לקנות דירה בארה"ב? "90% מחליטים שזה לא בשבילם"

שמעון שקורי, נשיא חברת אריאל, על התעניינות הישראלים בהשקעות נדל"ן בארה"ב: "יש כאלה שרק באים לבלבל הרבה במוח. אבל אלה שכן נכנסים לשוק, עושים השקעות נכונות"

"המשקיעים הישראלים בנדל"ן בניו יורק בדרך כלל חכמים וחשדנים; רואים אותם, מרגישים אותם, ומרגישים את הכסף שלהם בשוק", אומר שמעון שקורי, נשיא חברת אריאל (Ariel Property Advisors) האמריקנית, הממוקמת במנהטן. "אבל צריך לזכור שאחרי מחקר של השוק, 90% מהישראלים מחליטים שזה לא בשבילם. ממה שראיתי, יש כאלה שרק באים לבלבל הרבה במוח. אבל אלה שכן נכנסים לשוק, עושים השקעות נכונות".

שקורי, 39, הוא ישראלי שהחל את דרכו המקצועית בארה"ב בשנת 1999 בלימודי MBA בבית הספר היוקרתי לעסקים וורטון (Wharton) שבאוניברסיטת פנסילבניה. בתחילת 2011, עזב את חברת "מאסי נאקאל" (Massey Knakal), הגדולה שבחברות הנדל"ן בניו יורק המתמחות במכירת בניינים שלמים (למגורים/השכרה, מסחר, משרדים, תעשיה ושימושים מעורבים), אחרי כתשע שנים, מתוכם שבע כשותף. יחד עם כמה סוכנים ממאסי נאקאל, הוא הקים את חברת אריאל שמתמחה במכירת בניינים שלמים בצפון מנהטן (צפונית לרחוב 96), בהארלם ובברונקס.

לשקורי יש תכניות גרנדיוזיות לשנים הקרובות. להערכתו, "תשיג החברה תוך מספר חודשים שליטה מוחלטת בשוק בנייני הדירות בצפון מנהטן", אבל היעד האמיתי הוא "לכבוש את שוק בנייני הדירות בניו יורק כולה תוך חמש שנים".

- אתה לא קופץ מעל לפופיק? לא מעט ישראלים - דוגמת יאיר לוי שכונה "מלך הדירות של ניו יורק" - עלו לגדולה בניו יורק ונפלו.

"יאיר לוי קם ונפל, והוא יקום עוד פעם. אם אתה רוצה לעבוד בניו יורק, אתה צריך דבר ראשון למצוא לך חברה בינונית או קטנה שתוכל לתת לך את המשאבים. נכון, אין משכורות בתיווך, אבל אם הדרך שלך מאד ברורה, אז יש חצי שנה או שנה קשות, אבל אחר כך אפשר להרוויח".

כמי שהחל את דרכו במנהטן בבנק השקעות, ומצא את עצמו ללא עבודה בתחומו בשנתיים שאחרי 9/11 - "אירוע שטרף את הקלפים" - החל שקורי למכור למשקיעים את הארלם, שהחלה לעבור שינוי חיובי כבר בשנות ה-90. "במקום לקנות דירה במנהטן ב-600 אלף דולר, היו כאלה שהיו מוכנים להשקיע את הכסף בבניין שלם, לא גדול, שעלה 800 אלף דולר כולל שיפוץ. כך השיג המשקיע גם נכס וגם כמה דירות להשכיר".

לדברי שקורי, היותו ישראלי אף פעם לא פעלה לרעתו. "השם שלי אמנם שונה, אבל בסופו של דבר אנשים צריכים לשנן אותו כדי לזכור אותו. לקליינטים הישראלים שמחפשים נדל"ן וליהודים מקומיים קל להתחבר אלי".

- איזה סוג השקעות אוהבים ישראלים?

"ישראלים אוהבים הכנסה. הם רוצים לראות החזר קבוע, תשואה של 7%. דרומה לרח' 96 התשואה נמוכה יותר, ולכן יש מי שמוכן להשקיע בברוקלין, ברונקס והארלם. יש ישראלים אגרסיביים יותר, יזמיים, שמוכנים להשקיע בבניינים שזקוקים להשבחה, או בבניינים עם שוכרים שלא משלמים מספיק".

- רואים דמיון בין התנהגות המשקיעים בת"א ובניו יורק?

"גם תל אביב וגם ניו יורק הן ערים מבוקשות שיש בהן מלאי דירות מוגבל. אני מאמין שמשקיעי הנדל"ן בת"א וגם בניו יורק מעוניינים יותר בהשקעות בטוחות ובהשבחת הנכס לטווח ארוך מאשר בתשואות גבוהות בהווה. מה שקרה בשנתיים שחלפו הוא שבזמן שערך הנכסים בנ"י ירד, ערך הנכסים בתל אביב עלה, ולאחרונה התחזק השקל לעומת הדולר, כך שההזדמנות האדירה הזו מרכזת עניין מצד משקיעים ישראלים בניו יורק".