וינשטיין אסר להתבטא נגד מדיניותו בנושא אנטנות הסלולר

נציג אגף התקציבים באוצר התבקש אתמול להימנע מהשמעת עמדתו בנושא בדיון בוועדת הכלכלה ■ על הפרק: ביטול הפטור מהיתר בנייה לאנטנות סלולריות קטנות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אסר על מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, ועל אגף התקציבים במשרד האוצר, להתבטא נגד עמדתו ונגד עמדת משרד הפנים בנושא האנטנות הסלולריות, במכתב ששלח לשניהם.

בצעד חריג, שנתפס כקיצוני במיוחד, מנסה וינשטיין לאלץ את משרדי הממשלה ליישר קו בנושא שהוא קריטי לקידום תחום הסלולר בישראל, ולמנוע מהם להשמיע דעה שהיא מנוגדת לעמדתו.

אתמול (ב') בישיבת ועדת הכלכלה שעסקה בנושא האנטנות הסלולריות אולץ נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, יהודה סבן, להימנע מהשמעת עמדתו בעקבות המכתב, והדבר עורר תחושה קשה של אי-נוחות בקרב הנוכחים ובקרב חלק מחברי הוועדה, שאף העירו על כך בפומבי.

בין משרדי הממשלה ישנם חילוקי דעות קשים לגבי המדיניות שקבע היועץ המשפטי לממשלה ואשר מובלת על-ידי משרד הפנים ועל-ידי משרד המשפטים, בנושא האנטנות הסלולריות.

שני האחרונים סבורים כי יש לבטל את הפטור שהוענק לחברות הסלולריות מהיתרי בנייה לאנטנות סלולריות קטנות (מתקני גישה אלחוטיים), ואילו משרד התקשורת ומשרד האוצר מתנגדים בתקיפות ודורשים לכל הפחות להחריג את השחקנים החדשים שאמורים להיכנס לשוק הסלולר, שכן ללא הסדרת הנושא לא ניתן יהיה להקים אנטנות סלולריות חדשות בארץ, וממילא אי-אפשר יהיה לאלץ אותם להקים רשתות כפי שקבוע במכרז ובהתאם למדיניות משרד התקשורת.

כרגע, על רקע החלטת בג"ץ הקובעת כי אסור להקים מתקני גישה אלחוטיים עד שמשרדי הממשלה יגבשו מדיניות מוסכמת, אי-אפשר להקים מתקני גישה, ומצד שני משרדי הממשלה לא מצליחים להגיע להבנות שיסדירו את הנושא לאורך זמן.

כאמור, עמדתו של וינשטיין נתקלה אתמול בוועדה בהערות קשות של נוכחים בדיון, שטענו כי מדובר בניסיון לסתימת פיות, ובשל כך לא יכולים חברי הכנסת חברי הוועדה לשמוע דעה מנוגדת לעמדתו של וינשטיין.

תגובת משרד המשפטים: "משרדי הממשלה הביעו את עמדתם במסגרת מספר דיונים פנימיים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה (הקודם), והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, וכן העבירו מסמכים מפורטים בנושא. יתר על כן, הכרעת היועץ המשפטי לממשלה ניתנה על בסיס דוח מקצועי שחיברו נציגים בכירים של המשרדים הנוגעים בדבר - משרד התקשורת, משרד הפנים והמשרד להגנת הסביבה. דוח זה נכתב לבקשת היועץ המשפטי לממשלה לצורך קבלת ההחלטה. יצויין, שההכרעה בסוגיה העומדת על הפרק, הקמתן של אנטנות סלולריות בפטור מהיתר בניה, נוגעת להיבטים משפטיים, ובפרט איזון בין אינטרסים שונים וזכויות הקניין של הפרט.

"יחד עם זאת, משהכריע היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה המשפטית, הרי שהכרעה זו מחייבת את כלל משרדי הממשלה. זאת ועוד, התקנות שהובאו לאישור הכנסת הותקנו בידי השר המוסמך (שר הפנים) לאחר התייעצות עם השרים הרלבנטיים, ומשכך מייצגת את עמדת הגורם המוסמך מטעם הממשלה בענין הנדון. בהתאם לתקנון עבודת הממשלה, משרדי הממשלה אינם רשאים להציג עמדות מפוצלות בעת הדיונים בכנסת.

"זאת ועוד, התקנות שהובאו לאישור הכנסת הותקנו בידי השר המוסמך (שר הפנים) לאחר התייעצות עם השרים הרלבנטיים, ומשכך מייצגת את עמדת הגורם המוסמך מטעם הממשלה בענין הנדון. בהתאם לתקנון עבודת הממשלה, משרדי הממשלה אינם רשאים להציג עמדות מפוצלות בעת הדיונים בכנסת. יצויין, כי לכל משרדי הממשלה הרלבנטיים ניתן יומם במסגרת הדיון הפנים ממשלתי בסוגיה".