סגן הנגיד ההודי: האירועים במזה"ת ישפיעו על מחיר הנפט

סוביר גוקארן מסביר כי הודו נערכת להשפעה של התייקרות הנפט ■ "תהיה לכך השפעה על החשיבה שלנו ועל פעולותינו במבט לעתיד"

למשבר הפוליטי במצרים יש השלכה על מחירי הנפט והוא ישפיע על פעולות הבנק המרכזי ההודי, אומר סגן הנגיד ההודי, סוביר גוקארן.

"מערכת שלמה של אירועים התרחשה במזרח התיכון, והיא מתחילה להשפיע על מחירי הנפט. זה משהו שלא חזינו כאשר פרסמנו את ההודעה האחרונה על מדיניותנו ב-25 בינואר", אמר גוקארן, שביקר אתמול במדינת גואה במערב הודו. "תהיה לכך השפעה על החשיבה שלנו ועל פעולותינו במבט לעתיד".

הכלכלה השלישית בגודלה באסיה אחרי סין ויפן, שמייבאת כשלושה רבעים מצורכי האנרגיה שלה, נערכת להשפעה הכלכלית של התייקרות הנפט. ביום ו' שעבר אמר שר הנפט של ונצואלה, רפאל רמירז, שמחירי הנפט עלולים להכפיל את עצמם ויותר אם תעלת סואץ תיסגר כתוצאה מהאירועים במצרים.

"אי הוודאות במזרח התיכון מסכנת את הנפט, ומחירים גבוהים יותר עלולים להוביל לאינפלציה", אמר ג'וזף שטיגליץ, הכלכלן זוכה פרס נובל, בניו דלהי שלשום. לדבריו, "בטווח הקצר, ההבראה הכלכלית העולמית תהיה קשה יותר".

הבראה מרוסנת

כלכלות אסיה, בהן סין והודו, הובילו בשנה שעברה את ההבראה העולמית, שעוצמתה מרוסנת מאוד בגלל משבר החובות הריבוניים באירופה והקיפאון בשוק העבודה האמריקני, שבו האבטלה נשארה ברמה שגבוהה מ-9% מאז מאי 2009.

האג"ח הממשלתית ההודית ל-11 שנה ירדה היום זה היום השלישי. התשואה של האג"ח לפדיון ב-2022 עלתה ב-0.02% ל-8.26% בשעת בוקר במומביי. מדד המניות בבורסה המקומית עלה ב-0.3% והרופי התחזק קלות ל-45.56 לדולר.

הבנק המרכזי ההודי העלה בחודש שעבר את הריבית העיקרית שלו בפעם השביעית בשנה האחרונה, ברבע אחוז ל-6.5%, כדי לרסן את עליות המחירים במשק.

חשש מסגירת תעלת סואץ

הפגנות ענק בתביעה לסיום שלטונו בן 30 השנה של חוסני מובארק במצרים שפרצו החל ב-25 בינואר בקהיר ובערים הגדולות, גרמו עד כה למותם של עד 300 איש, לפי נתוני האו"ם. החשש שהמהומות יגרמו לסגירת תעלת סואץ שיגרו את מחירי הנפט הגולמי מהים הצפוני הבריטי אל מעל 100 דולר לחבית בשבוע שעבר, לראשונה מאז אוקטובר 2008.

אתמול (א') נסחר נפט ברנט למסירה במארס ב-100.2 דולר לחבית בבורסת ICE בלונדון. המחירים עלו ב-44% ב-12 החודשים האחרונים. כ-2.5% מתפוקת הנפט העולמית נעה דרך תעלת סואץ וצינור הנפט/גז בין סואץ לים התיכון, לפי גולדמן זאקס.