הגל הירוק: 3 ני"ע שיאפשרו לכם להרוויח מהטרנד הסביבתי

קרנות הסל של ESGShares מאפשרות את השילוב הלא שגרתי ■ NASI, EAPS ו-ETFY הן כולן קרנות המשקיעות בניירות ערך עם מאפיינים סביבתיים

מאיכות סביבה אפשר לעשות כסף. חברת ניהול חדשה בשם ESGShares חרטה על דגלה להקים משפחה של קרנות סל, שתכליתן לאפשר חשיפה לחברות שפעילותן עולה בקנה אחד עם תועלת חברתית וסביבתית. החברה השיקה (ועוד תשיק) ETFs, שיאפשרו השקעה המוגדרת כ- Sustainable (אפשרית לאורך זמן). המדדים שבהם תשתמש החברה מנוהלים על ידי חברות האינדקסים הידועות MSCI ו-FTSE.

ESGShares הצהירה כי אין בכוונתה להתייחס רק לנושא הסביבתי והחברתי, אלא לשלב גם קריטריונים פיננסיים בעת קבלת ההחלטה. לטענתה, השקעה סביבתית טומנת בחובה גם הגיון כלכלי מהסיבות הבאות: חברות שכאלה חשופות פחות לסיכונים והפתעות המשקיעים; והן יכולות ליהנות מיותר הזדמנויות בעולם, שבו נושא איכות הסביבה הופך לקריטריון חשוב בתהליך קבלת ההחלטות. בנוסף, אלו הן חברות עם פרקטיקה של תעסוקה יציבה וטובה, המתאפיינות ביעילות ובמוסר עבודה גבוהים יותר.

החברה השיקה עד כה שתי קרנות סל, ושלישית תושק בקרוב. משום שמדובר בקרנות חדשות, יש לזכור כי היקף הנכסים והמחזור שלהן נמוכים למדי. להערכתנו, משקיעים פרטיים המחפשים לשלב רעיון השקעה ארוך טווח עם מטרות השקעה שכאלו, יכולים למצוא פה את מבוקשם. בנוסף, משקיעים פרטיים ומוסדיים יכולים לנצל את רשימת החברות המרכיבות את ה-ETFs, כדי לבחור שמות מעניינים שעברו את הסינון של החברה כחברות טובות לסביבה. לא מדובר בהכרח בחברות קטנות: ניתן למצוא שם גם חברות ענק דוגמת IBM, גוגל וסיסקו.

להלן שלוש ה-ETFs הסביבתיים של ESGShares:

NASI

הקרן עוקבת אחר מדד MSCI North America ESG Index, המורכב מחברות הרשומות בצפון אמריקה, אשר עונות על קריטריונים סביבתיים וחברתיים שהוגדרו על ידי מנהלי התעודות ומרכיבי האינדקס. משקל החברות נקבע לפי שווי שוק, וחברת MSCI שבנתה את האינדקס, מבצעת בו התאמות באופן שוטף. הרעיון הוא שהחברה מעניקה ציון סביבתי וחברתי לכל חברה, בהשוואה למקבילות לה באותו סקטור, ולאחר מכן מרכיבה את ההשקעה של קרן הסל מהחברות שקיבלו את הציון הגבוה ביותר בכל סקטור.

EAPS

הקרן עוקבת אחר מדד MSCI EAFE ESG Index, המורכב מחברות הרשומות באירופה, המזרח התיכון ואיזור הפאסיפיק, אשר עונות על קריטריונים סביבתיים וחברתיים שהוגדרו על ידי מנהלי התעודות ומרכיבי האינדקס. הרעיון דומה לקרן NASI, אך במיקוד גיאוגרפי שונה כאמור. קרן זו הושקה בסוף ינואר 2011.

ETFY

הקרן עוקבת אחר מדד FTSE ET50 Index, המורכב מ-50 חברות גלובליות, שגרעין הפעילות שלהן עוסק בטכנולוגיות סביבתיות. חברה שעונה על הקריטריונים של האינדקס, היא זו שהכנסותיה מפעילות טכנולוגית עולות על 50% מסך המכירות; והשקעות בטכנולוגיות אלו עולות על 50% מסך ההשקעות של החברה, או שיותר מ-50% מה-EBITDA (רווח בנטרול מימון, מס, פחת והפחתות) שלה נובעים מטכנולוגיות אלו. בין הטכנולוגיות: אנרגיה אלטרנטיבית ומתחדשת, תשתית מים, התייעלות בצריכת אנרגיה, בקרת זיהום ושירותים סביבתיים.

נציין כי למרות שכל נתוני התעודה מופיעים באתר החברה, היא עדיין לא הושקה. לכן גם אין כמובן מידע על היקף הנכסים ומחזור המסחר שלה.

* הכותב הוא אנליסט המאקרו הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם