"שנת 2011 תהיה שנה של צמיחה והרחבת העסקים של טבע באירופה", הבטיח היום (ג') שלמה ינאי, מנכ"ל טבע , במסיבת עיתונאים שקיימה החברה בת"א במעמד פרסום הדוחות הכספיים שלה לרבעון הרביעי של 2010 ולשנה כולה. טבע פרסמה דוחות כספיים שפספסו את תחזיות האנליסטים (הרחבה בהמשך) ולא פרסמה תחזיות לשנת 2011, אלא תעשה זאת בשיחת ועידה עם אנליסטים בצהריים.
"לאחר הרכישה של רציופארם הגענו למקום הראשון בנתחי שוק במדינות העיקריות באירופה", הוסיף ינאי. "זו נקודה חשובה מבחינה עסקית; מובילות שוק מאפשרת להגדיל את הפעילות ולבסס אותה. נצליח לממש את החזון שלנו באירופה ולהשתמש בזה כמנוע צמיחה בשנים הבאות".
ינאי החל כבר לדבר על הרכישה הגדולה הבאה של טבע ואמר כי כעת, משסיימה החברה "לעכל" את רציופארם (אותה רכשה ב-5 מיליארד דולר), היא מוכנה לבצע רכישה בסדר גודל דומה. "מבחינת רכישות, אחד ממנועי הצמיחה האפשריים שלנו (כשליש מהצמיחה), כבר השלמנו את החלק המסחרי של האינטגרציה מפעילות רציופארם, וזה נותן לנו את הביטחון לבצע מהלכים דומים בעתיד", אמר ינאי.
ינאי התייחס גם לחששות המשקיעים מפני תחרות גנרית לקופקסון ואמר כי אין ממה לחשוש: "גם עם קשיים רגולטוריים, המוצר רווחי וגדול, אך הוא לא יהיה לנצח - כמו כל מוצר הוא יגיע לפרקו, אך עדיין יהיה איתנו עוד הרבה שנים וחלק מהחששות של המשקיעים בהקשר הזה התבדו בהתחשב בתוצאות".
בהמשך הוסיף ינאי: "הנתח של הקופקסון במרשמים החדשים בהם התרופה מומלצת גדול יותר מאשר במרשמים הישנים - המעיד גם כן על חוזק המוצר. הקופקסון צומח יותר מהר מאשר השוק. אמנם העלינו את המחירים אבל זה היה רק בארה"ב. בשאר שוקי הפעילות שלנו יש רק הורדות מחירים. חשוב לציין, טבע אינה PRICE LEADER, היא לא קובעת את המחירים בשוק ולא מנסה להשפיע עליהם. אנחנו לא היקרים בשוק אלא אנחנו עוקבים אחרי המחירים".
בהתייחסו ל"פספוס" תחזיות האנליסטים בדוחות טבע אמר ינאי כי החברה עמדה ביעדים שהציבה לעצמה: "באשר לתוכנית האסטרטגית שהצגנו בינואר 2010 - התוצאות שלנו מעל קו המתווה. השנה הזו נוצלה וביצענו פעולות שיהיו קרש קפיצה להגיע ליעד הזה (31 מיליארד דולר בהכנסות עד 2015 - י.נ). "אנחנו נמשיך לפעול ולעשות יותר, אנחנו לא נחים על זרי הדפנה - אבל חד וחלק - אחרי השנה האחרונה אנחנו בדרך הנכונה בדרך ליעד הזה וניקח את טב למקום שהיא ראויה לו".
סמנכ"ל הכספים של טבע, אייל דשא, התייחס בתחילת דבריו לאותם יעדים אסטרטגיים של טבע ב-4 השנים הקרובות: "טבע תהיה עם מכירות של מעל 30 מיליארד דולר ורווח של 7 מיליארד דולר עד 2015", אמר, וחיזק את דברי המנכ"ל ינאי.
