רשות ני"ע: בנקים ידווחו על ייעוץ השקעות כדי למנוע הטיות

תחייב את הבנקים למסור מדי חודש דיווחים מפורטים על הפעילות הכוללת ■ יעבירו דיווח ספציפי על כל אחד מהיועצים ■ "המהלך יאפשר איתור דפוסים המעלים חשש להטיות בתהליך הייעוץ"

ברשות ניירות ערך ממשיכים להדק את הפיקוח על הגופים הפיננסיים בישראל: לאחר פירסום הנחיות חדשות ואחידות לסקטור הגז והנפט, צעדים לפיקוח על מניות בתחום הנדל"ן ופירסום נהלים בנוגע לכנסים ליועצי השקעות - נוגעים היום ברשות בנקודה רגישה וטעונה: מערך ההשקעות בבנקים.

על-פי הודעה שהוציע היום הרשות, תחייב מעתה את הבנקים לדווח לה באופן שוטף אודות פעילות ייעוץ ההשקעות כחלק מהליך פיקוח "יעיל יותר", כהגדרתה. מטרת המהלך, מפרטים ברשות, היא לזהות מה שמוגדר שם "דפוסים המעלים חשש לקיומן של הטיות בתהליך הייעוץ".

מועצת הרשות אישרה לאחרונה את ההצעה לתיקון התקנות לפיה יעבירו הבנקים דיווח חודשי שיפרט את הפעילות הכוללת של מערך הייעוץ בכל אחד מהבנקים. על פי הצורך ולבקשת הרשות, יתבקשו הבנקים להעביר גם דיווח מפורט שיכלול את המידע בחלוקה פרסונלית על פי כל אחד מהיועצים.

"הדיווחים יוגשו לרשות באופן שיאפשר לה לפתח כלים לקבלת החלטות בתחום הפיקוח על מגזר זה, המשמש כמתווך מרכזי בין הציבור לבין אפיקי ההשקעה השונים", מסבירים היום את הצעד ברשות ומוסיפים, כאמור: "קבלת ההחלטות תתבסס, בין היתר, על ניתוח השוואתי בחתכים שונים ותאפשר איתור של דפוסים המעלים חשש לקיומן של הטיות בתהליך הייעוץ".

כיום, מזכירים ברשות, הבנקים אינם מחוייבים לדווח באופן שוטף על פעילות הייעוץ להשקעות כלפי הלקוחות והרשות נעדרת את המידע המפורט בתחום זה. על פי הצעת הרשות, יכלול הדיווח מידע אודות סך הפעילות החודשית של כלל היועצים בבנק בנכס מסוים עבור לקוחותיהם החתומים על הסכם ייעוץ, תוך הבחנה בין עסקאות קניה ומכירה ובין פעולות מיועצות לפעולות שנעשות באמצעות היועץ עבור לקוחות ללא ייעוץ.

בהתאם לנתונים שיתקבלו, מבטיחים ברשות, יגובשו בהמשך כלים נוספים שיאתרו "הטיות מקומיות או כלליות בתהליך הייעוץ".