מצרים: הזרים בורחים - הלירה נופלת לשפל של 6 שנים

(עדכון) - הבנקים במצרים שבו לפעילות סדירה ותורים ארוכים משתרכים בבנקים, בעוד אנשים ממהרים למשוך מזומנים ■ הבנק המרכזי הזרים כמעט 900 מיליון דולר לבנקים

משא ומתן בין חברי תנועת "האחים המוסלמים", האופוזיציה הגדולה ביותר של נשיא מצרים חוסני מובארק, לבין הממשלה המצרית, החל הבוקר (א') לאחר שאתמול הודיעו חברי התנועה כי הם מסכימים לפתוח בשיחות. במסגרת המשא ומתן צפויים הצדדים לדון באופן שבו יפרוש מובארק מכיסאו ובהליכים למינוי מחליף בבחירות דמוקרטיות.

עוד צפויה האופוזיציה לדרוש כי יתאפשר לאזרחים להפגין במקומות ציבוריים מבלי שיוטל עליהם עוצר ומבלי שיינקטו כלפיהם אמצעים אלימים.

במקביל, נערכים כוחות הביטחון במדינה בפרישה נרחבת סמוך לאזור סואץ, זאת מחשש לביצוע פיגועים מצד חמאס והחיזבאללה. בשנים האחרונות העלו המצרים מספר פעמים את הכוננות ברחבי המדינה מחשש לפיגועי טרור מצד שני הארגונים, הנמצאים בסכסוך עם השלטון המצרי.

דובר "האחים המוסלמים" אמר אתמול כי למרות נכונות האופוזיציה לפתוח בשיחות עם הממשלה, במקרה שיעלה המשא ומתן על שרטון - תפרוש ממנו התנועה באופן מידי ותסלים את מאבקה. בימים האחרונים נפגשו סגנו של מובארק עומר סולימאן עם נציגי אופוזיציה נוספים ודן עמם בהעברת השלטון.

הבנקים נפתחו, משיכות הכספים החלו

מצרים עשתה היום צעד ראשון בדרך לשוב לשגרת חיים רגילה: מקומות העבודה והמשרדים מתנהלים כסדרם וגם הבנקים חזרו לפעילות סדירה. הבנק המרכזי של מצרים הזרים למערכת הפיננסים 854 מיליון דולר על רקע גל מאסיבי של משיכות פיקדונות מהבנקים. כמו כן, משיכות על ידי תושבי חוץ הוגבלו ל-10,000 דולר ביום בלבד. הבורסה במצרים צפויה לחזור לפעילות מחר.

בינתיים, בסוכנויות הידיעות הזרות מדווחים על תורים ארוכים המשתרכים מחוץ לבנקים, בעוד אנשים ממהרים למשוך מזומנים וחוששים להחזיק את הכספים בבנקים. במקביל, הזרים ממהרים למכור את הלירה המצרית, לרכוש דולרים ולצאת ממצרים, מה שמפיל את הלירה המצרית לרמה של 5.92 לירות לדולר - שפל שלא נראה מאז ינואר 2005.

אמש, אחרי שבועיים של מהומות קשות ברחובות מצרים, ודרישה שהנשיא חוסני מובארק יפנה את כסאו לאחר 30 שנות שלטון, נראה שהמהומות נרגעו מעט.

ברשת CNN דווח אמש כי בכירים במפלגת השלטון של מצרים, בהם גם בנו של הנשיא, גמאל, התפטרו מתפקידיהם במפלגה. תחילה דווח כי גם הנשיא עצמו התפטר מהמפלגה, אך מאוחר יותר הובהר כי הדיווח שגוי. עם זאת, בכיכר א-תחריר שבקהיר, שהפכה לסמל המהפכה, נמצאים עדיין כמה אלפים מפעילי האופוזיציה למובארק, שאומרים כי הם מוכנים למות ובלבד שהנשיא יעזוב, אך כרגע נראה שלא צפויות התנגשויות עם כוחות הביטחון, וגם בערים אחרות במדינה המהומות נרגעו.