לשאלת "גלובס" באשר לדשדוש מניית טבע על רקע חששות המשקיעים מהתלות בקופקסון, ינאי בחר שלא להתייחס להתנהגות השוק וזאת לדבריו כי זה מורכב מדי והוא מעדיף לדבר על הדברים שבשליטת החברה. לדבריו, "החשש של המשקיעים היה מתחרות גנרית לקוספקסון מפני תרופות אחרות בשוק שיקבלו אישורי FDA, וכל הפעולות בחודשים האחרונים של מנהל התרופות והמזון בארה"ב הביאו אותנו להערכה שהקופקסון בטוח ואין בסיס לחששות. זו אמנם לא תעודת ביטוח, אבל ההערכה היא חזקה".
דוחות מאכזבים
טבע, חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, פספסה כאמור את תחזיות האנליסטים הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. למעשה, מכירות חזקות של הקופקסון הן הגורם העיקרי שהניב לטבע רווחי עתק, כשמנגד סבלה החברה מהתחזקות הדולר בעולם וגם ממכירות מאכזבות של תרופות גנריות בארה"ב.
בשורה העליונה דיווחה טבע, המנוהלת על ידי שלמה ינאי, על עלייה של 16% בהכנסות לרמה של 4.4 מיליארד דולר ברבעון הרביעי ובשורה התחתונה על רווח non-GAAP של 1.1 מיליארד דולר, 1.25 דולר למניה, גידול של 35% ו-33% בהתאמה. בשנת 2010 כולה רשמה החברה גידול של 16% בהכנסות לרמה של 16.1 מיליארד דולר ועלייה של 36% ברווח לרמה של 4.1 מיליארד דולר, 4.54 דולר למניה.
האנליסטים המסקרים את החברה ציפו להכנסות של 16.34 מיליארד דולר ב-2010 ולרווח נקי של 4.57 דולרים למניה, שהם 4.21 מיליארד דולר. התחזית הרבעונית עמדה על הכנסות של כ-4.6 מיליארד דולר ורווח של 1.28 דולר למניה. לשנת 2011 תחזית האנליסטים היא הכנסות של 18.96 מיליארד דולר ורווח של 5.3 דולרים למניה, כלומר 4.88 מיליארד דולר.
הרווח הרבעוני על בסיס GAAP עמד על 771 מיליון דולר, 85 סנט למניה, זינוק של יותר מ-100% לעומת רווח של 379 מיליון דולר, 42 סנט למניה, ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי non-GAAP הסתכם בכ-1.3 מיליארד דולר, גידול של 23% לעומת הרבעון המקביל ב-2009.
עלייה של 26% במכירות הקופקסון
מכירות תרופת הדגל של טבע, הקופקסון, הסתכמו ברבעון בכ-938 מיליון דולר ברבעון, עלייה של 26% לעומת הרבעון המקביל. הרווח השנתי של בסיס GAAP עמד 3.3 מיליארד דולר, 3.67 דולר למניה, גידול של 67% ו-65% בהתאמה לעומת 2009. הרווח התפעולי non-GAAP הסתכם ב-2010 בכ-4.9 מיליארד דולר, עלייה של 28% לעומת 2009.
תזרימי המזומנים של טבע ממשיכים להיות מרשימים והסתכמו בכ-4.1 מיליארד דולר בשנה שעברה, שיא חדש לעומת 3.4 מיליארד דולר ב-2009. בהנהלת טבע מציינים כי שינויים בשערי החליפין השפיעו לשלילה על ההכנסות בהיקף של כ-140 מיליון דולר ברבעון הרביעי ופגעו ברווח התפעולי בכ-51 מיליון דולר. הפגיעה נבעה בעיקר מהתחזקות הדולר מול מטבעות אירופאים מרכזיים. ב-2010 הסתכמה הפגיעה בהכנסות בכ-216 מיליון דולר.
הרווח הנקי והרווח הנקי למניה לפי Non-GAAP ברבעון אינם כוללים עלויות רכישה והוצאות רה-ארגון ואחרות בסך 229 מיליון דולר, הפחתת נכסים בלתי מוחשיים שנרכשו בסך 123 מיליון דולר, מחיקת נכסים של כ-94 מיליון דולר, שערוך מלאי בסך 53 מיליון דולר, הסכמי פשרה לסיום הליכים משפטיים בסך 9 מיליון דולר, רכישת מחקר ופיתוח בתהליך בהיקף של כ-9 מיליון דולר ורווחים ממכירת הטבות מס קשורות בסך 140 מיליון דולר.
