בעזה. אם תהיינה בחירות במצרים כפי שרוצים האמריקנים, אני אתפלא אם 'האחים המוסלמים' לא יזכו ברוב. אם לא רוב, הם ישלטו בחצי מכיסאות הפרלמנט. ולזה יש השלכות, זה מזרח תיכון חדש, רדיקלי, איסלמי וקיצוני".

- יש לך מאות שעות של מובארק. איך להערכתך הוא תופס את הכתף הקרה שנתנו לו האמריקאים. את ההתעלמות של אובמה, את הדברים הקשים שהוא הטיח בו היום בלילה? בעצם אובמה אומר לו בצורה הכי מפורשת שיש, קח את הדברים שלך ותסתלק מפה.

"הוא לוקח את זה קשה מאוד. הוא לוקח את זה קשה כי תראה, יש פה דבר אבסורדי. שים לב, האשימו אותו היו שהוא עושה דברם של האמריקנים ושל הציונים. כלומר, מצד אחד מאשימים אותו שהוא משת"פ של האמריקנים ועושה דברם ומהצד שני, אובמה עומד שם ומגרש אותו.

"אני חושב שהאמריקאים עדיין לא מבינים את האסון שאליו הם דחפו את המזרח תיכון. עדיין מוקדם לשפוט, אבל זו איננה השגיאה הראשונה שלהם. לצערי הרב, הם אביי אבותם של הקפאת הבנייה בשטחים, דבר שלא היה בשום ממשל אמריקני, שום ממשלה אמריקנית לא עמדה נגד הדבר הזה. והנה, זה בא. מבחינתנו, המסקנות הן שצריך להיות תהליך מדיני מהיר לפני שהגביר שיושב בוושינגטון יכפה עלינו פתרון".