סולימאן: יש לנו תוכנית מסודרת להעברה של השלטון

סגן נשיא מצרים: לא ננקוט צעדים נגד המפגינים שקראו להדיח את מובארק בשבועיים האחרונים ■ הפגנות ענק נוספות מתוכננות להיום בערב וליום ו'

למצרים יש תוכנית ויש לוח זמנים להעברה מסודרת של השלטון, אמר היום (ג') עומאר סולימאן, סגנו של הנשיא מובארק, כאשר המפגינים נגד המשטר קראו לעוד מחאה כדי להראות שהמסע שלהם להדחת מובארק נשאר בתוקפו.

בסימן לכך שהמשטר אולי גובר על מתנגדיו במאבק על השלטון, סגן הנשיא סולימאן הבטיח גם שלא לנקוט צעדים נגד המפגינים שקראו בשבועיים האחרונים להדיח את מובארק אחרי 30 שנות שלטון.

"הותוותה מפת דרכים ברורה עם לוח זמנים מדויק למימוש העברת שלטון שקטה ומסודרת", אמר סולימאן, ראש שירותי הביטחון הוותיק של הממשל המצרי, שהוביל את השיחות עם נציגי האופוזיציה ובהם גם האחים המוסלמים, אויביו המושבעים של מובארק.

עד כה לא ביצעה ממשלת מצרים ויתורים משמעותיים בשיחות. הנשיא מובארק בן ה-82, שהבטיח לפרוש מכהונתו כאשר היא תסתיים בספטמבר, נראה מתגבר על הסערה שפקדה את מצרים, לפחות לפי שעה.

השיחות בין הממשלה לנציגי תנועות האופוזיציה התקיימו השבוע תחת תמונת פורטרט ענקית של מובארק.

"הנשיא קידם בברכה את הקונצנזוס הלאומי, ואישר שאנחנו צועדים במסלול הנכון ליציאה מהמשבר הנוכחי", אמר סולימאן בדברים ששודרו בטלוויזיה הממלכתית, אחרי שעדכן את מובארק בתוכן השיחות.

רוצים שגרה

מאות אלפי מצרים השתתפו בהפגנות עד כה, ולפי נתוני האו"ם נהרגו עד כה כ-300 מצרים בשבועיים האחרונים. אך רבים במדינה, ש-40% מתושביה חיים על פחות מ-2 דולר ליום, רוצים לחזור לעבודה ולשגרה, ביניהם כאלו שרוצים להדיח את מובארק.

בקהיר מורגשת יותר שגרה. פקקי התנועה שבו למרכז העיר הבוקר, והתורים השתרכו בפתח סניפי הבנקים, שפתוחים עדיין רק לשעות מוגבלות.

בעוד שנציגי האופוזיציה ניהלו מו"מ עם סולימאן, מפגינים צעירים ברובם קראו למאמץ נוסף להדחת מובארק, כאשר הרשויות ניסו לדחוק אותם אל מחוץ לכיכר תחריר. המפגינים הקימו עיר אוהלים בכיכר, ונדרו להישאר בה עד לסילוקו של מובארק. הפגנות ענק נוספות מתוכננות להיום בערב וליום ו'.

בעיניים קשורות

שחרורו ממעצר של וואל גאנים, מנהל בגוגל מצרים, אחרי שבועיים שבהם הוא הוחזק בעיניים קשורות על ידי כוחות הביטחון, עשוי לעודד את המפגינים. לטענתם, גאנים עמד מאחורי קבוצת משתמשים בפייסבוק שסייעה לארגן את ההפגנות.

"אני לא גיבור או משהו כזה, אבל מה שקרה לי הוא פשע", אמר גאנים לתחנת הטלוויזיה הפרטית דרים טי.וי. אחרי שחרורו אתמול. "אנחנו חייבים לקעקע את המערכת שבנויה על אי היכולת לדבר על מה שאנחנו חושבים".

דמויות באופוזיציה אמרו שבשיחות עם הממשלה הושגה התקדמות מעטה בלבד. האחים המוסלמים, התנועה המאורגנת ביותר באופוזיציה, הודיעו אתמול שהם יפרשו מהדיונים אם תביעות המפגינים לא ייענו, כולל התפטרותו המיידית של מובארק.

הנשיא האמריקני ברק אובמה אימץ, לעומת זאת, עמדה זהירה יותר כלפי ההתפתחויות במצרים, ואמר שבשיחות בין הצדדים הושגה התקדמות. ארה"ב קראה לשני הצדדים לאפשר זמן לביצוע העברת שלטון מסודרת תוך הקמת מערכת פוליטית חדשה.