שלמה ינאי, מנכ"ל טבע, ציין כי "שנת 2010 הייתה שנה נהדרת עבורינו, שנה שבה השגנו צמיחה חזקה בכל איזורי הפעילות שלנו והגברנו את הנוכחות וההובלה שלנו בעולם. טבע הפכה בשנה שעברה לחברה הגנרית המובילה באירופה והגדילה את הנוכחות שלה בשווקים חשובים אחרים, בעיקר שווקים מתפתחים. התוצאות והפעילות שעשינו בשנה שעברה הכינו את הקרקע להמשיך בצמיחה הרווחית גם ב-2011, ומציבים אותנו בעמדה טובה להשגת המטרות האסטרטגיות ארוכות הטווח שלנו".
כעת ממתינים המשקיעים בדריכות לשיחת הוועידה עם הנהלת החברה, כשעה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט (15:30 שעון ישראל).
ירידה של 5% במכירות מוצרים גנריים בארה"ב
המכירות בצפון אמריקה ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-2.49 מיליארד דולר, גידול של 7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והיוו 56% מסך המכירות. מכירות של מוצרים גנריים בארה"ב הסתכמו בכ-1.29 מיליארד דולר ברבעון, ירידה של 5% בהשוואה לרבעון המקביל.
בשנת 2010 כולה, המכירות בצפון אמריקה הגיעו לכ-10 מיליארד דולר, גידול של 16% בהשוואה ל-2009. בשנה כולה, המכירות בצפון אמריקה הושפעו לטובה ממכירות חזקות של מוצרים גנריים לצד מכירות עלייה במכירות של קופקסון . מכירות של מוצרים גנריים בארה"ב הסתכמו בכ-5.81 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה ל-2009.
המכירות באירופה הסתכמו בכ-1.32 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, והיוו 30% מסך המכירות, גידול של 43% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. המכירות באירופה נהנו בעיקר מאיחוד התוצאות עם רציופארם. במונחי המטבעות המקומיים, המכירות באירופה ברבעון הרביעי צמחו ב-54% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הגידול במכירות הרבעוניות נבע ממכירות גנריות חזקות בגרמניה, בספרד, באנגליה ובאיטליה, וכן ממכירות מוגברות של קופקסון.
בשנת 2010 כולה, המכירות באירופה הגיעו לכ-3.95 מיליארד דולר, גידול של 21% ביחס ל-2009 אשר נבע בעיקר מאיחוד התוצאות עם רציופארם. במונחי המטבעות המקומיים המכירות באירופה גדלו בכ-26%.
במהלך 2010, קיבלה טבע 1,846 אישורים גנריים באירופה, המתייחסים ל-196 מולקולות ב-400 פורמולציות שונות, לרבות 8 אישורים של הנציבות האירופית התקפים בכל מדינות האיחוד האירופי. נכון לסוף 2010 היו לטבע 3,568 בקשות לשיווק הממתינות לאישור סופי ב-30 מדינות באירופה, המתייחסות ל-290 מולקולות ב-586 פורמולציות שונות.
נכון ל-5 בפברואר 2011 היו לטבע 206 בקשות הממתינות לאישור סופי של רשות המזון והתרופות האמריקני (FDA), כולל 44 אישורים מותנים. סך המכירות השנתיות בארה"ב של המוצרים המקוריים אליהם מתייחסות הבקשות האמורות הינו מעל ל-121 מיליארד דולר. מתוכן, 134 היו בקשות בהליך המאפשר בלעדיות ל-6 חודשים בשיווק המוצר. הנהלת טבע מאמינה כי הינה הראשונה להגיש בקשה לאישור עבור 80 מוצרים מתוך בקשות אלה, המשקפים מכירות שנתיות, במונחי מכירות של המוצרים המקוריים בארה"ב, של למעלה מ-55 מיליארד דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.