מבחן דרכים: פולקסווגן פאסאט 2011 - פרוזאית כזאת

חיצונית משקפת פאסאט 2011 את הפילוסופיה הנוכחית של פולקסווגן: מראה נקי, שמרני ורגוע, שמשדר ביטחון עצמי שקט בנוסח "לא צריך להתהדר בנוצות כדי להתבלט"

ענף הרכב הישראלי מגן בקנאות על סודותיו המסחריים ועל מבנה הבעלות שלו. אבל אפילו בתוך הענף הסגור והחשאי הזה נחשבת צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי פולקסווגן, לחברה אניגמטית במיוחד.

צ'מפיון היא חטיבת הרכב של "אלייד השקעות", תאגיד עסקי ענק שרשום בחו"ל וחולש, בין השאר, על עתודות נדל"ן בשווי מיליארדי שקלים בגוש-דן ועל חברת בנייה והנדסה מהגדולות בארץ. מבנה הבעלות והניהול של אלייד מסתורי לא פחות: זהו TRUST שנשלט על-ידי קבוצה קטנה של נאמנים עתירי השפעה, בניצוחו של פרופ' יצחק סוארי.

בתוך משפחה עשירה ורבת השפעה כזו קשה להתבלט, אבל בשנה שעברה עלתה גם קבוצת צ'מפיון, "האחות הקטנה" במשפחה, למעמד של אימפריה בפני עצמה. אחרי כמה שנים של חתירה עקבית מעלה, זינקו מכירות חטיבת הרכב בקפיצה נחשונית והסתכמו ב-2010 בקרוב ל-25 אלף יחידות, כולל מוניות, מסחריות ומשאיות קלות. זהו הישג מרשים במיוחד, אם לוקחים בחשבון שרוב מכירות החברה מתמקדות בלקוחות פרטיים ובפלחי שוק עתירי תדמית (ורווחים), ושנוכחותה בציי הליסינג בארץ מזערית בהשוואה למתחרים מיפן וקוריאה.

ללא אפקט "וואו"

את המומנט מנסה להמשיך פאסאט החדשה, שנחתה בימים אלה בארץ. חיצונית, משקפת המכונית את הפילוסופיה הנוכחית של המותג פולקסווגן ובמידה מסוימת גם של צ'מפיון מוטורס: מראה נקי, שמרני ורגוע, שמשדר ביטחון עצמי שקט בנוסח "אנחנו לא צריכים להתהדר בנוצות כדי להתבלט". הרחוב הישראלי, בכל אופן, מתייחס לעיצוב החדש בשוויון נפש. למרות שהמכונית שלנו הייתה אחת הראשונות שעלו על כבישי הארץ, לא נרשמו סביבה תגובות חריגות, למעט מכיוונם של כמה בעלי פאסאט מודל 2010.

גם תא הנוסעים לא מנסה לקבוע סטנדרטים חדשים של עיצוב בענף. העיצוב הכללי של עמדת הפיקוד פחות כבד מזה של המכונית המוחלפת והוא שם דגש על יעילות ולא על יצירת אפקט "וואו". המכונית מאובזרת בגאדג'טים כמעט-הכרחיים בפלח זה כמו בלם יד אלקטרוני, מחשב דרך ומערכת מולטימדיה עם מסך מגע רחב (ברמת הגימור המפוארת), לוח המחוונים רוענן וכך גם מערך המתגים המשניים בקונסול המרכזי. גם ההגה הוחלף בגלגל מודרני, עם (עודף) מתגי שליטה שמשובצים לאורכו ולרוחבו ,וגם חומרי הדיפון שופרו ועודנו.

בסיס הגלגלים של החדשה דומה לזה של היוצאת וכך גם פרופורציות המרכב, מה ששומר על מרחב פנים דומה לזה של היוצאת. זו עדיין מכונית מרווחת, שיכולה להכיל שלושה מבוגרים בגודל מלא מאחור, כולל מטען מזוודות בתא מטען ענק, אם כי יש בפלח מכוניות מרווחות ממנה.

השיפור האמיתי בתא הנוסעים נסתר מהעין: בידוד הרעשים קפץ שתי כיתות והוא כעת אחד הטובים ביותר שבהם נתקלנו צפונית למרצדס, אאודי לקסוס ושות'. בסיבובי סרק צריך ללחוץ על המצערת כדי להיווכח שהמנוע פועל, וגם תחת עומס של האצה הוא לא משמיע יותר מנשיפה מרוחקת. הבידוד חוסם היטב גם את רעשי העולם החיצון, וזה ללא ספק יתרון גדול במדינה שבה הצופר הוא אמצעי התקשורת המרכזי בין הנהגים.

אינפו: פולקסווגן פאסאט 2011
 אינפו: פולקסווגן פאסאט 2011

לא שוחרת הרפתקאות

באגף ההנעה אין הרבה חדש. את מנוע TSI בנפח 1.8 ליטר, שמייצר 160 כ"ס, כבר פגשנו בשלל דגמים של הקבוצה, וגם כאן יש לו שני מצבי פעולה שהמעבר ביניהם מתבצע בסיוע הבקרה האלקטרונית של תיבת DSG אוטומטית. במצב הרגיל יש למנוע אופי רגוע ולא מתבלט, עם תגובת דוושה מתונה והאצות מעוררות פיהוק.

