כלל פיננסים: חברת טבע זקוקה לרכישה גדולה - ומהר

האנליסט יונתן קרייזמן מוריד את מחיר היעד מ-60 ל-58 דולר ■ "צמיחה אורגנית של 11% ב-2012 תספיק רק לעמידה בטווח התחתון של תכנית החומש"

כלכלני בית ההשקעות כלל פיננסים פרסמו היום סקירה מעודכנת על חברת טבע . האנליסט יונתן קרייזמן מעריך שטבע זקוקה לרכישה גדולה לסתימת החורים.

טווח תחזית המכירות העליון של טבע ל-2011 הוא 19 מיליארד דולר. לעומת זאת, טווח תחזית המכירות התחתון ל-2012 הינו 21 מיליארד דולר. המשמעות היא שטבע תידרש לבצע רכישה משמעותית, כנראה גנרית, עוד השנה. אם זה לא יתבצע, "צמיחה אורגנית של 11% ב-2012, יעד מאתגר כשעצמו, תספיק רק לעמידה בטווח התחתון של תכנית החומש - הרחק מהנקודה בה החברה מציינת שהיא נמצאת".

ואולם, שחברות פארמה גנריות, בדרום אמריקה (עם העדפה ברורה לברזיל או מקסיקו), בתמחור נוח והגיוני לטבע, אינן ממתינות בתור. על אלו שכן ממתינות, טבע מתחרה עם חברות הפארמה האתיות אשר בדומה לה, מחפשות גם כן להגדיל את דריסת הרגל בתעשיית הגנריקה המתהווה בשווקים מתפתחים. בתוך כך, טבע מוצאת עצמה רוכשת חברה פרואנית שולית, בעלת מכירות שנתיות של פחות מ-60 מיליון דולר (פחות מחצי אחוז מסך המכירות השנתיות של טבע).

להערכת קרייזמן, בניסיון שלא להיכנע למגמה, טבע עשויה להמשיך בטקטיקה דומה של רכישת מספר חברות קטנות/בינוניות, בעלות מכפילים רציונאליים יותר מבחינתה.

בהסתכלות על הפער בין קצב הצמיחה הנוכחי לבין תחזית ההנהלה ל-2012/2015, מתחזקת ההערכה כי טבע "תרכוש את הצמיחה" הדרושה על מנת לעמוד ביעדים הגבוהים שהציבה לשנים הבאות. עם ייצור מזומנים שנתי הגבוה מ-4 מיליארד דולר, ויכולת העמסת חוב בלתי מבוטלת, טבע תהיה בעמדה "לסתום חורים" שיבצרו בפעילות האורגנית, באמצעות רכישות גדולות מכפי שצפתה תחילה. בשוק המתמחר חברות פארמה לפי מכפילי רווח, חוב מעט גבוה מהמתוכנן, אשר יספק רווח למניה יומרני של 5.58-7.16 דולר לשנים 2012/2015, ישיג בסופו של יום את התוצאה הרצויה עבור טבע.

בחזרה לתוצאות הרבעוניות: מכירות סנדוז/מומנטה צפונה מ-460 מיליון דולר בפחות משני רבעונים, מדגישה את הפוטנציאל שאבד לטבע באי-השקת ה-Lovenox. זאת, בתוספת השבתת המפעל ב-Urvine, שגרר חסר בהספקת Addarell ומיצוי החלקי של השקת ה-,Gemzar הסבו לחברה אובדן הכנסות במרווחים גבוהים, אשר טבע ציפתה לרשום ברבעון הרביעי ב-2010. שיעור מס בשיעור של 7%, החריג ברמתו הנמוכה, מנע מהחברה פספוס רחב יותר של תחזיות השוק.

נתון מעודד עלה מתוך מכירות הקופקסון אשר ממשיך לשבור שיאים ולהערכת כלל פיננסים צפוי לגדול השנה ביותר מ-10%, ברווחיות גבוהה משהציג ב-2010.

בנוגע לרציופארם אומר קרייזמן כי טבע כבר איננה מפרסמת את תוצאות רציופארם באופן נפרד, על כן, קשה לאמוד בדיוק את צעדיה הראשונים של ענקית הגנריקה הגרמנית, כחלק אינטגראלי מטבע. יחד עם זאת, "מכירות רציופארם ברבעון השלישי והכנסות טבע באירופה ברבעון ארבע, מצביעות להערכתנו על צמיחה אורגנית שולית, אם בכלל, ברציופארם ו/או גנריקה אירופאית. התשובה לשאלה איננה פשוטה שכן בבואה לרכוש מתחרה בסדר גודל של רציופארם, לעיני טבע עומדים מכלול שיקולים, בין השאר תחרותיים. כך או כך, ברור כי תנאי השוק באירופה מסתמנים כמורכבים מהסביבה הרגולאטורית בה פועלת טבע בארה"ב".

למרות הכל, קרייזמן נשאר חיובי על המניה. "לאור תחזית החברה הנמוכה מתחזיותינו, אנו מפחיתים את תחזית הרווח ל-2012 והלאה. הפחתת התחזיות גוררת גם הפתחה במחיר היעד ל-58 דולר מ-60 דולר. מניית טבע נסחרת במכפיל 8.8 ו-10 על תחזיות השוק לשנים 2011 ו-2012. מחיר היעד משקף מכפיל של 10.6 ו-11.3 על תחזיות כלל פיננסים ל-2011 ו-2012. "בתמחור הנוכחי, ההזדמנות הגנרית שנוצרת עקב גל פקיעת הפטנטים הקרב ביחד עם התפתחות אפשרית של הליקוינימוד ותרופות אחרות, גוברות על פוטנציאל השחיקה העתידי בקופקסון".