גורמים ברש"ת: מערכת בידוק המזוודות לא עומדת בציפיות

הפרויקט, הוא מערכת טכנולוגית לבידוק ביטחוני אוטומטי מלא לכבודת הנוסעים, עם דגש על שמירה על סטנדרטים גבוהים ביותר של ביטחון ושיפור משמעותי ברמת השירות לנוסע

המערך הניסיוני לבידוק ביטחוני אוטומטי בטרמינל 3 בנתב"ג אינו עומד בציפיות ואינו תואם את דרישות התכנון, כך אמרו לאחרונה גורמים בכירים ברשות שדות התעופה העוסקים בתהליך הפיילוט.

הפרויקט, הקרוי HBS - Hold Baggage Screening, הוא מערכת טכנולוגית לבידוק ביטחוני אוטומטי מלא לכבודת הנוסעים, עם דגש של רש"ת על שמירה על סטנדרטים גבוהים ביותר של ביטחון ועל שיפור משמעותי ברמת השירות לנוסע.

ואולם, שני גורמים בכירים ברש"ת וכן מומחה אירופי המלווה את הפיילוט, אמרו כי במהלך הניסוי מתעוררות שתי בעיות. האחת, התפוקה של מערך ה-HBS הסופי לא תספיק לכמות המזוודות הצפויה בטרמינל 3. השנייה, כמות התרעות השווא במערכת גבוהה מהנדרש, וכתוצאה מכך יהיה צורך לקיים הרבה יותר בדיקות ידניות של מזוודות, ותהליך שינוע המזוודות עד המטוסים יתעכב.

מרש"ת נמסר בתגובה: "המערכת תשלב את כל מערך אמצעי השיקוף הביטחוני במערכת המיון המרכזית של נתב"ג. המערכת מצויה בשלבי הפיילוט שתכליתו, כמקובל בפרויקטים טכנולוגיים, לבחון באופן מקדמי את המערכת ולהתאימה לשימוש מבצעי שוטף בתום סדרת תחקירים והפקת לקחים.

"מערכת ה-HBS הינה מערכת ייחודית, פרי מחקר ופיתוח של חברות טכנולוגיות מתקדמות ושל גורמי הביטחון הממלכתיים במדינת ישראל בשיתוף רש"ת.

"בחודשים האחרונים הורכבה בנתב"ג תת-מערכת לצורך ביצוע הפיילוט. הפיילוט נועד לבחון את יכולות וביצועי המערכת לפעול בתנאי אמת - להפיק לקחים ולתקן את הדורש תיקון. בהתאם לתכנון וכמקובל בהכנסת מערכות טכנולוגיות לשימוש מבצעי, בסיומו של הפיילוט יבוצע תהליך מסודר של תחקיר סיכום והפקת לקחים. כאמור, הפיילוט בעיצומו, לא הסתיים, ובסיומו ייערך תחקיר והפקת לקחים".