פרידמן ב"ניו יורק טיימס": "נתניהו יהיה מובארק של תהליך השלום; סופה אדירה באה, ישראל זוזי הצידה"

תום פרידמן, בעל הטור המשפיע ביותר ב"ניו-יורק טיימס" תוקף בחריפות את ישראל: "אם הישראלים יוסיפו לומר לעצמם שהתסיסה במצרים מוכיחה שאי אפשר לעשות שלום עם הפלסטינים, ישראל תהיה מדינת אפרטהייד" ■ "הפלסטינים הרחיקו לכת בוויתורים למען השלום"

במאמר נוקב כותב היום (ה') תומס פרידמן, בעל הטור המשפיע ב"ניו יורק טיימס", כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עלול להיהפך לעוד מובארק אם הוא יוסיף לסרב להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים.

"לנתניהו נשקפת סכנה שהוא ייהפך המובארק של תהליך השלום", כותב פרידמן בסגנון בוטה, שחורג אפילו מההתבטאויות הישירות שמאפיינות את מאמריו. "לישראל מעולם לא היתה עמדת השפעה חזקה כל כך על הפלסטינים כפי שיש לה היום ומעולם לא היו לה שותפים פלסטיניים אחראים יותר. אבל נתניהו מצא כל תירוץ שבעולם כדי לא להניח תכנית שלום על השולחן. האמריקנים יודעים זאת. והודות לתרגיל הזדוני של 'אל ג'זירה', שזה עתה חשפה... את כל הוויתורים הפלסטיניים (לישראל), כדי להביך את ההנהגה הפלסטינית, ברור עתה לכל עד כמה הרחיקו הפלסטינים לכת".

בעל הטור מציין, כי אינו יודע אם להנהגה הפלסטינית יש תעוזה מספקת כדי לסגור עסקה עם ישראל, "אך אני יודע דבר אחד: לישראל יש אינטרס מכריע לעשות מאמץ מיוחד כדי להעמיד את ההנהגה הפלסטינית במבחן".

פרידמן מצטט אלוף (מיל.) בצה"ל שאמר לו, בעקבות המאורעות במצרים: "כל דבר שעליו חשבנו ב-30 השנים שחלפו שוב אינו רלוונטי". הוא אף מביא את הציטוט הבא מפי מארק הלר, עמית בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי באונירסיטת ת"א: "כל דבר שעיגן אי פעם את עולמנו, נעקר עתה... וזה קורה בדיוק ברגע שבו גירעון האזור מרחף באוויר".

"זו תקופה מסוכנת לישראל והדאגה בישראל מובנת", אומר בעל הטור. "אך אני חושש שישראל תחריף את הסכנה שנשקפת לה אם היא תיכנע לטיעון ששומעים היום מפי בכירים ישראליים: שהמאורעות במצרים מוכיחים שישראל אינה יכולה לעשות שלום בר-קיימא עם הפלסטינים. זה טיעון שגוי ומסוכן".

"מדינת אפרטהייד"

פרידמן טוען, שחוסני מובארק המיט על עצמו את כל מה שמתרחש במצרים. במשך 20 שנה היתה לו הזדמנות ליצוק רפורמות לכלכלה הלאומית ולבנות מרכז פוליטי מתון ולגיטימי שימלא את החלל בין שלטונו העריץ לבין האחים המוסלמיים. "אך מובארק העדיף להשאיר במכוון את הוואקום הפוליטי בינו לבין האיסלמיסטים כדי שיוכל להכריז קבל עם ועולם: 'זה או אני או הם'. עכשיו הוא מנסה להתקין רפורמות בבהילות, כשהוא נטול עמדת כוח. מאוחר מדי".

הוא כותב, כי יהיה אשר יהיה במצרים ובירדן, שתי המדינות הערביות היחידות שחתמו על חוזי שלום עם ישראל, אך דבר אחד כבר ברור: החילונים המתונים, שעד עתה נהנו ממונופול על העוצמה הפוליטית, יימצאו עצמם חלשים יותר, ואילו האחים המוסלמים, שהיו נתונים ברסן, ייתחזקו.

"אין כמעט ספק שלממשלה הבאה במצרים לא תהיה סבלנות, או מרווח פוליטי, לתמרן מול ישראל כפי שעשה מובארק", אומר פרידמן במאמר, שנכתב ברמאללה. "הוא הדין בממשלה החדשה בירדן. שלא תהיה לכם טעות: לסכסוך הישראלי-פלסטיני אין כל קשר להצתת ההפגנות במצרים ובירדן, אבל למאורעות בשתי המדינות תהיה השפעה על היחסים בין ישראל לפלסטינים".

אם ישראל לא תעשה מאמץ מכוון לסגור עסקה עם הפלסטינים, הממשלה הבאה במצרים "תרחיק עצמה מישראל, מפני שלא יהיה לה האינטרס לקיים יחסים קרובים עם ישראל כפי שהיה למובארק", אמר לפרידמן חאליל שיקאקי, עורך הסקרים הפלסטיני. "אם ישראל תוסיף להיות פרנואידית ומשיחית ותאבת בצע, היא תאבד את כל ידידיה הערביים".

"בניסוח בוטה: אם הישראלים יוסיפו לומר לעצמם שהתסיסה במצרים מוכיחה מדוע ישראל אינה יכולה לעשות שלום עם הרשות הפלסטינית, הם יהפכו את עצמם למדינת אפרטהייד", כותב פרידמן. "הדיבורים שלהם יובילו אותם לספח לנצח את הגדה המערבית ובכך לטמון את הזרעים לרוב ערבי שיהיה נתון לשלטון של מיעוט יהודי, מהים התיכון ועד נהר הירדן".

הוא מוסיף: "התהפוכות במצרים מלמדות אותנו באיזו מידה מוקפת ישראל באוכלוסיה אדירת ממדים של ערבים ומוסלמים צעירים, שחיו מחוץ להיסטוריה, כשהם מבודדים מהמגמות הגלובליות הגדולות ע"י נפט ושליטים אוטוקרטיים. אבל זה נגמר".

"סופה אדירה באופק"

"היום הלגיטימיות שלך נמדדת במידת היכולת שלך לבצע", אמר לבעל הטור סאלאם פיאד, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית. "חלפו הימים שבהם יכולת לומר, 'נהלו אתי מו"מ, מפני שהאחרים גרועים יותר'".

"כתבתי בעבר שהתייאשתי מממשלת נתניהו וקראתי לארה"ב פשוט לקום וללכת משולחן הדיונים", כותב פרידמן. "אבל זה היה בעידן שלפני מצרים. כיום אני מאמין שהנשיא אובמה צריך להניח תכנית שלום משלו על השולחן, לגשר על פערי העמדות בין הישראלים לפלסטינים ולדרוש מהם לנהל מו"מ ללא כל תנאי מוקדם".

"חיוני לעתידה של ישראל שהיא תשחרר את עצמה מהסיפור הערבי במידה רבה ככל האפשר, בתקופה שבה היא משמשת מטרה לקמפיין גלובלי לשלול ממנה לגיטימציה", אומר בעל הטור. "סופה אדירה מסתמנת באופק, ישראל. זוזי הצידה".