מנגד, בחירה במצב ה"ספורט" של התיבה, שמלווה בשימוש נמרץ בהעברות ידניות באמצעות הידיות שמאחורי ההגה, משחררת את האופי הרדום של המנוע ומספקת האצות נמרצות ומשעשעות, שנקטעות רק על-ידי הקו האדום במד הסל"ד, רמזורים אדומים או קרן הלייזר האדומה של הממל"ז המשטרתי - מה שבא קודם. בשני מצבי התכנות תיבת ה-DSG מתפקדת היטב ללא הקפריזות והבאגים בתכנות שאפיינו את הדור הראשון של התיבות הללו.

פולקסווגן יודעת לייצר שלדות מושחזות וספורטיביות, אבל זו של הפאסאט מותאמת היטב לאופי קהל היעד שלה, שהוגדר היטב בקליפ ההשקה של המכונית ששודר בשבוע שעבר ב"סופרבול" האמריקני (והועלה ליוטיוב): קהל משפחתי, סולידי, מבוסס כלכלית ולא שוחר הרפתקאות. כמו לקוחותיה (בארה"ב ובאירופה לפחות) גם הפאסאט היא מכונית תרבותית, מדויקת ויציבה. זוהי מכונית-שיוט אידיאלית למרחקים ארוכים, שפורקת מהנהג את המתחים הכרוכים בנהיגה במזג אוויר רע או לצד נהגים רעים, ולמרות שהיא מתקשרת במידה סבירה, היא לא-חדה מספיק לנהיגה ספורטיבית כהלכתה. המתלים הרכים סופגים בנאמנות את שיבושי הכביש הישראליים הטיפוסיים, אך בורות עירוניים איטיים וגדולים ורמפות האטה קמורות - שעל קיומם המהנדסים הגרמנים כנראה טרם שמעט - גורמים לבולמי הזעזועים לסיים את מהלכם בחבטה לא-סימפטית.

קרוב לוודאי, שרוב לקוחות פאסאט בארץ יקבלו אותה עם דלקן צמוד, אך בכל זאת מגיע לה צל"ש בנושא צריכת הדלק: בנהיגה "נורמלית", עם שימוש מזערי במצב הספורטיבי, אפשר להגיע ללא קושי לממוצע המוצהר של כ-10 ק"מ לליטר ואפילו יותר מכך. בקלחת הנוכחית שרוחשת סביב מיסוי דלק זוהי כמעט הצהרה פוליטית-חברתית.

פולקסווגן פאסאט מודל 2011 בגרסת 1.8 ליטר בנזין עולה כ-189 אלף שקל, ותמורת דגם הפרמיום עם ריפוד עור, גג שמש, מולטימדיה ועוד, יתבקש הנהג לשלם ***. המחיר אינו שונה משמעותית מזה של פאסאט היוצא, שהציעה פחות "תוכן", אבל הוא מציב אותה בתחרות קשה מול שלל המתמודדות החדשות והמחודשות בפלח, שחלקן נחתו כאן בשבועות האחרונים וחלקן נמצאות בדרך דוגמת פיז'ו 508, יונדאי סונטה, ביואיק ריגאל, קיה אופטימה, הונדה אקורד, ניסן אלטימה, קרייזלר 200, ובטח שכחנו עוד מישהו.

"צוואר הבקבוק" שנוצר השנה בפלח זה עתיד ליצור סביבה תחרותית סופר-מאתגרת בפלח המנהלים, שהיקפו הכולל מתכווץ בהתמדה, וייאלץ את צ'מפיון להפגין יצירתיות בשיווק פאסאט. הפרסומאים והתקציבאים כבר ממתינים בקוצר רוח.

מתחרות

בחודש האחרון נוספו עוד שלוש מתחרות:

סיטרואן C5

סיטרואן C5 2011
 סיטרואן C5 2011

חיצונית עבר הדור החדש של C5 שינויים חיצוניים קוסמטיים קלים, שכוללים בעיקר חרטום מעודכן. מתחת לפני השטח בוצעו שינויים משמעותיים ובראשם נטישת מנוע 2 הליטר המסורתי לטובת מנוע 1.6 ליטר טורבו נמרץ וחסכוני בהספק דומה (156 כ"ס). הדגם הבסיסי עולה 160 אלף שקל, אך שוחרי הנוחות הסיטרואנית יצטרכו להוסיף עוד 15 אלף שקל לדגם עם מתלי אוויר ממוחשבים. מאוחר יותר השנה תצטרף אליה גם 508 הגדולה, עם מנוע דומה

מונדיאו טיטניום

מונדיאו 2 ליטר 2011
 מונדיאו 2 ליטר 2011

מונדיאו טיטניום המחודשת מציעה הרבה יותר מחרטום חדש עם קווים אלגנטיים. יש לה תא נוסעים משודרג ומפואר ומנוע 2 ליטר טורבו מדור חדש, שמייצר לא פחות מ-240 כ"ס ועדיין מסוגל להחזיר כ-11 ק"מ לליטר. גם תיבת ההילוכים חדשה: 6 מהירויות עם מצמד כפול נוסח DSG של פולקסווגן. המחיר, 184 אלף שקל, נמוך משל הדגם היוצא

אופל אינסינייה

אופל אינסינייה
 אופל אינסינייה

ב-178 אלף שקל מציעה אינסינייה חבילה אטרקטיבית: יצרן גרמני, ממדים נכבדים, תא נוסעים בעיצוב מתקדם ומנוע 2 ליטר טורבו מתוחכם, שמייצר 220 כ"ס וביצועים נמרצים: אפס ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות, מבלי להקריב את צריכת הדלק. יש לה גם שלדה מתוחכמת ורבה עזרי בטיחות. השנה תגיע אלינו גם תאומתה האמריקנית, ביואיק ריגל, שתתחרה בה ישירות