תכירו: מי רוצה להיות התשובה הישראלית ל-Y קומבינטור?

יניב פלדמן ומורן בר רוצים להתאים את תוכניות המימון והתמיכה האמריקניות בסטארט-אפים לישראל התוכנית: להשקיע בחברות צעירות תמורת 10% מהמניות והצמדת מנטור למייסדים

מודל מימון חדש למיזמי טכנולוגיה מגיע לישראל: בלוג הטכנולוגיה הישראלי NewsGeek השיק תוכנית מימון למיזמים בשלבים המוקדמים ביותר.

התוכנית החדשה נקראת Venturegeeks, וינהלו אותה יניב פלדמן, יזם ועורך האתר, ומורן בר, המנכ"לית. ההערכות הן כי התוכנית גייסה התחייבות למימון של עד חמישה מיליון דולר מקרן אמריקנית שאינה רוצה להיחשף, וגייסה את ההון הנחוץ לתכנית הזו בנוסף להון שייעד להשקעות המשך בחברות.

המודל מבוסס על תוכניות דומות בארה"ב, כשהבולטת בהן היא YCombinator, שהקים פול גרהאם, היזם של אפליקציית Viaweb, לפני שנתיים.

ונצ'רגיקס מגדירה את עצמה כמאיץ חברות, חברת השקעות המחפשת מיזמי אינטרנט ו-IT בשלבים המוקדמים.

בר ופלדמן אומרים בראיון ל"גלובס" כי זיהו חסך במציאת מימון למיזמים בראשית דרכם, ולכן החליטו להתאים את מודל ההשקעה האמריקני למיזמים וליזמים הישראלים. ההשקעות ייעשו בתחומי האינטרנט, הניו-מדיה, ה-IT והמובייל, והסכומים ינועו בין 5,000 ל-20 אלף דולר לכל חברה. התוכנית תציע ליזמים משרד וסיוע באדמיניסטרציה במגוון האספקטים הכרוכים ביישום רעיון, ובתחומים המשפטיים וראיית חשבון. בנוסף, התוכנית תצמיד מנטור מהתעשייה לכל מיזם.

100 אלף ד' עד ההשקה

פלדמן מציין, כי "חשוב לנו שהיזמים יראו בנו שותפים. אנחנו לא רוצים להקשות על יישום הרעיון, אלא להיות חלק ממנו ולתרום להתפתחותו".

בין המנטורים נמצאים אדן שוחט, שותף בקרן ההון סיכון ג'נסיס; תומר דביר מנכ"ל חברת סולוטו; ליעד אגמון, יזם סדרתי; צחי וייספלד, דירקטור פיתוח עסקי במיקרוסופט; ואיילת נוף שעוסקת בתחום שיווק אסטרטגי.

נוכח הירידה הדרסטית בהוצאות הפיתוח בשנים האחרונות, רעיונות בתחומים טכנולוגיים שונים יכולים לצאת לפועל במהירות ובעלות נמוכה. פעמים רבות 100 אלף דולר בלבד יכולים להספיק להשקת מיזם אינטרנטי במקום שבו היו דרושים בעבר 5 מיליון דולר. תמורת ההשקעה הקרן לוקחת 10% אחזקות במיזם במניות רגילות.

אתם מבקשים נתח נאה תמורת סכום די זעום.

פלדמן כתב בבלוג שלו: "בשלב שבו מגיעים אלינו הסטארט-אפים, סכום של 10-20 אלף דולר שווה הרבה יותר מזה. כשיזם מבקש ממשקיע סכום של חצי מיליון דולר, אפילו תמורת 50%, בשלב שבו כל מה שיש לו ביד זה רעיון או תוכנית עסקית, הוא מנסה למכור למשקיע את העובדה שהרעיון שלו בלבד שווה חצי מיליון דולר. רק כדי להבהיר את הנקודה, אין דבר כזה רעיון ששווה כשלעצמו חצי מיליון דולר".

בארה"ב תוכניות מימון מסוג זה הפכו פופולריות בקהילת היזמים. אחרי YCombinator, צצה גם Techstars והשבוע גם חברת ההשקעות הרוסית DST הכריזה על תוכנית דומה בשיתוף המשקיע האמריקני רון קונווי, להשקעה אוטומטית בחברות שיצאו מהתוכנית של Y קומבינטור.

פלדמן מדגיש כי המודל הישראלי מעט שונה מהמודלים המוכרים בארה"ב: "אנחנו לא רק נותנים ליזמים כסף, אלא גם משרד ומנטור מלווה. אנחנו מסייעים בתהליך כולו וגם מספקים גישה למשקיעים, שיוכלו להשקיע בהם בשלבים המאוחרים. אנחנו מבקשים לגשר על פער שקיים בעולם הפרה-סיד".

מי זקוק לתוכנית הזאת?

בר: "יש הרבה יזמים בארץ שלא יודעים איך לגשת למשקיעים, וגם אין להם חברים או קרובים שיכולים להשקיע. לקרנות ההון סיכון לא משתלם להשקיע בחברות האלה".

למה בחרתם במודל הזה ולא במודל החממה?

פלדמן: "אנחנו מציעים תוכנית שנמשכת שלושה חודשים שתפקידה להביא את הרעיון לשלב הבא, לשלב שבו אפשר לגייס הון מקרן או אנג'ל. אנחנו לא קשורים בשום צורה בכספי המדען. היזמים אמורים לעבוד באופן אינטנסיבי למשך תקופה יחסית קצרה עם ליווי צמוד, ולהמשיך משם".

לדברי בר, המשקיעה בתוכנית "בחרה להשקיע במיזמים בישראל. היא זיהתה את היתרונות שיש למודל שאנחנו מציעים, לידע ולקשרים שיש לנו בעקבות העבודה בבלוג, וחשבה שזאת נקודת מוצא טובה להגיע אל היזמים".